رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

کودکان و سالمندان بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارند

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: در روزهای گرم سال عموم مردم در معرض گرمازدگی قرار دارند و در این میان کودکان و سالمندان بیشتر از دیگر گروه‌های سنی در برابر این آسیب هستند.
کد خبر: ۱۳۲۲۴۶۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، عصمت عباسی افزود: افرادی مانند کارگران ساختمان، رانندگان تاکسی و کشاورزان که مجبورند در دمای هوای بالا و به خصوص در ساعات ظهر کار کنند باید لباس روشن پوشیده، کلاه نقاب دار جهت محافظت از نور آفتاب به سر کنند و هنگام عرق کردن مایعات زیادی بنوشند.

این کارشناس تغذیه، ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، استفراغ و تهوع، پوست رنگ پریده و چسبناک، دمای طبیعی بدن، گرفتگی عضلات، سرگیجه، ضعف و غش، ادرار زرد تیره یا نارنجی، سردرد و اسهال را علائم نشان دهنده گرمازدگی ذکر کرد.

عباسی با تاکید بر اینکه در صورتی که فردی این علامت‌ها را مشاهده کرد باید بلافاصله خود را به جای خنک مانند زیر سایه درخت برساند و شروع به نوشیدن مایعات خنک کند افزود: در صورت داشتن اسهال، ضعف و بی حالی به پزشک مراجعه کند.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: متأسفانه بیشتر افراد به علت دیر مراجعه کردن به پزشک دچار عوارضی می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها از بین رفتن کلیه‌های بدن بوده که در پی آن کاهش حجم ادرار ایجاد شده و در نهایت منجر به دیالیز می‌شود و بنابراین درمان باید در همان دقایق اولیه انجام شود.

وی اظهار داشت: وجود قند در مایعات هم عاملی برای دفع آب بدن است چرا که هضم قند نیاز به آب دارد، بنابراین مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه و شربت در این موارد توصیه نمی‌شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: کاهش مایعات در بدن موجب گرمازدگی می‌شود و فرد همزمان با از دست دادن مایعات در بدن سدیم و املاح هم از دست می‌دهد، بنابراین نمی‌توان آب ساده را جایگزین کرد و یکی از علت‌هایی که در فصل تابستان مردم مایل به خوردن مایعات شیرین مانند شربت هستند، همین امر است.

وی اضافه کرد: بهترین راه پیشگیری از گرمازدگی خوردن آب حاوی چند قطره آب‌لیمو و کمی نمک است که می‌تواند جلوی گرمازدگی را تا حدی بگیرد و در این میان نوشیدنی‌های گازدار نباید استفاده شود چرا که دستگاه گوارش را بههم می‌ریزند و خوردن خاکشیر و شربت به لیمو بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از گرمازدگی است.

این مسوول، استفاده از میوه و سبزیجات به خصوص هندوانه، طالبی و خربزه را یکی از راه‌های تأمین آب از دست رفته در فصل تابستان ذکر کرد و گفت: استفاده از عرقیاتی که طبع خنک دارند مانند بیدمشک و کاسنی می‌تواند بسیار مفید باشد.

مصرف چای در گرما موجب از دست رفتن آب بدن می‌شود

عباسی افزود: نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و چای ادرارآور است و موجب از دست دادن آب بدن می‌شود و توصیه می‌شود آن دسته از افرادی که عادت به خوردن چای دارند در نهایت درجه کمرنگ آن را بنوشند.

وی با اشاره به اینکه تخم شربتی (دانه گیاه ریحان) به علت اینکه بعد از مصرف، دانه‌ها لعاب‌دار می‌شوند بهترین راه برای نگه‌داشت آب بدن است اظهار داشت: همچنین مایعات خیلی سرد را نباید فورا نوشید چرا که تعادل سیستم گوارش و ایمنی را بر هم می‌زند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: بهتر است افراد آب خنک حاوی یخ در قالب بطری با خود داشته باشند تا در صورت تشنگی یا مواجهه با گرما از آن استفاده کنند و اگر برای مدت مدیدی قرار است در گرما باشند، مقداری نمک یا آب‌لیمو در آب نوشیدنی خود بریزند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها