بزرگ ترین نبرد ملی فوتبال آسیا ؛

ایران – کره جنوبی ؛ اوج بی‌پایان

اکثر داستان ها آرام آغاز می شوند، به اوج می رسند و سپس دوباره ریتم می افتد تا داستان به پایان برسد.
کد خبر: ۱۳۴۱۸۵۵

به گزارش جام جم آنلاین ، اما داستان دیدار تیم های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی از این قاعده و قانون پیروی نکرده است. اول آرام آغاز شد و بعد از آن هر چه شد، اوج بود و اوج بود و اوج. انگار دیگر پایان آرامی نیست.

یکی از بزرگ ترین دیدارهای فوتبال قاره کهن امروز برگزار می شود، مسابقه ای در انتخابی جام جهانی قطر و دیداری بین دو تیم بزرگ ایران و کره جنوبی. نه، اصلا بگذارید ایران و کره جنوبی را بزرگ ترین نبرد فوتبال آسیا توصیف کنیم. به راستی هم چنین است. کدام دیدار فوتبالی رده ملی در سطح آسیا را سراغ دارید که به پای حساسیت دیدارهای ایران و کره جنوبی برسد؟ ژاپن و عربستان؟ ژاپن و کره جنوبی؟ و یا حتی ژاپن و ایران؟ و اصلا ایران و عربستان؟

حساسیت ایران و کره جنوبی همیشه چیز دیگری است. شاید ماجرا از 25 سال پیش آغاز شد، یعنی وقتی که تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های 1996 امارات موفق شد با نتیجه شش بر دو کره جنوبی را تحقیر کند. همان دیداری که علی دایی 26 ساله آتش به پا کرد و به تنهایی چهار گل زد.

اما سرنوشت دیدارهای ایران و کره جنوبی قرار بود حساس تر و حیثیتی تر هم شود، یعنی وقتی که 17 سال پیش مجددا کره ای ها با یک نتیجه سنگین دیگر مقابل ایران شکست خوردند. در آن مسابقه که در جام ملت های آسیا برگزار شد ایران چهار بر سه کره را مغلوب کرد. کریمی در آن مسابقه هت تریک کرده بود.

 

63 سال پیش...

قدمت دیدارهای فوتبالی ایران و کره جنوبی اما قدیمی تر از این حرف هاست. 63 سال پیش برای نخستین بار این دو تیم مقابل هم قرار گرفتند.        

نخستین دیدار دو قطب بزرگ فوتبال آسیا در بازی های آسیایی 1958 بود. البته نخستین دیدار مصادف شد با بدترین شکست تاریخ فوتبال ایران مقابل این تیم. ایران در آن مسابقه پنج گل از حریف خود دریافت کرد و هیچ حرفی برای گفتن نداشت.

در تاریخ این دو تیم نتایج به گونه ای رقم خورد که همه چیز وارد فاز حیثیتی شد. شاید یکی دیگر از به یادماندنی ترین دیدارهای تاریخ دو تیم همان مسابقه ای باشد که رضا قوچان نژاد زننده گل آن بود. این مسابقه از سری رقابت های انتخابی جام جهانی 2016 برزیل برگزار شد و قبل از آن سرمربی کره ای ها حسابی برای ایران و سرمربی وقتش یعنی کیروش کری خوانی کرد. او در مصاحبه ای صریحا به طرفداری از تیم ملی ازبکستان (دیگر تیم همگروه ایران و کره جنوبی) پرداخت و گفت که به خاطر ازبک ها ایران را می برد. اما چنین نشد و گل گوچی ایران را به جام جهانی فرستاد. همین اظهارنظرها، همین گل های حساس و همین نتایج پرگل و انتقامی برای همیشه از دیدارهای ایران و کره جنوبی داستان جداگانه ای ساخت.

 

اشک ها و لبخندها

ایران هم مقابل کره جنوبی گاه شکست هایی سنگین خورده است. یکی همان نخستین بازی بود که تیم ایران واقعا تبدیل به کیسه گل کره‎ای‎ها شد. دیگری دو نتیجه مشابه سه بر صفر بود که به ترتیب در سال های 67 و 72 به سود کره جنوبی رقم خورد.

اما دیداری که بخواهد برای نخستین بار اشک کره ای ها را دربیاورد همان 6 بر 2 مشهور است. یکی از چیزهایی که از آن مسابقه باقی ماند اشک های سرمربی کره جنوبی بر روی نیمکت بود. یا خنده ها و شادی های بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران.

این داستان پر از نکات مهم و خواندنی و بی نظیر است. اشک، لبخند، تلخی، شیرینی، پیروزی، شکست، رجزخوانی، خط و نشان، 100 هزار تماشاگر، گل حساس و کلی معیار و فاکتور دیگر...

 

قهرمانان نبرد بزرگ آسیا

تیم ملی فوتبال ایران در تاریخ 63 ساله نبردهای خود با کره جنوبی ستاره های بزرگ و بی نظیری «رو» کرده است. اما واقعا بزرگ ترین قهرمان ایرانی ها در دیدارهای مختلف با کره جنوبی کیست؟ علی کریمی که هت تریک کرد؟ قوچان نژاد که با گلش ایران را به جام جهانی 2014 برد؟ نکونام که در سال 91 و در مقدماتی جام جهانی 2014 گل بسیار حساسی زد؟ یا سردار آزمون که در دو دیدار پیاپی با کره جنوبی هر بار گل پیروزی بخش ایران را زد؟ اما باور کنید با تمام این اوصاف هیچ چیز و هیچ بازیکنی به پای علی دایی و آن چهار گلی که به آنها زد نمی رسد!

 

از خورشیدی تا آزمون

علی دایی برترین گلزن تاریخ دیدارهای ایران و کره با همان چهار گل است. بعد از او علی کریمی قرار می گیرد که سه گل زده است. سردار آزمون،  مسعود شجاعی، جواد نکونام،  کریم باقری،  حسن روشن و  غلامحسین مظلومی دو گله های تاریخ فوتبال ملی ایران مقابل کره جنوبی هستند.

رضا قوچان‌نژاد، حسین بادامکی، غلامرضا عنایتی، وحید هاشمیان ، خداداد عزیزی، سیروس قایقران – کریم باوی، حمید درخشان،  حسین کلانی، علی جباری و  علیرضا خورشیدی یک گله های ایران هستند.

علیرضا خورشیدی هم نخستین گلزن تاریخ فوتبال ایران مقابل حریف قدرتمند آسیای شرق دور است. او سال 1350 در یک دیدار دوستانه در دقیقه 35 گل زد و نامش به عنوان «نخستین» ثبت شد.

دیدار تیم های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی راس ساعت 17 در ورزشگاه خالی آزادی آغاز می شود. ایران با 9 امتیاز از سه مسابقه صدرنشین است. 

کره جنوبی هم با همین تعداد بازی اما هفت امتیاز رتبه دوم را در اختیار دارد. 

هیلدا حسینی خواه / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها