مهم‌ترین اقدام ریشه‌‌ کن کردن کرونا
10 کارشناس حوزه بهداشت و درمان از 10 اولویت این حوزه در دولت سیزدهم می‌گویند

مهم‌ترین اقدام ریشه‌‌ کن کردن کرونا

سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت و درمان از تغییرات گسترده در سامانه ثبت‌ نام واکسن کرونا خبر می‌دهد

طرح واکسیناسیون با شرایط دلخواه

هفته اول اردیبهشت‎ماه امسال بود که سامانه‏ای برای ثبت‌ نام ‌‌واکسیناسیون کرونا تعریف شد؛ سامانه ‏ای که قرار بود با ارسال پیامک و نوبت‌دهی برای واکسیناسیون مانع ایجاد بی‌نظمی در امر واکسیناسیون شود‌، این روزها حدود دو ماه از رونمایی رسمی سامانه ثبت‏ نام واکسن کرونا می‎گذرد و افراد بالای 60 سال امکان ‌ ثبت‏نام در این سامانه را دارند‌ ‌اما به نظر می‌رسد، مشکلات هنوز ادامه دارد.
کد خبر: ۱۳۲۸۵۵۰

برخی شهروندان از این گلایه دارند که  سامانه در ارسال پیامک برای آنها دچار ایراد شده است. آنها می‌گویند سامانه ‏ای که خود برای نظم ‏دهی به سیستم واکسیناسیون تعریف شده بود، حالا باعث بی‏ نظمی شده است.

برای نمونه برخی که برای تزریق واکسن‌ در سامانه ثبت‌نام کرده‎اند، مدت‎هاست منتظر دریافت پیامک هستند؛ برخی دیگر لحظاتی بعد از ثبت‌نام پیامک دریافت می‏ کنند و در حالی که بعضی از 62 ساله‎ها در منطقه ‏ای پیامک دریافت و واکسن تزریق کرده‌اند، در همان منطقه فرد 70 ساله هنوز ‌ پیامک دریافت نکرده است.

در چنین شرایطی که تعدادی از سالمندان منتظر دریافت  پیامک واکسن‎ هستند، مسوولان وزارت بهداشت و درمان تاکید می‏کنند، سالمندان بدون دریافت پیامک به مراکز تجمیع واکسیناسیون مراجعه نکنند؛ این انتظار و هشدار برای عدم مراجعه به مراکز، باعث سردرگمی و نگرانی برخی افراد بالای 60 سال شده است.

به همین دلیل  همه این مشکلات را با علی شریفی زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت و درمان در میان گذاشته‌ایم. او برخی از این مشکلات را قبول دارد و خبر می‌دهد که‌ به زودی با راه‌اندازی سامانه‏ ای  جدید افراد می ‏توانند‌ تاریخ، مکان و‌ حتی ساعت دقیق واکسیناسیون‌ خود را انتخاب کنند.

این روزها برخی از شهروندان از نحوه ارسال پیامک واکسن گلایه دارند، این روند چگونه انجام می‌شود؟

افراد بر اساس پایگاه بهداشتی که ‌هنگام ثبت‌نام در سامانه ‌انتخاب می‌کنند، به ‌پایگاه‌های‌ تجمیع واکسیناسیون ارجاع داده می‏شوند. نوبت‌دهی برای تزریق هم به این صورت است که افراد به ترتیب از سن بالاتر به سن پایین‎تر نوبت‎دهی می‏شوند. به‌عنوان مثال اگر در پایگاه واکسیناسیون ایران مال هم افراد 68 سال و هم 67 سال ثبت‏نام کرده باشند، اول‌ افراد 68 سال، نوبت ‏دهی می‏شوند. ممکن است که در پایگاه الف، همه افراد 68 سال نوبت‎دهی شده باشند، بعد از اتمام این گروه سنی، سامانه به صورت خودکار سراغ افراد 67 سال می‏رود و آنها را نوبت‌دهی می ‏کند. در پایگاه ب که در منطقه پایگاه الف است، اما ممکن است که ‌تمام افراد 68ساله‏ای که آن پایگاه را انتخاب کرده‏اند، هنوز‌ نوبت‏‎دهی نشده باشند. در واقع چنین مسائلی‌ تفاوت در نوبت‏ دهی را باعث می‏شود.

اما این بی‏نظمی در مناطق و پایگاه‏ها همچنان وجود دارد، دیده شده که یک فرد 62 ساله پیامک واکسن را دریافت کرده است، اما در همان منطقه و همان پایگاه‏ فرد 69 ساله‎ای هست که هنوز پیامک‌ به دستش نرسیده است.

برای این بی‏ نظمی چند دلیل وجود دارد. یکی از دلایل این است که فرد 69 ساله، دیرتر از فرد 62 ساله ثبت‏نام کرده است‌. مورد دیگری هم وجود دارد و آن این که فردی که 62 سال دارد، پایگاهی را انتخاب کرده که در آن روز ظرفیت کمتری داشته است. فراموش نکنید براساس مناطق برخی پایگاه‏ها‌ پرتراکم‎ و برخی کم‌تراکم هستند و درواقع  این شرایط سبب می‌شود برخی خانه‏ های بهداشت شلوغ تر از دیگر مراکز باشند.

علاوه براین 65 دانشگاه علوم پزشکی زیرنظر وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند و اگر‌ مشکلی در زیرساخت‏ های یکی از این دانشگاه‌ها ایجاد شود، روند واکسیناسیون هم‌ دچار مشکل می‏ شود.

افزون بر این در چند روز اخیر‌ در تهران ‌مشکلی در زیرساخت‏های ارسال پیامک دانشگاه علوم ‏پزشکی ایران ایجاد شد و به حدود چندین هزار نفر که نوبت‏دهی کرده بودیم، پیامک ارسال نشد‌. در تلاش هستیم تا این مشکل را حل کنیم. بنابراین به زودی برای افرادی که ثبت‏نام کرده‎اند، دوباره پیامک نوبت‌ دهی ارسال می‌شود.

اما ممکن است‌ در حق برخی ‌اجحاف شود.

بله. به  همین دلیل است که ما در تلاشیم تا سیستم جدیدی را برای واکسیناسیون ایجاد کنیم‌. قصد داریم ‌ سیستمی طراحی کنیم تا تمام مراحل ثبت‏ نام را به صورت تک‏مرحله‏ای انجام دهد. به این صورت که فرد وارد سامانه ثبت‎نام می‏شود، بعد از انتخاب محل سکونت، سیستم به او ‌ ظرفیت‏های پایگاه‏ها را نشان می‏دهد و خود فرد تاریخ مورد تمایلش را انتخاب می‌کند، ‌یعنی سامانه مشخص می‏کند که در آن پایگاه چه ساعت‎هایی از روز، ظرفیت خالی برای تزریق واکسن وجود دارد و به این ترتیب شخص می‏تواند زمان مناسب را انتخاب کند. در این صورت است که فرد به عنوان مثال می‌تواند به‌جای انتخاب یک پایگاه نزدیک‎تر اما با سه روز انتظار برای تزریق ‌یک پایگاه دورتر ولی با مدت زمان انتظار کمتری را ‌انتخاب ‌کند.

با این توضیحات روزانه برای چند نفر پیامک ارسال می‌کنید؟

براساس ظرفیت تعریفی دانشگاه‎‌های علوم پزشکی در کل می‌توان روزانه به 500 هزار نفر واکسن تزریق کرد. اما تجربه نشان داده هنوز با این عدد فاصله داریم.

درست است، این مساله دلایلی نیز دارد  به عنوان مثال در یک شهر کوچک مانند بم، تعداد کل افرادی که ثبت‏نام کرده‎اند، کم است و مثلا پایگاه سلامت به ما گفته است که می‏تواند به هزار نفر واکسن تزریق کند اما تنها 30 نفر برای تزریق واکسن ثبت‌نام کرده‎اند. این یعنی ظرفیتی که در بم از قبل تعریف شده، خالی مانده و کسی برای تزریق مراجعه  نکرده است.

چرا این موضوع را مدیریت نمی‏ کنید تا ظرفیت روزانه واکسیناسیون پر شود؟

 با تعریف سیستم تک‏ مرحله ‏ای این مشکل را حل خواهیم کرد. ‌ به عنوان مثال اگر‌ ‌ ظرفیت سامانه بندرانزلی تا ده روز پر باشد اما ظرفیت مرکزی در تالش ‌کامل نشده باشد‌، سیستم تک ‏مرحله‌ای  این اجازه را می‌دهد تا فردی که در بندرانزلی ثبت‎نام کرده‏ است بتواند از ظرفیت خالی تالش ‌‌‌ استفاده کند و زودتر واکسن کرونا در اختیارش قرار گیرد.

آیا استقبال از واکسیناسیون در شهرهای مختلف تفاوت زیادی با هم دارد‌؟

بله، استقبال در شهرهای مختلف برای ثبت‌نام خیلی متفاوت است. در برخی شهرها درصد بالایی از افراد ثبت‌نام می‏کنند و در برخی دیگر این اتفاق نمی‎افتد. حتی در مناطق مختلف شهری هم ثبت‏ نام با هم فرق دارد. برای ما اما تنها مساله‌ای که اهمیت دارد، حفظ آرامش و نظم در مراکز واکسیناسیون است. مهم است که افراد واکسینه شوند، اما برایمان مهم است که تجربه واکسیناسیون را ساده کنیم و در عین حال، شان و کرامت انسانی افراد هم حفظ شود. افراد در سامانه ثبت‏ نام می‏کنند و ما به آنها پیامک می‏دهیم که ساعت 8 و 45 دقیقه یا در ساعت 10 و 30 دقیقه برای تزریق واکسن به یک مرکز مراجعه کنند، این درحالی است که از ساعت سه صبح افراد در مراکز واکسیناسیون جمع می‏شوند و به سیستم نوبت‏دهی کاغذی که خودشان درنظر گرفته‏ اند، عمل می‎کنند‌. این ‌ بی‏نظمی‌ باعث بی‏عدالتی هم می‏شود و ما دوست نداریم حق کسی ضایع شود؛ بنابراین خواهش ما این است که افراد در سامانه ثبت‎نام کنند و منتظر ارسال پیامک باشند تا حق کسی ضایع نشود.

تا به امروز چند نفر در سامانه ثبت‏ نام کرده‏ اند؟

این آمار لحظه‌ای و با سرعت زیادی ‌ افزایش پیدا می‏کند. حدود 2.5 میلیون نفر تا این لحظه که ما با هم در حال گفت‌وگو هستیم ثبت‌نام کرده‌اند.

فراخوان 50 ساله‌ها به زودی

روند واکسیناسیون افراد  ۶۰ سال به بالا در مراکز تجمیعی واکسن در حال انجام است. هر روز هم محموله‌های واکسن به کشور وارد می‌شود.

در روزهای گذشته بیش از یک میلیون دوز واکسن از ژاپن وارد کشور شد و به زودی محموله‌های دیگر هم وارد می‌شود و همه اینها بدان معناست که واکسیناسیون افراد ۶۰ سال به بالا به زودی به اتمام می‌رسد.

روز 23 تیرماه که سامانه برای ثبت‏ نام گروه سنی بالای 60 سال باز شد، 264 هزار و 788 نفر در سامانه ثبت‏ نام کرده بودند، امروز اما 72 هزار و 884 نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و این آمار سیر کاهشی دارد بنابراین می‌توان ‌‌گروه سنی دیگری را هم فراخوان کرد‌.

شریفی زارچی می گوید: «درواقع هر زمانی که معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان تصمیم بگیرد می‏ توان با سرعت گروه سنی جدیدی را در سامانه برای ثبت ‎نام تعریف کرد. محقق شدن این مهم البته منوط به کاهش بار واکسیناسیون در مراکز تجمیع واکسیناسیون‌ است.  »

لیلا شوقی - جامعه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها