کشف دو گور جمعی جدید و پیدا شدن بقایای نزدیک به یک هزار کودک در کانادا، نخست وزیر کانادا را یاد رقیب از یاد رفته قرون وسطایی سیاستمداران غربی یعنی کلیسا انداخته تا در مقابل این رسوایی حقوق بشری، از آن به عنوان سپر بلا در برابر تیغ انتقادات بهره برداری کنند.
کد خبر: ۱۳۲۳۲۸۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، به دنبال کشف نزدیک به هزار جسد دیگر در دو گور جمعی، «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا از پاپ خواست برای عذرخواهی از طرف کلیسای کاتولیک به دلیل اداره مدارس شبانه روزی کودکان بومی به کانادا بیاید.

«جیانگ روی»، نماینده چین در سازمان های بین المللی مستقر در ژنو سوئیس در نشست بررسی وضعیت حقوق بشر بومیان ساکن کانادا در حاشیه چهل و هفتمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل، به نمایندگی از چندین کشور از جمله روسیه و ایران از کانادا خواست بلافاصله دست از نقض حقوق این گروه از شهروندان خود بردارد.

وی در این نشست ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به نقض جدی حقوق بومیان کانادایی گفت: دولت کانادا در طول تاریخ سرزمین های بومیان را غارت کرده، آنان را به قتل رسانده و فرهنگ بومیان را از بین برده است.

در قرن های نوزدهم و بیستم، ۱۵۰ هزار کودک بومی در کانادا با زور از والدین خود جدا و به مدارس شبانه روزی فرستاده شدند، بسیاری از کودکان حاضر در این مدارس دچار سوءتغذیه شدند و مورد آزار و تجاوز قرار گرفتند. حداقل ۴ هزار نفر از این کودکان در اثر بیماری، کمبود مراقبت، آزار و حوادث غیرمترقبه جان خود را از دست دادند.

به گزارش واشنگتن پست،  ۱۵۰ هزار کودکی که از سال ۱۸۸۳ تا ۱۹۹۶ برای "جذب" در جامعه سفیدپوست کانادا به این مدارس می رفتند، با بی توجهی و سوء استفاده روبرو می شدند و این در حالی است که زبان و فرهنگ بومی آن ها ممنوع شده بود.

دولت کانادا در سال ۲۰۰۸ ضمن عذرخواهی اعتراف کرد که سوء استفاده های جسمی و جنسی در این گونه مدارس گسترش داشته است.

رئیس این گروه بومیان کانادا در بیانیه ای با اعلام خبر کشف گورهای جمعی این کودکان گفت: از نظر ما مرگ این کودکان گمشده ثبت نشده است و احتمالا بتوان اجساد بیشتری را در این مدرسه شبانه روزی تحت مدیریت کلیسای کاتولیک کشف کرد که در سال ۱۹۷۸ تعطیل شده است.
وی تاکید کرد: جستجو در تمامی بخش های این مدرسه انجام نشده است.

احیای دوگانه پاپ و پادشاه؛ راهکار کانادا برای رهایی از فشار افکار عمومی!

زبان الکن نخست وزیر کانادا در مقصر جلوه دادن پاپ و کلیسا در مقابل این جنایت هولناک بشری، یاد آور «نظریه دو شمشیر» در قرون وسطی است! برخی از مفسران مذهبی قرون وسطی از جمله پاپ گرگوار هفتم، بر اساس آیه ای از انجیل لوقا (باب ۲۲، آیه ۳۸) تفسیری از این آیه ارائه نموده بودند که بتوان بر اساس آن همزیستی پاپ و پادشاه را در آن دوران توجیه کرد. در این آیه چنین آمده است که حواریون خطاب به مسیح می گویند: «ای خداوند، اینک دو شمشیر!» «طبق تفسیر آنان، مقصود از دو شمشیر در این آیه، دو مظهر قدرت است: یکی قدرت سیاسی یا مادی و دیگری قدرت مذهبی یا معنوی.

قرن هاست که دیگر پاپ و کلیسا نقش سنتی خود در حکومت را از دست داده و عملاً حضوری نمادین دارند اما اینک جاستین ترودو نخست وزیر کانادا برای فرار از مسئولیت و کاهش فشار افکار عمومی در این جنایت حقوق بشری، یاد پاپ و کلیسا افتاده و به جای پاسخگویی از جانب حاکمان سیاسی سرزمین خود، خواستار عذرخواهی پاپ شده است.

کانادا و نقض حقوق بین ­الملل

کانادا که چندی است به صورت جدی به دلیل بی توجهی به حقوق بشر و نژادپرستی سیستماتیک مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است، افزون بر نقض آشکار حقوق بومیان در این کشور در موارد متعددی مرتکب نقض حقوق بین الملل شده است.

 نتایج نظرسنجی جدید نشان می دهد بیش از یک سوم (۳۴ درصد) کانادایی ها بر این باورند که در یک کشور «نژادپرست» زندگی می کنند.

 بی توجهی دولت کانادا به حقوق اولیه بیش از ۴۰۰ هزار ایرانی ناقض بدیهیات و اصل رعایت حداقل حقوق بیگانگان از سوی کاناداست. در واقع محرومیت این تعداد ایرانی مقیم کانادا از دریافت خدمات کنسولی طی چند سال گذشته و به دنبال قطع روابط دو کشور؛ مستلزم توجه جدی دولت کانادا و تضمین برخورداری آنها از حقوق شهروندی و دریافت تسهیلات کنسولی است.

 همچنین موضوع تبدیل شدن کانادا به بهشت امن مفسدان اقتصادی و مجرمان مالی دنیا و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت تعقیب، مساله ای جدی است که دولت اوتاوا باید مسئولانه تعهدات بین المللی خود را در قبال نهادهای بین المللی و سایر کشورها دنبال کند.

سیستم مدارس شبانه روزی که بین سال های ۱۸۳۱ و ۱۹۹۶ فعالیت می کرد، حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی را از خانواده های خود جدا و به مدارس مسکونی مسیحی عمدتا کاتولیک آورد. این مدارس از سوی دولت فدرال اداره می شدند. گزارش یک کمیسیون فدرال نشان می دهد که سیستم این مدارس شبانه روزی نسل کشی فرهنگی را برای مردم بومی کانادا وضع کرده بود.

اکنون دولت کانادا باید مسئولیت این فاجعه بزرگ حقوق بشری را بر عهده گرفته و تنها پاپ و کلیسا را مقصر این موضوع نداند؛ اقدامی که بیش از هر چیز فرار رو به جلوی مقامات اوتاوا برای خلاصی یافتن از فشار رسانه ها است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها