دختر جوان شوشتری با راه‌اندازی کارگاه خیاطی برای زنان سرپرست خانوار اشتغالزایی کرده است

اشتغالزایی با نخ و سوزن

عبدالوهاب اسلام‌ پی، طلبه جوانی است که به کمک دوستانش در 7 سال گذشته شرایط تهیه جهیزیه را برای 27هزار دختر جوان تسهیل کرده‌ است

جهاد برای شروع زندگی (+عکس)

مشکلات اقتصادی این روزها ‌بسیاری از جوانان را از ازدواج دور کرده، زیرا تهیه مقدمات ازدواج از توان بسیاری از جوانان و والدین خارج است‌.
کد خبر: ۱۳۲۸۰۹۱

کم‌نیستند والدینی که به دلیل ناتوانی در تهیه مقدمات ازدواج مانند جهیزیه و برگزاری مراسم دچار افسردگی شده‌اند.

در شرایطی که به نظر می‌رسد دولت قادر نیست یا نمی‌خواهد از خانواد‌ه‌ها حمایت کند حضور خیران حوزه ازدواج می‌تواند بخشی از مشکلات را برطرف کند.

خیرانی که تلاش می‌کنند مشکلات خانواده‌های نیازمند را کمرنگ کنند و جوانان چنین خانواده‌هایی را به خانه بخت بفرستند.

گزارش امروز ما حکایت یکی از این نیکوکاران است، طلبه جوانی که با کمک دوستانش تلاش می‌کند برای دختران خانواده‌های نیازمند جهیزیه تهیه کند.

سید عبدالوهاب اسلام‌ پی، طلبه جوانی است که حدود هفت سال است در چنین راهی قدم بر می‌دارد.

او و دوستانش در این مدت توانسته‌اند برای 27هزار دختر جوان جهیزیه تهیه کنند‌. فعالیت‌های دواطلبانه عبدالوهاب و دوستانش به تهیه جهیزیه محدود نمی‌شود. آنها با ارائه خدمات آموزشی تلاش می‌کنند جوانان مناطق محروم را صاحب شغل و درآمد پایدار کنند‌.

داستان طلبه سطح 3 گزارش ما از دوران جوانی شروع شد؛ زمانی که با چند نفر از دوستانش، گروهی جهادی راه‌انداختند و به روستاهای محروم کهگیلویه‌وبویراحمد می‏رفتند.

اسلام‌ پی تعریف می‎کند آن زمان تنها سرمایه‌شان نیروی جوانی بود و هیچ پولی هم در جیب‌شان نبود. به همین دلیل هر کاری که از دست‌شان برمی‏ آمد، انجام می‏ دادند: یک روز، بیل به‌دست می‌گیرند و زمین کشاورزی را که پول کارگر نداشت، بیل می‏زدند، روز دیگر خشت روی خشت می‌گذاشتند و برای نیازمند سقف می‏ساختند. زندگی این طلبه جوان با دغدغه محرومیت‎‏زدایی می‏گذشت تا این‌که در یکی از این سفرها آنها با مساله‌ای روبه‌رو شدند که دغدغه‌هایشان را  تغییر داد. ‌

زن میانسال و جهیزیه

 عبدالوهاب، آن روز سرد زمستانی سال 93 را خوب به یاد دارد؛ زمانی که با دوستانش برای کمک‏رسانی به یکی از روستاهای محروم رفته‌بودند و یک زن میانسال، با دست‎های پینه‏ بسته را دیدند که بار هیزمی را انداخته‌بود روی دوشش. پیرزن با وجود تنگدستی، جوانان جهادی را به خانه دعوت کرد و همان زمان بود که این طلبه جوان، دختران کوچک این زن را دید که برای رفتن به مدرسه، تنها دمپایی‎های پاره به‌پاداشتند. اسلام‎پی می‏ گوید: «تا عمر دارم آن صحنه از یادم نمی رود.»

به این ترتیب فقر این خانواده در ذهن عبدالوهاب و دوستانش نقش بست و دلیلی شد تا آنها برای بهبود شرایط زندگی ‌اهالی آن روستا تلاش کنند. طلبه جوان توضیح می‏دهد که با دوستانش نشستند دور هم و فکر کردند وقتی پول زیادی ندارند برای حل مشکل افراد محروم چه کار می‏شود کرد‌.

این طلبه جوان می‏گوید: «اما دغدغه کار خیر را که داشتیم.» و همین می‏شود اهرمی متحرک برای این‌که تلاش کنند تا زندگی بهتری بسازند. او و دوستانش‌ به زمینه‏ های مختلفی فکر کردند، به این‌که خانه بسازند یا مسائل آموزشی را در اولویت قرار دهند. در این بین موضوع خانواده بیشتر از همه به دل اعضای گروه نشست و چون خودشان جوان بودند و حتی ازدواج نکرده‌بودند، به این فکر کردند که برای ‌تامین جهیزیه دختران مناطق محروم تلاش کنند.

به این ترتیب آنها دست به دامن تولیدکننده‏ ها و کارخانه‎هایی شدند که وسایل خانه تولید می‏کنند. اسلام‎پی می‏گوید از همان تاریخ یعنی سال 93، اولین جهیزیه‎ها تهیه شد. او می‌گوید آن اوایل با 10میلیون تومان می‌توانستند 30 قلم جنس بخرند اما این روزها با بیشتر از این پول نیز نمی‌توان خیلی از اقلام را تهیه کرد.

موسسه‎ای برای جهیزیه ارزان

 سوال اما این است که در این تورم شدید که هر روز اجناس گران می‏شود، چطور می‏توان با مبالغی مانند 16میلیون تومان جهیزیه خرید؟ طلبه جوان توضیح می‏دهد از همه کارخانه‎ها و تولیدکننده‎ها کالا می‏خرند و این‌طور نیست که آنها کالایی را رایگان در اختیارش قرار دهند. در واقع آنها با حذف واسطه‌ کالا را ارزان‎تر تهیه می‏کنند. داستان تهیه جهیزیه اما به اینجا ختم نمی‏شود.

اسلام‎پی برای تهیه جهیزیه ارزان موسسه ایجاد کرده‌است و هر روز به خیرین و خانواده‏هایی که لنگ تهیه جهیزیه هستند کمک می‌کند. او می‏گوید هر‌شخصی که نیاز به جهیزیه ارزان دارد، ثبت‏ نام می‏کند و گاهی هم خیرین، با عبدالوهاب و دوستانش تماس می‏گیرند و هزینه تهیه جهیزیه را پرداخت می‎کنند و یا خانواده نیازمندی را که منتظر تهیه جهیزیه هستند، به موسسه معرفی می‎کنند. به‌جز این اما، کمیته‌امداد، سازمان بهزیستی و حتی ارگان‎های دیگر هم برای دخترانی که معرفی شده‏اند جهیزیه تهیه می‏کنند یا حتی خانواده‎هایی را برای دریافت جهیزیه به موسسه معرفی می‏کنند.

به این ترتیب در هفت سال گذشته عبدالوهاب و دوستانش توانسته‌اند حدود 27هزار جهیزیه برای دختران دم بخت تهیه کنند.

اشتغال‌ زایی و کشاورزی

کمک گرفتن از خیرین و چانه‌زنی با تولیدکننده‌ها برای تهیه جهیزیه وقت و انرژی زیادی از ‌طلبه گزارش ما می‌گیرد، این درحالی است که او‌ دختر کوچکی هم دارد که باید برایش وقت بگذارد با این حال‌ اسلام‏پی همچنان دغدغه کمک به خانواده‌های نیازمند را دارد.

به همین دلیل تلاش می‌کند برای بسیاری از خانواده‎ها در استان‎های هرمزگان، تهران و کهگیلویه و بویراحمد اشتغال‌زایی کند‌. او از بندرعباس می‏گوید، از زمین‏های کشاورزی که رها شده بود و هیچ کشاورزی روی آنها کار‌نمی‌کرد، به همین دلیل با صاحبان زمین‎ها صحبت کرد و اجازه وقف 12هکتار زمین را از آنها گرفت.

زمین هایی که البته در اختیار جوانان همان خانواده‌ها قرار گرفت. عبدالوهاب و دوستانش به جوان‏ها کشاورزی یاد‌دادند، به این ترتیب این روزها که ‌حدود شش سال از این ماجرا می‌گذرد، 65 نفر روی زمین‏ها کار می‏کنند و برای خود کسب‎وکاری دارند.  

داستان روستای کودکی اسلام ‏پی هم شنیدنی است، روستایی که به اراک کوچک مشهور و پر از ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی است‌.

او توضیح می‏دهد به جوانان روستا یاد دادند چطور با این ماشین آلات و ابزارها کار کنند، به این شکل این روزها تعدادی از جوانان که متخصص این کارها شده‌اند به روستاهای اطراف و دیگر شهرها می‌روند و به کشاورزان کمک می‌کنند.

ازدواج با جهیزیه 16 میلیون تومانی

شخصیت‎های داستان تهیه جهیزیه بی‏شمار است. نمی‏توان داستان خیرین و زوج‏هایی را که از موسسه جهیزیه گرفته‏اند، نشنید.

اگر حدود 27هزار جهیزیه برای تازه عروس و دامادی تهیه شده ، بیش از میلیون‏ها نفر هم برای تهیه آن کمک کرده‏اند. نیکوکاران بسیاری از هزینه‌های زندگی خود زده‏اند تا دل تازه ‏عروسی را شاد کنند.

یک ماه دیگر به خانه بخت می‏روم

حدود دو هفته‌ای می‏شود جهیزیه مریم چیده شده‌است. هنوز از خوشحالی تهیه جهیزیه، صدایش شاد است. زندگی اما همیشه برای این جوان 24ساله خوش نبوده، برای او و مادرش که سرپرست خانوار است.

او 10ساله بود که پدرش را از دست داد، بعد اما مادر یک‌تنه زندگی را برایش ساخت. مریم می‏گوید: «تا دو سال پیش در یک کارگاه کار می‏کردم، بعد از کرونا اما این کارگاه تعطیل شد.» و همین شد او و مادرش برای تهیه جهیزیه دچار مشکل شدند. مریم می‏گوید اما تهیه جهیزیه و مشکلات آنها با کمک نیکوکاران حل شد. جهیزیه‏ای که البته در ابتدا فکرش را هم نمی‏کرد این قدر خوب و باکیفیت باشد.

با کیفیت و ایرانی
 همین دو ماه پیش، سومین جهیزیه را هم از موسسه گرفت. قبل از این اما، در سال 98 و 99، از موسسه جهیزیه تهیه کرده بود. اینها را ناصری، مردی میانسال که خود در یک گروه جهادی و در اصفهان فعال است، می‏گوید.

او ادامه می‌دهد: در فضای مجازی با موسسه تهیه جهیزیه آشنا و همین بهانه‏ای شد تا او به کمک خیرین دیگر، پول جمع کنند برای تهیه جهیزیه و هر زمانی که خانواده نیازمندی به او معرفی شد، او مشکل شان را با کمک موسسه جهیزیه بر طرف کند.

این مرد میانسال می‏گوید: «برایمان مهم است کالاهایی که تهیه می‏شود، کیفیت خوبی داشته‌باشد و تولید داخل باشد.»

جهاد برای شروع زندگی (+عکس)

جهاد برای شروع زندگی (+عکس)

جهاد برای شروع زندگی (+عکس)

جهاد برای شروع زندگی (+عکس)

جهاد برای شروع زندگی (+عکس)

جهاد برای شروع زندگی (+عکس)

لیلا شوقی - جامعه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها