بررسی برنامه‌ های ۲ نامزد ریاست‌ جمهوری در دومین و سومین روز از تبلیغات رادیو تلویزیونی

وعده‌ هایی برای معیشت بهتر

نامزدهای انتخاباتی در سومین روز از فرصت تبلیغاتی خود در صداوسیمای ملی استفاده کردند و به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در صورت به‌دست‌گرفتن احتمالی سکان هدایت قوه‌مجریه پرداختند.
کد خبر: ۱۳۱۸۴۹۵

عبدالناصر همتی و علیرضا زاکانی، دو نامزدی بودند که در روزهای 8 و 9خرداد از فرصت تبلیغاتی خود در رسانه‌ ملی استفاده و به تشریح دیدگاه‌های خود در حوزه‌های مختلف پرداختند.

علیرضا زاکانی در برنامه رادیو اقتصاد وعده داد اقتصاد را متحول و مشکل بیکاری را حل می‌کند.

همچنین عبدالناصر همتی در برنامه بادوربین با بیان این‌که یارانه‌ای که به مردم می‌دهیم، ناعادلانه است گفت:«مردم گرفتارند و با رقم ۱۰۰تومان و ۲۰۰تومان یارانه در سال مشکلات آنها قابل حل نیست. ما باید قدرت خرید مردم را اصلاح کنیم.»

نیاز به اختیاراتی فراتر از بانک مرکزی دارم

عبدالناصر همتی در برنامه تلویزیونی با دوربین که عصر شنبه از شبکه یک سیما پخش شد به تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود در انتخابات پیش رو پرداخت.

حل مشکلات اقتصادی ظرف 4 سال

این نامزد انتخاباتی با اشاره به این‌که در دوران سه ساله ریاست بانک مرکزی به اختیاراتی فراتر از ریاست این مجموعه احتیاج داشت خاطرنشان کرد: آنچه مردم عزیز به آن نیاز دارند، رشد اقتصادی، رفاه، آرامش و مهم‌تر از همه رفع دغدغه زندگی آینده فرزندانشان است. ما چهار سال وقت داریم و می‌توانیم بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

استقلال بانک مرکزی

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: کاهش نرخ تورم در یک دوره چهار ساله برای رسیدن به ۸تا ۱۲درصد رشد اقتصادی، فقط در اختیار بانک مرکزی نیست. باید بانک مرکزی مستقل باشد. طی چند دهه گذشته نتوانستیم رابطه بین دولت، بانک مرکزی و شرکت نفت، بانک مرکزی و خزانه را حل کنیم و جسارت حل این مشکل را نداشتیم.

رشد اقتصادی از 5درصد به 8درصد

همتی افزود: در دولت من، تورم را با هدف ۸تا ۱۲درصد پیش‌بینی می‌کنیم و رشد اقتصادی نیز حداقل ۵درصد است که بر اساس برنامه بلندمدت باید به ۸درصد برسد.گرچه با توجه به مشکلاتی که تحریم‌ها در سرمایه‌گذاری‌ها ایجاد کرده با احتیاط می‌گویم ۸درصد! امیدواریم بتوانیم در سطح بالاتری آن را تحقق ببخشیم. مبنای تورم در دولت من ۵درصد خواهد بود.

اصلاح قدرت خرید مردم با یارانه

همتی درباره کاهش فقر و نابرابری توضیح داد: یارانه‌ای که به مردم می‌دهیم ناعادلانه است. باید ظرف چهار سال آینده فقر را در جامعه از بین ببریم. ممکن است بگویند این شعار است و عملی نیست. ما باید مبالغ قابل توجهی را مستقیم به مردم پرداخت کنیم.

جلوگیری از توزیع تسهیلات غیر قانونی و ارز

همتی ادامه داد: نکته بعدی این که بانک مرکزی از توزیع تسهیلات غیرقانونی و ارز در کشور جلوگیری کند اما متاسفانه امضای طلایی و عدم شفافیت در اختیار بخش‌های دولتی، منجر به بروز فساد شده است. به جد پیگیریم لایحه افشا را که به مجلس ارائه شده، تصویب و اجرا کنیم.

توسعه در مناطق مختلف کشور

همتی تاکید کرد: معنا ندارد همه توسعه و پیشرفت در تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور متمرکز شود. آمایش سرزمینی را جدی نگرفتیم. به طور جدی دغدغه اصلی دولت آینده که بنده بنا دارم در مورد آن برنامه‌های خود را اعلام کنم بر پایه رفع اختلاف طبقاتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بین مناطق مختلف کشور است.

ارتقای 30 درصدی حضور زنان در عرصه مدیریتی

وی تصریح کرد: باید به این نکته توجه کنیم حضور زنان در عرصه‌های مختلف مدیریتی به ۳۰ درصد برسد. به نظر من این امکان وجود دارد و باید زمینه آن را ایجاد کنیم.

اولین دولت اقتصاددان

همتی گفت: اگر مردم عزیز عنایت کنند و بنده را شایسته خدمت بدانند، اولین دولت اقتصاددان خواهد بود. من معتقدم مشکل کشور ما، اقتصاد و عدم تمرکز بر اقتصاد و ناهماهنگی در سیاست‌های اقتصادی است. به نظرم قابل حل است و من قول می‌دهم که این فکر و این فن‌سالاری اقتصاد را در دولت حاکم کنم.

شعارهای همتی، پوپولیستی نیست

سعید نورمحمدی، معاون ستاد انتخاباتی عبدالناصر همتی در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به برنامه‌های اقتصادی ارائه‌شده از سوی عبدالناصر همتی، نامزد انتخاباتی در برنامه «با دوربین» گفت: آقای همتی، استاد باسابقه دانشگاه در رشته اقتصاد است و علاوه بر این سابقه زیادی در حوزه مدیریت اقتصادی دارد به همین دلیل ایشان بهتر از هر نامزد دیگری در جریان مشكلات و ضعف‌های ساختاری كشور در حوزه اقتصاد است.

وی بابیان این‌كه همتی معتقد به اصلاحات ساختاری در حوزه اقتصاد است و دغدغه اصلی مردم اقتصاد و معیشت است،تصریح کرد: آقای همتی براساس واقعیات علم اقتصاد صحبت می‌كند و به‌دنبال عوامفریبی نیست. نورمحمدی ادامه داد: حضور وی زنگ خطر جدی برای رقبایی خواهد بود كه در تلاش هستند با شعارهای پوپولیستی و وعده‌های غیرواقعی و غیرعلمی آرای مردم را به سمت خود جذب كنند. ایشان بیش از هر موضوع دیگری روی حوزه اقتصاد كه مشكل اصلی كشور و خواست مردم است، تسلط دارند و آسیب‌هایی را كه اقتصاد از حوزه‌های دیگر دیده نیز مطرح می‌کنند. وی بابیان این‌كه تمام ابزارهای كشور ازجمله دیپلماسی و میدان باید در خدمت توسعه و معیشت مردم باشد،توضیح داد: این موضوع برای آقای همتی در اولویت قرار دارد و ایشان اجازه نخواهد داد معیشت و اقتصاد مردم قربانی دعواهای داخلی شود.

جدایی بانك مركزی از دولت، آرزوی تمام اقتصاددانان

این فعال ستاد انتخاباتی همتی،بابیان این‌كه استقلال بانك مركزی همواره مورد تأکید آقای همتی است،گفت: آرزوی تمام اقتصاددانان ایران، استقلال بانك مركزی بوده و همه اقتصاددانان به این موضوع اعتقاد دارند اما متاسفانه در عمل چنین موضوعی محقق نشده است، چراكه ذی‌نفعان اجازه محقق شدن آن را نمی‌دهند.

نورمحمدی بابیان این‌كه اصولا دولت‌ها و روسای جمهور تمایلی به جدایی بانك مركزی و كاهش اختیارات‌شان ندارند، گفت: در همه دوره‌ها بانك مركزی ابزاری برای كنترل بازار شده است.

وی ادامه داد: همچنین آقای همتی بر لزوم توسعه در مناطق مختلف كشور تأکید دارد، به این معنی كه باید توسعه پایدار و متوازن باشد. ایشان معتقدند طی سال‌های گذشته توسعه در نقاط مختلف ازجمله سیستان و بلوچستان، كردستان، خوزستان و... به‌صورت یكسان رخ نداده درحالی‌که دولت‌ها باید با توجه به ظرفیت‌های این استان‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری برای توسعه آنها انجام دهند و به‌این‌ترتیب فارغ از جغرافیا و منطقه در مورد همه مناطق شاهد توسعه باشیم.

كسی كه مخالف برجام است، اقتصاد نمی‌داند

نورمحمدی به برنامه‌های اقتصادی ارائه‌شده از سوی علیرضا زاكانی،یكی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اشاره كرد و گفت: صحبت‌های آقای زاكانی در لزوم حل مشكل بیكاری بسیار خوب است اما قطعا ایشان باید بداند نمی‌شود از معیشت و اقتصاد و حل مساله بیكاری سخن گفت اما درعین‌حال سرناسازگاری با دنیا داشت و مثلا با اف‌ای‌تی‌اف مخالفت كرد.

وی همین‌طور در مورد بخش دیگری از صحبت‌های زاكانی در خصوص استفاده از دیپلماسی فعال و هوشمند،خاطرنشان کرد: در دنیای در هم تنیده امروز نمی‌شود شما هم به‌دنبال بهبود معیشت مردم باشید و نوید حل مشكل بیكاری را بدهید و از سوی دیگر دقیقا اقداماتی را انجام دهید كه با این هدف كاملا ناسازگار است. كسی كه هم می‌خواهد مشكل اقتصاد را حل كند و هم در مقابل برجام و تصویب اف‌ای‌تی‌اف می‌ایستد در خوشبینانه‌ترین حالت اقتصاد نمی‌داند.

9 اولویت اقتصادی را دنبال می‌کنیم

علیرضا زاکانی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز در برنامه رادیو اقتصاد به تشریح دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در حوزه اقتصاد پرداخت. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان این‌که در تدوین برنامه‌های انتخاباتی و راهبرد دولت آینده به حدود 9 حوزه مهم توجه کرده‌ایم، گفت: مهم‌ترین این حوزه‌ها عبارتند از حوزه نفت و گاز و پتروشیمی، فناوری‌های نوین، کشاورزی و توسعه روستایی، 30 هزار بافت فرسوده، معدن، فولاد، صنایع دریایی و توسعه زیرساخت‌های ریلی.

راه‌اندازی بانک مولد

زاکانی اظهار کرد: بانک مولد برای حمایت از تولید راه‌اندازی خواهم کرد که پشتیبان آن، صندوق توسعه ملی است. این بانک از تولیدکنندگان حمایت می‌کند و دستخوش رانت سوداگری نخواهد بود. بانکی که بنده تأسیس می‌کنم، رانت مولد برای ۹ پیشران اقتصادی ایجاد می‌کند و نظارت دقیق بر تسهیلات این بانک‌ها جهت تخصیص در تولید وجود دارد.

تسهیل صادرات

وی با اشاره به این‌که صادرات موانع زیادی دارد، گفت: دولت و قاچاقچی به جنگ صادرکننده می‌رود. یکی از دوستان ما می‌گفت مردم چین عاشق کالاهای ایرانی هستند اما متأسفانه تنها مواد خام از ایران صادر می‌شود. تسهیل صادرات یکی از برنامه‌های اصلی دولت بنده است.

تقویت بازار بورس

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری در مورد بازار بورس، گفت: در راستای تقویت بازار سرمایه و اصلاح نظام بانکداری گام برخواهم داشت. به‌دنبال ایجاد رونق واقعی در بازار بورس هستم. رونق کاذبی که دولت در بازار بورس ایجاد کرد، بیشترین آسیب را به مردم زد. حقوقی‌ها با کمال ناجوانمردی مسیری را دنبال کردند که سرمایه مردم را آب کرد. دولت امکان قابل عرضه نداشت و ۲۳ درصد پولی را که از بازار بورس جمع کرده بود، در بازار اولیه و ۷۶ درصد را به بازار ثانویه انتقال داد، وزارت نفت به تکالیفش عمل نکرد و همه این موارد موجب زمین خوردن بورس شد.

جلوگیری از نوسان بازار ارز

زاکانی در بخش دیگری از اظهاراتش، نوسان نرخ ارز را ناشی از سیاست‌های غلط پولی دولت خواند و گفت: اقتصاد، دستوری نیست. بی‌ثباتی نرخ ارز سمی برای جهش تولید است. در دولت بنده بازار ارز شفاف و غیررانتی خواهد بود. فساد و رانتی که در ارز دولتی وجود دارد، بی‌نظیر است. دولت با بازار ارز بازی می‌کند تا مقاصد سیاسی خود را پیش ببرد. اجرای نظام ارزی شناور و مدیریت شده، سیاست ما برای ایجاد ثبات در بازار ارز است. نباید اقتصاد دستوری اداره شود.

استفاده از دیپلماسی فعال و هوشمند

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین مورد برنامه‌اش برای استفاده از سیاست خارجی جهت رشد اقتصادی، گفت: در حوزه خارجی رویکرد تحولی برای دیپلماسی فعال و هوشمند را طراحی کرده‌ام. امروز در عرصه سیاست خارجی از وضعیت اسفناکی برخورداریم. یکی از کارکردهای دستگاه دیپلماسی در عرصه جهانی، ایجاد رونق اقتصادی است. سفارت ترکیه ۱۶۸ رایزن اقتصادی در ایران دارد. وزارت خارجه ما تنها دو رایزن اقتصادی دارد که یکی در عراق و دیگری در افغانستان فعالیت می‌کنند. مأموریت جدی ما بر مبنای توانمندی عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط خارجی و استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور است. باید شورای‌عالی ایرانیان در وزارت خارجه فعال شود و مناطق مختلف منطقه و جهان از نظر اقتصادی مورد شناسایی قرار گیرند که دبیری این کار به‌عهده سازمان توسعه تجارت است.

حل مشکل بیکاری

وی وعده داد که دولت من در خدمت تولید قرار خواهد گرفت و مشکل بیکاری را حل خواهد کرد، در کشور انسداد وجود ندارد و اقتصاد کشور را متحول خواهیم کرد.

درآمدهای دولت را به درآمدهای نفتی گره نزنیم

سید محمدهادی سبحانیان، مشاور اقتصادی مركز پژوهش‌های مجلس در گفت‌و‌گو با جام‌جم با اشاره به برنامه‌های اقتصادی ارائه‌شده از سوی علیرضا زاكانی، نامزد انتخاباتی در برنامه رادیو اقتصاد گفت: «اگر رویكرد خود را نسبت به سیاست‌های اقتصادی تغییر بدهیم، بخشی از اصلاحات انجام می‌گیرد. به جهت رویكردهای منفعلانه‌ای که دولت‌های یازدهم و دوازدهم نسبت به تحریم‌ها داشتند، اساسا اصلاحات ساختاری در دستور كار قرار نگرفت و هم سیاستگذار و هم مردم معطل رفع تحریم‌ها باقی ماندند. به عنوان نمونه اگر بخواهیم اصلاحات در نظام بودجه‌ریزی انجام بدهیم، بودجه ریالی و نرخی را از هم جدا كنیم و درآمدهای دولت را به درآمدهای نفتی گره نزنیم، آن وقت خیلی از نوساناتی كه ریشه در بی‌ثباتی‌های بودجه و نوسانات قیمت نفت دارد را می‌توانیم پشت‌سر بگذاریم.»

كاهش نقدینگی راه‌حل دارد

وی در توضیح این مطلب تصریح كرد: «دولت چون تحریم‌ها را موقتی ارزیابی می‌كرد، بنابراین درپی اصلاح ساختار و میان‌مدت نبود. همین مساله باعث آثار و تبعاتی در بسیاری از زمینه‌ها از جمله بازار ارز شد. متعاقب آن این اصلاحات در حوزه بانكی ما به تعویق افتاد و شاهد افزایش‌های شش‌برابری و تحمیل نقدینگی بالا بودیم. برای ریشه‌یابی و حل مساله باید به دنبال موتوری كه باعث این نوسانات شده، باشیم. آن را خاموش كنیم و از سویی دیگر باید به دنبال اصلاحاتی در بازار ارز باشیم. مثلا با استفاده از ابزارهایی كه در بورس و در حوزه معاملات نرم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ مثل گواهی سپرده ارزی، مستقلات ارزی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ابزارهای مالی ارزی و... تقاضای اسكناس در بازار را كاهش داد. این راهكارها البته در حوزه ثبات بازار ارز، به عنوان یكی از برنامه‌های دكتر زاكانی است.»

همتی مخالف استقلال بانك مركزی

وی در ادامه به برنامه‌های اقتصادی ارائه‌شده از سوی عبدالناصر همتی، یكی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه بادوربین اشاره کرد و گفت: «مواردی كه از سوی ایشان عنوان شد، درست است. اما سوال اینجا است كه در عمل چه اتفاقی باید می‌افتاد، مگر ابزارهای لازم در اختیار ایشان به عنوان رئیس‌كل بانك مركزی نبود. بعضا رفتارهایی در عرصه عمل دیده می‌شود كه به نوعی در درستی ادعاهای ایشان تردید ایجاد می‌کند.

به عنوان نمونه، طرح اصلاح بانك مركزی در دستور كار مجلس است و یكی از كاركردهای آن افزایش استقلال بانك مركزی است، اما بانك مركزی به‌صراحت با آن مخالفت كرده است، در حالی كه ایشان شعار استقلال بانك مركزی از دولت را مطرح می‌كنند.»

این كارشناس اقتصادی با بیان این‌كه در دوره ریاست دكتر همتی بر بانك مركزی، نرخ‌گذاری روی تورم، 22 درصد اعلام شد، در حالی كه بیش از نرخ تورم تجربه شد، تصریح كرد: «ما بی‌سابقه‌ترین نرخ‌های تورم در تاریخ اقتصادی كشور را در دوره ایشان تجربه كردیم و از این رو باید سوال كرد چه ضمانتی هست که هدف‌گذاری‌هایی كه در حوزه نرخ تورم از سوی ایشان عنوان شده، به سرنوشت وعده‌های قبلی دچار نشوند.»

به‌ گفته سبحانیان طرحی كه دولتمردان و همچنین بانك مركزی به عنوان بخشی از این پازل داشتند كاملا رویكردی بود كه چشم به رفع تحریم‌ها دوخته و در صورت برداشتن تحریم‌ها كاملا موقتی و غیر پایدار است. این در حالی است كه نیاز جامعه امروز ثبات اقتصادی و رشد دائمی است.

فتاح غلامی - سیاسی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها