به منظور شرکت در دور پنجم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴

عراقچی تهران را به مقصد وین ترک کرد

آیا حضور علی لاریجانی در کلاب‌هاوس و پرسش و پاسخ 4 ساعته مخاطبان توانست کمپین انتخاباتی او را سروشکل دهد؟

جدال داغ روی استیج

علی لاریجانی که برای نخستین بار به دعوت وزیر ارتباطات روحانی به پلتفرم کلاب هاوس آمد، در اولین گردهمایی انتخاباتی خود که به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شد، در اتاقی با عنوان « نخستین گفتگو با علی لاریجانی» به مدت چهار ساعت به سوالات خبرنگاران و فعالان سیاسی پاسخ داد و این کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری مباحثی را برای اولین بار مطرح کرد که شاید تا پیش از این فرصت مطرح کردنش پیش نیامده بود.
کد خبر: ۱۳۱۶۷۴۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، اتاقی که مصاحبه علی لاریجانی در آن برگزار شد به حداکثر ظرفیت یعنی 8 هزا نفر رسید و از این میان قرار بود ۵۰ نفر از رئیس سابق مجلس سوالاتی را مطرح کنند اما به دلیل طولانی شدن مباحث این فرصت به ۴۰ نفر رسید و بقیه مستمعین به دلیل محدودیت اتاق، ناچار بودند که به صورت یک طرفه از اتاق های پشتیبان صحبت های لاریجانی را دنبال کنند.
 
 تجربه جدید برای لاریجانی

علی لاریجانی که سابقه کمی در زمینه گفت و گوی مستقیم و رو در رو با مردم دارد در قالب پستی اینستاگرامی گفته بود که «برای سوالات سخت، شنونده هستم و پاسخگو» وعده ای که در برنامه انتخاباتی لاریجانی به اقتضای پلتفرم کلاب هاوس با ایجاد فرصت سوال و جواب برای اکثر گرایش‌های سیاسی و همه جریانات از طیف اصولگرا و اصلاح طلب و خبرنگاران خارج از کشور محقق شد.

این حضور با چنان استقبالی رو برو شد که ظرفیت اتاق جدال داغ به سرعت پر شد و بسیاری از علاقمندان به شنیدن این سبک از پاسخویی علی لاریجانی اظهاراتش را از اتاق های پشتیبان دیگر دنبال کردند.
رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی در ابتدا ضمن اشاره به کنایه‌های افرادی که منتقد کاندیداتوری وی برای انتخابات 1400 بودند به بیان علت کاندیداتوری اش پرداخت و گفت کاندیداتوری اش گناه کبیره نبوده و قصد کناره گیری ندارد.

 پاسخ‌های کلی

مطرح کردن برخی از این شبهات و دغدغه ها برای اولین بار همچون حاشیه‌های برنامه هویت، مسئله زنان، FATF ، داستان پرحاشیه برجام 20 دقیقه ای، عملکرد آیت الله آملی لاریجانی و حصر در حالی بود که بر اساس بازتاب‌ها و بازخوردها، آنطور که انتظار می رفت، علی لاریجانی بروز و ظهور نداشت و شاید در قامت یک سیاستمدار معمولی ظاهر شد، در حالی که بیانیه کلید و چکش و شروع طوفانی او از بیانیه وزارت کشور، وضعیت دیگری را ترسیم کرده بود.

به طور مثال یکی از مسائل پربسامد در نشست او، موضوع برجام بود که وی در این نشست ضمن شفاف سازی پیرامون  نگاهش به موضوع برجام  گفت: «اگر برجام چیز نجسی بود چرا زیرش نمی‌زنند و می‌گویند باید اجرا کنیم؟ برجام در آن مقطع کار درست و دقیق نظام بود و الان هم باید برای نجات کشور تا جایی که می‌توانیم شرایط را برای یک تفاهم حل کنیم. برجام تصمیم نظام بود و باید سریع تصمیم می‌گرفتیم.»

چالش فاصله‌گذاری با وضع موجود

حضور نسبتا پررنگ خبرنگاران خارجی از نکات جالب توجه این میتینگ انتخاباتی بود؛ درحالی مریم زهدی از بی‌بی‌سی، فرناز فصیحی از نیویورک‌تایمز و مهشید حسینی از شبکه من‌وتو به عنوان  خبرنگاران خارجی در کلاب هاوس لاریجانی حاضر شدند که این موضوع در انتخابات رئیس جمهور آمریکا سابقه ندارد و همین سبب انتقاد کاربران فضای مجازی شد، یکی از فعالان مجازی در این باره نوشت «کدام زمان یک کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا به یک خبرنگار ایرانی جواب پس داده که حالا مسوولان ایرانی خود را موظف به پاسخگویی به اینها می‌دانند.»

از سوی دیگر علی لاریجانی پس از طرح شبهاتی در خصوص برادرانش با طرح این نکته که حسابم از برادرم جداست، صف خود را جدا کرد گفت: وقتی آقای دکتر جواد نظرش درباره برجام با من متفاوت است، نشان می‌دهد که ما نظرات متفاوتی در مسائلی سیاسی و اجتماعی داریم. همه خانواده‌ها هم این طور هستند، این موضوع طبیعی است.

 وی همچنین گفت: خانواده ما افراد بزرگسالی هستند که نظراتشان متفاوت است، وقتی نظرم درباره برجام با خانواده متفاوت است فاصله‌گذاری انجام می‌شود. مگر شما امشب آمدید بین خانواده ما اختلاف بیاندازید؟ اگر به تاریخ نگاه کنید متوجه می‌شوید من از بردارم انتقاد کردم و حتی خصوصی به ایشان گفتم که رفتار برخی دادستان‌ها درست نیست. پشت تریبون مجلس هم انتقاد کردم. هر کسی باید کار خودش را به درستی انجام بدهد.

لاریجانی بارها و بارها با سوالی درباره عملکرد برادرانش روبرو شد اما تاکید کرد که تفاوت نگاهش به برجام و بازداشت ها در مواضعش روشن بوده است و نباید تاوان عملکرد برادرانش را بدهد.

فاصله‌گذاری با دولت روحانی نیز از دیگر تلاش‌های نافرجامی بود که گرچه لاریجانی سعی داشت خود را جریان مستقل معرفی کند اما قرابت‌های فکری و رفتاری او با دولت روحانی این موضوع را برای مخاطبان باورناپذیر کرده بود؛ لاریجانی با بیان اینکه «جدیت نداشتن در کار» یکی از اشکالات دولت فعلی است سعی کرد مرز بندی خود را با دولت تدبیر و امید مشخص کند و حتی معترض بود که با عنوان دولت سوم روحانی علیه من تبلیغات می‌کنند. 
 
جدال داغ روی استیج
 

لاریجانی «حقیقی» یا «مجازی»

به هرحال نخبگان سیاسی و فعالان رسانه‌ای پیرامون اظهارات آقای لاریجانی در کلاب‌هاوس معتقد بودند که این اقدام یک برنامه تدارکاتی است برای آنچه که قرار است در روزهای آتی از آن بهره برداری کند.
بسیاری هم معتقد بودند تفاوت معناداری میان لاریجانی کلاب هاوس و رئیس مجلس سابق وجود دارد. شاید به همین دلیل بود که بسیاری از فعالان فضای مجازی پس از نطق اخیر لاریجانی در پلتفرم جدید صوتی مطمئن شدند که بخشی از چهره‌یِ «علی لاریجانی» فقط و فقط با «دوقطبی‌‌سازی‌های شدید» ترمیم خواهد شد.

 از چراغ تا هویت

نوع عملکرد علی لاریجانی در صداو سیما که بسیاری از کارشناسان آن را یکی از نقاط افتراق لاریجانی با بدنه جریان اصلاح طلبی می دانند نیز از مباحث داغ در روم لاریجانی بود؛ یکی از کاربران با اشاره به برنامه لاریجانی برای بعد از انتخابات پرسید که همانطور که مطرح شد در زمان تصدی جنابعالی در صداوسیما برنامه‌های تخریبی زیادی برعلیه دولت اصلاحات پخش شد. در آن ایام انتقاد‌ها انقدر زیاد شد که با دستور آقای خاتمی، جنابعالی از حضور در هئیت دولت منع شدید.

اگر عملکرد صداوسیما در دوره فعلی و در دولت شما هم اتفاق بیوفتد اقدام شما در این خصوص چیست؟ آیا شما نیز همچون آقای خاتمی شهامت اخراج رییس صداوسیما از هییت دولت خود را دارید؟ و قرار است چگونه با این متحجران رسانه‌ای برخورد کنید؟

که لاریجانی پاسخ داد: اختلاف من با خاتمی و اخراجم از دولت در اثر برنامه چراغ بود و دولت زود تصمیم گرفت و بعد هم آقای شریعتمداری و شمخانی آمدند و بررسی کردند که چون برنامه زنده بوده از عهده من خارج بود.
معتقدم مدیران نباید زود تصمیم بگیرند و باید سعه صدر بیشتری داشته باشند. فکر میکنم روش کار من به گونه ای است که همفکری زیادی برای پیش برد امور خواهم داشت.

وی بارها پیرامون پخش برنامه «هویت» در دوران ریاستش بر رسانه ملی مورد انتقاد قرار گرفت و در پاسخ به منتقدین گفت: می پذیرم که برنامه هویت در دهه 70 که از صداوسیما پخش شد غلط بود و من دیر متوجه پخش این برنامه شدم. من مسئول بودم ولی زیردستان من این کار را انجام دادند.
 
 آبان دردناک

لاریجانی در گریزی که خبرنگاران به اتفاقات آبان ماه سال 98 زدند، درحالی حوادث آبان را دردناک توصیف کرد و گفت که «در مورد مسئله آبان یک کار دردناک انجام گرفت که بخشی از آن مربوط به نوع تصمیم‌گیری بود و بخشی از آن مربوط به اجراء که افراد باید پاسخ دهند.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها