لمور‌ها هم با ریتم آواز می‌خوانند (+ویدئو)
برای اولین‌بار در نخستی دیگری به غیر از انسان مشاهده شد

لمور‌ها هم با ریتم آواز می‌خوانند (+ویدئو)

با اینکه بونوبوها از شامپانزه‌ها مودب‌تر به نظر می‌رسند

شامپانزه‌ها هم سلام و خداحافظی می‌کنند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد شامپانزه‌ها و بونوبوها هنگام ورود و خروج و در زمان مراودات اجتماعی به یکدیگر سلام و از هم خداحافظی می‌کنند.
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد شامپانزه‌ها و بونوبوها هنگام ورود و خروج و در زمان مراودات اجتماعی به یکدیگر سلام و از هم خداحافظی می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۳۲۴۳۹

به گزارش جام‌جم آنلاین از Live Science محققان در این مطالعه که در 20 مرداد 1400 در مجله iScience منتشر شد، نوشتند: «یافته‌های ما نشان می‌دهد دو گونه از میمون های بزرگ معمولاً هنگام ایجاد، اجرا و خاتمه اقدامات مشترک با انسان فرایند و مراحل مشابهی را طی می کنند.»

البته میمون‌ها نه‌تنها معادل یک آواز «چه خبر؟» در طول بازدیدهای اجتماعی داشتند، بلکه نشانه‌های غیرکلامی زیادی از خود نشان دادند. این اتفاق در مورد انسان ها نیز رخ می‌دهد. برای مثال، هنگامی که افراد برای تعامل نزدیک‌تر می‌شوند ، اغلب بدن خود را به سمت یکدیگر متمایل می‌کنند، به یکدیگر نگاه می‌کنند و قصد در آغوش گرفتن یا بوسیدن پیش از شروع صحبت را نشان می‌دهند. هنگام ترک تعامل، افراد اغلب بدن خود را از یکدیگر دور می‌کنند.

به گفته محققان، این رفتارها «تعهد مشترک» است که تا حدی احساس تعهدی است که ما نسبت به یکدیگر احساس می‌کنیم، اما همچنین نشان‌دهنده فرآیند ایجاد تعامل متقابل و توافق برای پایان‌دادن به آن است.

برای تعیین اینکه آیا شامپانزه‌ها و بونوبوها این رفتارها را انجام می‌دهند یا خیر، محققان 1242 فعل و انفعال میمون‌ها را در باغ‌وحش‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند این نخستی‌ها اغلب با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند - اغلب با اشاره‌هایی که شامل خیره‌شدن و لمس یکدیگر، دست دادن یا سر زدن است. آنها این کارها را قبل و بعد از برخورد مانند نظافت یا بازی انجام می‌دهند. با این حال از بین این دو گونه، بونوبوها قطعاً مودب‌تر بودند و بیشتر از شامپانزه‌ها به یکدیگر سلام می‌کردند.

محققان دریافتند هنگام شروع یک تعامل مشترک، بونوبوها در 90درصد موارد سیگنال‌های ورود و نگاه متقابل را رد و بدل می‌کردند، در حالی که شامپانزه‌ها این کار را در 69درصد از موارد انجام می‌دادند. همچنین بونوبوها در حین خروج بر شامپانزه‌ها پیشی گرفتند و در 92درصد مواقع رفتارهای خروجی را نشان می‌دادند، در حالی که شامپانزه ها در 86درصد تعاملات آن را نشان می‌دادند.

تیم تحقیقاتی همچنین بررسی کرد آیا این رفتارها هنگام تعامل میمون‌ها با افراد دیگر نیز تغییر می‌کند یا خیر. آنها دریافتند بونوبوها با یکدیگر نزدیک‌تر هستند و مدت رفتارهای ورود و خروج آنها کوتاه‌تر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها