یک مخترع ایرانی موفق شده است با ابداع فرمولاسیون اختصاصی خودش، زباله‌ها و ضایعات تَر را به‌نوعی کودی زیستی تبدیل کند

ابتکار تبدیل زباله‌ های تر به کود ارگانیک

کارشناسان شرکت «سرزمین بلوط‌های زاگرس» موفق شده‌اند بستری استارت‌آپی برای جذب گردشگران خارجی بیشتر ایجاد کنند

توسعه گردشگری به‌سبک اسمارت‌آپ فکت

گردشگری از مهم‌ترین عرصه‌های پربازده درآمدزایی کشور‌ها در مسیر توسعه پایدار و به‌ویژه در کشور‌هایی مانند ایران است که با وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان، ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران دارد، اما توسعه صنعت گردشگری به فراهم‌شدن زیرساخت‌های مختلفی نیاز دارد. شرکت خلاق «سرزمین بلوط‌های زاگرس» بر اساس تخصص بنیانگذاران این مجموعه در حوزه گردشگری و بازاریابی گردشگری به‌منظور راه‌اندازی مجموعه‌ای از کسب‌وکار‌های حوزه گردشگری شکل گرفته است.
کد خبر: ۱۳۲۲۸۵۳

این مجموعه خلاق مستقر در مرکز کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبایی، اقدامات مختلفی در جهت اجرایی‌کردن ایده‌های نوین در حوزه گردشگری داشته است.

محمود حسن پور، مدیرعامل مجموعه خلاق «سرزمین بلوط‌های زاگرس» در خصوص خدمات این مجموعه خلاق به جام‌جم می‌گوید: «در حقیقت شرکت ما نوعی استارت‌آپ استودیو یا کارخانه استارت‌آپ است که به آن «اسمارت‌آپ فکتوری» یا به اختصار «اسمارت‌آپ فکت» می‌گوییم. اسمارت‌آپ فکت در حال حاضر پنج ایده استارت‌آپی مختلف در حوزه گردشگری را در خود جای داده است که برخی از آن‌ها به مرحله اجرا رسیده‌اند و برخی هنوز در مرحله تحقیق و توسعه باقی مانده‌اند.»
 
تجربه خاص از سفر به ایران با «تو ایران‌تور»

اولین استارت‌آپ این مجموعه خلاق با برند «تو ایران‌تور» (To Iran Tour) فعالیت‌های مختلفی در زمینه اجرای تور‌های ورودی یعنی جذب گردشگران خارجی و برگزاری تور‌های مختلف برای این گردشگران در داخل کشور بر عهده دارد. به گفته حسن‌پور، از مهم‌ترین دغدغه‌های تو ایران‌تور، توجه به گردشگری پایدار است. وی در این رابطه توضیح می‌دهد: «تلاش ما این است که تا حد امکان تور‌های کوچک و کم‌تعداد برگزار کنیم. در کنار این موضوع یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های ما در این مجموعه، برگزاری تور‌های علمی با مشارکت دانشگاه علامه طباطبایی است.
 
بر مبنای تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه داریم، برای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی که دانشگاه علامه با آن‌ها تفاهم‌نامه دارد، تور‌های علمی مختلفی برگزار می‌کنیم.» حسن‌پور با اشاره به تنوع رخداد‌ها و عوارض طبیعی زمین‌شناسی در کشور توضیح می‌دهد: «یکی از تور‌های علمی رایج، تور زمین‌شناسی (ژئوتور) است که با توجه به ظرفیت بالای کشور در این زمینه می‌توانیم تور‌های متنوعی را برای آموزش عوارض زمین‌شناسی به دانشجویان این رشته در سایر کشور‌ها ارائه دهیم.»

وی در ادامه می‌افزاید: «بخش دیگری از فعالیت‌های ما در قالب «تو ایران‌تور» مربوط به اجرای تور‌های خاص، با اهداف مختلف است. برای مثال تور زندگی سالم یکی از تور‌هایی است که با همکاری یک گروه فرانسوی برگزار می‌کنیم؛ در این تور گردشگران با سفر به ایران می‌توانند بسیاری از روش‌های زندگی سنتی ایرانی از خوراک تا خدمات سلامت مانند حجامت‌کردن یا آشنایی با دارو‌های گیاهی و چیدن آن‌ها را از دامان طبیعت تجربه کنند.»

با مجله «پان‌آرت» و «یکتا لینک» آشنا شوید

انتشار مجله «پان‌آرت» از دیگر فعالیت‌های مجموعه خلاق سرزمین بلوط‌ های زاگرس است. حسن‌پور در این خصوص توضیح می‌دهد: «این مجله از حدود هشت سال پیش در حوزه هنر منتشر می‌شود. به تازگی نسخه الکترونیکی این مجله نیز منتشر شده است که با استقبال خوب مخاطبانش همراه بوده است. از برنامه‌هایی که برای توسعه این مجله در نظر داریم، سوق‌دادن آن به‌سمت موضوعات تخصصی حوزه گردشگری مرتبط با هنر است که امیدواریم با این رویکرد جدید، همچنان مانند گذشته با استقبال خوبی از سوی خوانندگان مجله روبه‌رو شویم. وبگاه این مجله به دو زبان فارسی و انگلیسی در دسترس مخاطبان قرار دارد و در مجامع هنری داخلی و بین‌المللی به‌خوبی شناخته شده است.»

حسن‌پور با اشاره به بخش دیگری از فعالیت‌های شرکت سرزمین بلوط‌های زاگرس می‌افزاید: «یکتا لینک نام یکی دیگر از استارت آپ‌های ماست. در یکتا لینک کسب‌وکار‌ها می‌توانند لینک بیوگرافی واحدی را برای شبکه‌های اجتماعی بسازند. در‌حقیقت این پلتفرم قادر است با دریافت اطلاعات تماس شخص یا مجموعه کسب‌وکاری که از لینک‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی تشکیل شده است، آن را به یک لینک واحد تبدیل کند تا دسترسی آسان‌تری به همه نشانی‌های تماس برای مخاطبان فراهم کند. این نرم‌افزار علاوه بر این قادر است با اتصال لینک بیوگرافی به نرم‌افزار‌های تحلیلگر مانند گوگل‌آنالیتیکس، آمار بازدید‌ها و بازخورد‌های فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مختلف را بررسی و تحلیل کند. خدمات این سامانه به صورت اشتراک‌های ماهیانه و سالانه برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی گوناگون قابل استفاده است.»

نگاه به آینده

حسن‌پور با اشاره به برنامه‌های پیش روی مجموعه سرزمین بلوط‌های زاگرس تصریح می‌کند: «یکی از ایده‌هایی که در دست اقدام داریم و هنوز به مرحله اجراشدن نرسیده است، راه‌اندازی یک بازار آنلاین (Marketplace) بین‌المللی در حوزه گردشگری است تا برگزارکننده‌های تور از کشور‌های مختلف بتوانند در این سامانه تور‌های خود را به گردشگران عرضه کنند و ما به‌عنوان واسط این تور‌ها را بفروشیم. به همین منظور قرار است دفتری را در یکی از کشور‌های اروپای شرقی ثبت کنیم که از طریق امکانات پرداختی و حمایت‌های قابل ارائه به استارت‌آپ‌ها بتوانیم مشکل پرداخت‌های بین‌المللی را نیز برطرف و به‌راحتی فضای فروش آنلاین تور را در سراسر دنیا فراهم کنیم. از طرفی به دلیل اینکه دفتر عملیات ما در ایران است، می‌توانیم با قیمت‌های پایین‌تری نسبت به سایر رقبای بین‌المللی به ارائه خدمات بپردازیم و جایگاه خوبی در بازار بین‌المللی به‌دست بیاوریم.»
 
«مِد پرشیا» ارائه‌دهنده خدمات گردشگری سلامت
 
یکی دیگر از استارت‌آپ‌های زیرمجموعه این شرکت خلاق «مِد پرشیا» نام دارد که در حوزه گردشگری سلامت و پزشکی خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد. حسن‌پور در این رابطه توضیح می‌دهد: «ما در این مجموعه، در حال حاضر به گردشگران کشور‌های عربی، افغانستان و کشور‌های انگلیسی‌زبان خدمات گردشگری مرتبط با حوزه سلامت و پزشکی را ارائه می‌دهیم.» وی می‌افزاید: «علاوه بر ارائه خدمات به بیماران کشور‌های خارجی، تلاش کرده‌ایم در زمینه ترویج علم نیز اقدامات مؤثری را در جهت مسؤولیت اجتماعی خود انجام دهیم. برای مثال برگزاری کارگاه‌ها و رویداد‌های آموزشی تخصصی پزشکی از جمله همین خدمات است.»
 
مزیت‌های رقابتی در عرصه گردشگری

توسعه گردشگری به‌سبک اسمارت‌آپ فکتحسن‌پور با اشاره به قیمت خدمات گردشگری ارائه شده در این مجموعه خلاق بیان می‌کند: «یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استارت‌آپ‌های تو ایران تور و مد پرشیا نسبت به سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات گردشگری، قیمت مناسب تورهاست. ما به دلیل کاهش هزینه‌های بالاسری تأثیرگذار در قیمت نهایی تور، توانسته‌ایم تور‌ها را با قیمت‌های مناسب‌تری ارائه دهیم.» مدیرعامل این مجموعه خلاق می‌افزاید: «علاوه بر این، تنوع بالا در خدمات و تور‌ها از ویژگی‌های مهمی است که موجب پیشی‌گرفتن ما از سایر رقبا می‌شود. همچنین داشتن نگاهی نوین و خلاقانه به برگزاری تور‌های گردشگری موجب شده است تور‌های خاص و منحصر به فردی را در مجموعه خود ارائه دهیم که کمتر مؤسسه‌ای به سمت آن رفته است.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها