آیا لیگ امارات باز هم مقصد بازیکنان ایرانی می شود؟

لوکس و حرفه ‎ای

دم‎ دستی‎ ترین توصیف از لیگ‎ های حاشیه خلیج فارس این بود که پول می ‎دهند و همه چیز می‎ خرند.
کد خبر: ۱۳۳۳۸۷۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ،  این نظریه بی‎پایه و اساس که فقط از لج و خصومت در رابطه با فوتبال کشورهای حاشیه خلیج ‎فارس عنوان می‎ شد کاملا با واقعیات موجود فاصله داشت.

مقایسه حال و روز فوتبال کشورهای مختلف خاورمیانه نشان می‎ دهد که چقدر تفاوت‎ ها زیاد شده است. واقعیت این است که لیگ کشوری همچون امارات اکنون افق بسیار روشنی پیش روی خود می ‎بیند، افقی مملو از موفقیت های درخشان و پرتکرار. آنها به قهرمانی در آسیا فکر می‏ کنند و صعود به جام‏ جهانی. برای همه چیز هم برنامه دارند.

اکنون که مهدی قایدی و پیش از آن احمد نوراللهی به تیم شباب‎ الاهلی امارات پیوسته‎ اند بار دیگر لیگ امارات برای ما ایرانی‎ ها مهم شده ، همان لیگی که مدت ها ‎از ایران بازیکنی جذب نگرفت. اما واقعا لیگ امارات چه شکلی است؟

 

سرمایه گذاری بر روی مربیان و مدرسان

لیگ امارات با دانش فوتبال اروپا به وضعیت کنونی رسیده است. به عبارت دیگر دانش روز فوتبال جهان و به خصوص اروپا بدون وقفه از طریق برگزاری پیشرفته ‎ترین دوره‎ های مربی‎گری و اعزام مربیان به دوره‎ های پیشرفته مربی گری مدام به فوتبال امارات تزریق می‎ شوند. بر خلاف آنچه که قبلا تصور می‎ شد سرمایه ‎گذاری در فوتبال امارات فقط بر روی ستاره‌های مشهور اما سن بالا نیست. آنها بر روی تمام ارکان خود سرمایه‎گ ذاری کردند و ما ندیدیم. فقط چشم دوختیم به ستاره‌های 30 سال به بالایی که وارد امارات می ‎شوند و آن را به سخره گرفتیم. اما آنها حسابی برای موضوع مربی‎گری و مدرسی در فوتبال خود هزینه کرده ‎اند. در طول سال مربیان مختلفی از این کشور به اسپانیا، هلند، پرتغال ، آلمان، فرانسه و انگلیس فرستاده می‎ شوند تا با حجم وسیعی از دانش به‎ روز شده به امارات برگردند.  آنها حتی در زمینه مربی‎گری هم از ما جلو افتاده ‎اند.

 

لیگ 15 ساله ها

در امارات برای 15 ساله‎ ها لیگ دارند. این 15 ساله‎ها در لیگی که البته کوتاه‎ مدت و جمع و جور است به میدان می ‎روند. همین 15 ساله‎ ها و یا حتی بازیکنان کم سن‌وسال‌تر بدون اینکه کوچک‌ترین هزینه ‎ای انجام بدهند راهی آکادمی‌های فوتبال اروپا می‌شوند و با هزینه فدراسیون فوتبال امارات پیشرفت می‌کنند. این 15 ساله‌ها قرار است بخشی از رویای طویل و عریض اماراتی‌ها در فوتبال آسیا و جهان باشند: قهرمانی در آسیا، صعود به المپیک و صعود به جام‌جهانی.

اماراتی‌ها به پشتوانه سرمایه‌گذاری بر روی رده‌های سنی خوب می‎ دانند هیچ کشوری بدون در نظر گرفتن رده‌های سنی پایین‌تر به هیچ جا نمی‌رسد بنابراین تا می‌توانند برای این سنین پول خرج می‌کنند.

 

درآمدهای کلان بازیکنان

فوتبال امارات از جمله لیگ‎ هایی به شمار می‎ رود که خوب به بازیکنان پول می ‎دهد بنابراین مقصد جذابی برای بازیکنان خارجی به خصوص پا به سن گذاشته هاست. البته شدت حضور بازیکنان سن‎ و سال‎ دار در امارات نسبت به لیگ هایی همچون عربستان و یا چین کمتر است. با این حال هنوز مقصد جذابی برای ستاره‎ های مطرح بین‎ المللی است به خصوص ستاره‎ هایی که از برزیل می ‎آیند.

در کشور امارات متوسط درآمد یک بازیکن درجه یک و ستاره و البته گران‎قیمت سوپرلیگ حرفه ‎ای بالغ بر  135 هزار درهم است و در برخی موارد حتی بیشتر هم هست.

بازیکنان به نسبت شهرت و توانایی دستمزدهای متفاوتی دارند. البته در رابطه با مهدی قایدی هنوز نمی دانیم که این ستاره سابق استقلال قرار است در کشور حاشیه خلیج ‎فارس چقدر دستمزد داشته باشد.

به هر حال بازیکنان شاغل در این لیگ به لطف درآمدهای کلانی که از راه فوتبال به دست می‎ آورند زندگی بسیار لوکس و شیکی برای خود ترتیب داده‎ اند. آنها هر چه که تصور بکنید دارند، از ویلا و پنت‎ هاوس‎ های گران‎قیمت تا اتومبیل‎ های آخرین سیستم.

اما این لیگ به غیر از لوکس بودن و بالا بودن دستمزد بازیکنان شاغل در آن ویژگی‎ های دیگری هم دارد. درآمدزایی باشگاه ‎های مختلف در طول لیگ، چه آن تیمی که قهرمان می‎ شود و چه آن تیمی که سقوط می‎ کند بیش از 70 درصد میانگین در طول یک فصل ارزیابی شده است.

تراز باشگاه‎ های لیگ این کشور حاشیه خلیج فارس معمولا مثبت است و چیزهایی مثل بدهی و ... نباید در آنها وجود داشته باشد. لیگ امارات به معنای واقعی به سطح حرفه‎ای بودن رسیده است. این اتفاق خیلی وقت است رخ داده اما فوتبال ایران نسبت به آن و خطراتی که دارد بی‎ اطلاع است.

 

بازگشت ستاره های ایرانی

زمانی لیگ امارات محل جولان ستاره‎ های ایرانی بود. از علی دایی گرفته تا علی کریمی و از مرحوم مهرداد میناوند گرفته تا یکی دوجین بازیکن مطرح و غیرمطرح ایرانی دیگر. در واقع زمانی در فوتبال ایران وجود داشت که یک بازیکن در صورتی که می‎ خواست لژیونر شود دو راه پیش رو داشت؛ یا فوتبال اروپا و یا فوتبال امارات. انتخاب‎ های دیگری به نام های لیگ ستارگان قطر و به خصوص فوتبال چین اصلا وجود نداشت.

البته در مقطعی جریان پیوستن بازیکنان ایرانی به این لیگ متوقف شد تا اینکه اخیرا احمد نوراللهی از پرسپولیس و البته بعد از او مهدی قایدی، ستاره فصل‎ های گذشته استقلال به تیم شباب‎ الاهلی پیوستند. قطعا مسائل مالی یکی از مهم ‎ترین انگیزه ‎های نوراللهی و قایدی برای پیوستن به لیگ امارات بوده اما با توجه به نظمی که در فوتبال این کشور وجود دارد بعید نیست همین لیگ سکوی پرتاب قایدی به فوتبال اروپا باشد. شباب‎ الاهلی تیمی است که در واقع ترکیب دو باشگاه الشباب و الاهلی به شمار می‎ آید. علی دایی قبلا در الشباب بازی می‎کرد و علی کریمی هم زمانی ستاره تیم الاهلی بود. حالا دو تیم ترکیب شده ‎اند و تشکیل یک باشگاه داده ‎اند.

به نظر می ‎رسد با توجه به پیوستن احمد نوراللهی و مهدی قایدی به این لیگ لوکس و البته حرف ه‎ای دوباره جریان وسیعی از ملحق شدن بازیکنان ایرانی به این لیگ راه بیفتد.

هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها