رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت:

پروژه تحقیقاتی تولید واکسن سالک در کشور در مراحل پایانی است

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت هشدار داد

ابتلا به بیماری‌های ویروسی و انگلی در کمین نگهدارندگان حیوانات در منزل

رئیس اداره بیماری‌ های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت گفت:بیماری‌های باکتریال، ویروسی ، انگلی و قارچی قابلیت انتقال از حیوان به انسان را دارد.
کد خبر: ۱۳۲۵۱۱۲

به گزارش جام جم آنلاین، بهزاد امیری، رئیس اداره بیماری‌ های منتقل از حیوان به انسان به مناسبت روز ملی زئونوز (بیماری‌ های قابل انتقال از حیوان به انسان) با اشاره به اینکه 114 مورد بیماری سیاه زخم در سال گذشته شناسایی شد، گفت: در سال 99، 6 هزار و 18 مورد مارگزیدگی داشتیم و 18 مورد هم مرگ در اثر عقرب گزیدگی صورت گرفت.

رئیس اداره بیماری‌های منتقل از حیوان به انسان وزارت بهداشت بیان اینکه پادزهر سموم عقرب و مار در کشور تولید می‌شود، گفت: مواردی در استان‌های جنوب و شرق کشور وجود داشته است که کودکان دچار عقرب‌زدگی شده اما والدین در انتقال آنها به مراکز بهداشتی سهل‌انگاری کرده و باعث فوت آنها شدند؛ ضمن اینکه مهم‌ترین اقدام در عقرب گزیدگی و مارگزیدگی تزریق پادزهر آنهاست.

امیری با تاکید بر اینکه سلامت انسان در گرو سلامت حیوانات و دام است، یادآور شد: ا مکان انتقال بروسلوز یا تب مالت از انسان به انسان بسیار نادر است و باید ابتدا این بیماری را در دام کنترل کنیم و اگر دام مبتلایی نداشته باشیم، این بیماری در انسان نیز بروز نخواهد داشت.

امیری اضافه کرد: سازمان نظام پزشکی دو کار مهم را در حال انجام دارد که یکی شناسایی دام‌های مبتلا به تب مالت و کشتار آنها و نیز واکسیناسیون دام‌هاست.

وی با اشاره به صدمات ناشی از نگهداری حیوانات در خانه به سلامت افراد، خاطرنشان کرد: بحث نگهداری حیوانات در خانه یک معضل است؛ چراکه بسیاری از عوامل بیماری‌زا در حیوانات وجود دارد که برای خود حیوان بیماری نیست اما قابل انتقال به انسان را دارد؛ در نتیجه تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم بگوییم در خانه شرایطی ایجاد کرده‌ایم که می‌توانیم حیوانی را نگهداری کنیم که هیچ خطری برای انسان نداشته باشد.

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت با اشاره به انواع بیماری‌های قابل انتقال از نگهداری حیوانات در خانه، یادآور شد: از بیماری‌های باکتریال، ویروسی تا بیماری‌های انگلی و قارچی قابلیت انتقال از حیوان به انسان را دارد، ضمن اینکه تماس پوست با پوست و تماس با مدفوع و ادرار حیوان نیز می‌تواند باعث انتقال ویروس یا باکتری از حیوان به انسان شود.

امیری با بیان اینکه در سال گذشته 220 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور داشتیم، گفت: بخشی از این میزان مربوط به نگهداری حیوان در خانه بوده است، ضمن اینکه گربه نیز می‌تواند باعث ایجاد بیماری هاری شود به طوری که ویروس هاری می‌تواند در بزاق گربه ترشح کرده و در صورت برخورد با انسان این ویروس را انتقال دهد. با توجه به اینکه ما لیست متعددی از بیماری‌های مختلف قابل انتقال از نگهداری حیوانات در خانه به صورت گزارش‌شده داریم.

وی با تاکید بر عدم نگهداری حیوان در خانه ابراز داشت: اگر فردی قصد نگهداری حیوانی در خانه را دارد باید آن را به صورت منظم تحت نظر دامپزشک قرار داده و واکسن‌های موردنظر را در زمان‌های مناسب تزریق کند. ترشحات، مدفوع و ادرار حیوان در خانه دفع نشود، ضمن اینکه از حضور حیوان در مجامع عمومی پیشگیری کرده و از تماس این حیوان با حیوانات ولگرد جلوگیری کند.

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت با بیان اینکه در صورت وجود فرد بیماری در خانه این فرد باید از تماس با حیوان خانگی خودداری کند، گفت: اکنون اثبات شده است ویروس کرونا از گربه‌سانان به حیوانات دیگر قابل انتقال است اما هنوز انتقال این ویروس از حیوانات به انسان اثبات نشده، در نتیجه توصیه می‌کنیم اگر فردی دچار کرونا شد و اگر در منزل حیوانی را نگهداری می‌کند، باید این حیوان در محل دیگری نگهداری شود و در صورت بروز علائم بیماری در حیوان دو هفته قرنطینه شود.

امیری با بیان اینکه در سال جاری 40 مورد تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شده است، افزود: 5 مورد موارد قطعی ابتلا بودند که یک مورد آن در کرمانشاه منجر به فوت شد.

وی با اشاره به اینکه علت بیماری تب کریمه کنگو نوعی ویروس است متذکر شد: تب، گلودرد، درد عضلانی و علائم گوارشی از نشانه‌های ابتلا به این بیماری است.

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت از 14 هزار و 171 مورد ابتلا به بیماری سالک در سال گذشته خبر داد و گفت: دارو و درمان این بیماری در کشور وجود دارد، ضمن اینکه باید نکات پیشگیرانه مانند جلوگیری از گزش انسان با حشرات مانند نصب توری و پوشش کامل لباس و استفاده از حشره‌کش‌ها مورد توجه قرار گیرد. با توجه به اینکه هر چه فاصله انسان با محل زندگی جوندگان کمتر باشد امکان ابتلا به سالک بیشتر است.

امیری با اشاره به نزدیک بودن عید قربان و ذبح گوسفند در این روز خاطرنشان کرد: مردم باید دام‌های مورد نیاز خود را از مراکزی که تحت نظارت سازمان دامپزشکی است تهیه کنند چراکه برخی از دام‌ها در ظاهر نشانه‌ای از بیماری ندارند و هنگام ذبح باید این کار در کشتارگاه صورت گیرد نه در منزل و اماکن به این دلیل که خونابه و ترشحات حیوان باعث انتقال بیماری می‌شود.

وی با اشاره به انتقال تب کنگو از لاشه حیوان ذبح شده به انسان، تصریح کرد: به دلیل اینکه این بیماری ویروسی است، ممکن است لاشه حیوان ذبح شده به این ویروس آلودگی داشته باشد در نتیجه توصیه می‌شود لاشه دام ذبح شده در دمای 4 درجه سانتیگراد یخچال نگهداری شود؛ضمن اینکه مردم نباید به هیچ عنوان از دام‌های نگهداری شده در کنار جاده‌ها خرید کنند.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها