کد خبر: ۱۳۱۳۵۵۶
تاکنون حدود دو میلیون و 200هزار دوز واکسن کرونا به کشور وارد و حدود یک‌میلیون و صدهزار دوز واکسن به شهروندان تزریق شده‌است. شرایط خرید واکسن به دلیل ناعدالتی و نیز تحریم‌ها از شرکت‌های خارجی سخت است؛ دیروز اما رئیس سازمان غذا و دارو هم از وجود 200 میلیون دوز واکسن تقلبی در دنیا گفت، مساله‌ای که سازمان‌جهانی‌بهداشت درباره آن هشدار داده‌است. از طرف دیگر عنوان شد 35 شرکت‌خصوصی معرفی‌نامه لازم را برای واردات واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

در این بین آنچه بیشتر به چشم آمد و خیلی‌ها نسبت به آن اظهار نگرانی کردند وجود 200میلیون دوز واکسن تقلبی در جهان است و این‌که شاید فعالیت بخش خصوصی برای واردات واکسن این نگرانی را بیشتر می‌کند؛ مخصوصا این که چند روز پیش، در فضای مجازی فیلمی منتشر شد که از احتمال قاچاق واکسن با برند شرکت خاصی حکایت داشت و این توجه مسؤولان به سختگیری بیشتر را می‌طلبد.  موضوع اما این است که احتمال کمی وجود دارد داروی‌تقلبی یا واکسن‌تقلبی وارد کشور شود. پروتکل‌های نظارتی دقیق و سختی در سازمان غذا و دارو مشخص شده‌است که احتمال واردات دارو یا واکسن‌تقلبی به کشور را به حداقل می‌رساند. مدیران هر شرکت خصوصی که قصد واردات واکسن کرونا دارند ابتدا باید نام و کد شرکت و واکسنی را که قرار است وارد شود در اختیار سازمان غذا و دارو قرار دهند. به این ترتیب سازمان غذا و دارو پیشینه شرکت و کد دارو  یا واکسن را بررسی می‌کند و در صورتی که مورد تایید سازمان بود، اجازه واردات واکسن را به آن شرکت می‌دهد؛ اینها پروتکل‌های واردات دارو است که برای واردات همه داروها، رعایت می‌شود. فراموش نکنیم هر دارو  یا واکسن کد شناسایی دارد که در سازمان غذا و دارو، ثبت و تایید می‌شود؛ بنابراین احتمال کمی وجود دارد که یک شرکت خصوصی واکسن تقلبی به کشور وارد کند. یادآوری می‌شود شرکت‌های خصوصی بدون هماهنگی بخش‌دولتی نمی‌توانند برای خرید و دریافت واکسن کرونا با شرکت‌های خارجی وارد مذاکره شوند، چراکه تهیه یا خرید واکسن فقط توسط نماینده دولتی شرکت‌ها اتفاق می‌افتد.

 افزون براین، مساله دیگری که ذهن برخی شهروندان را همچنان مشغول کرده، هزینه‌کرد برای تامین واکسن از سوی آنهاست؛ زیرا تاکنون حرف‌های ضد و نقیض زیادی درباره پرداخت یا عدم پرداخت هزینه واکسن کرونا مطرح شده‌است. برخی از هزینه 250 تا 300هزار تومانی واکسن کرونا در داروخانه‌ها می‌گویند و برخی دیگر از رایگان بودن طرح واکسیناسیون عمومی. البته حرف‌های ضد و نقیض بعضی مدیران فقط بی‌اعتمادی را در بین مردم رواج می‌دهد؛ بنابراین باید این مساله را برای شهروندان شفاف کرد تا دغدغه واکسن به مشکلات شهروندان اضافه نشود، زیرا آنها این روزها با مسائل اجتماعی و اقتصادی زیادی روبه‌رو هستند که فراگیری کرونا به آنها دامن زده‌است.
 

همایون سامه‌یح بخت‌آبادی عضو کمیسیون بهداشت مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها