با درخواست بخشش از سوی مردم و خانواده شهید سلیمانی

ظریف: اگر می‌دانستم منتشر می‌شود، بر زبان نمی‌آوردم

 در مورد حرف‌ های آقای ظریف، نکاتی را می‌خواهم بگویم و آخر سر تشکری از ایشان دارم.
کد خبر: ۱۳۱۳۴۰۷

یکم، اگر کلی‌ترین جنبه‌ های حرف ظریف، هماهنگی دو طرفه دیپلماسی و میدان باشد، این حرف درست است.

نمونه بارزش کاری بود که ایران در موضوع جنگ دهه 90 میلادی در بالکان و پروژه بوسنی انجام داد، ولی اگر معنای حرف این باشد که میدان باید در خدمت دیپلماسی باشد، نه این درست نیست. معلوم است در سیاست‌ های خارجی دیپلماسی و میدان هر دو باید با چه کسی هماهنگ باشند.

دوم، شرایط حرفه‌ای جناب ظریف ایجاب می‌کند پشت هر دری حرفی متناسب همان در و اتاق بزند، ولی انتظارم به عنوان یک ایرانی این بود که نظرات محرمانه او در مورد مجاهدترین ایرانی معاصر مثل اکثر مردم، همدلانه‌تر می‌بود. ضمن این‌که خوب بود این نظر در قالب یک گفت‌وگو مطرح می‌شد و کاش طرف دیگر این گفت‌وگو شهید نشده بود.

سوم، الان که آب گل‌آلود شده، جناب آشنا را فراموش نکنیم. یک عنصر رسانه‌شناس و امنیتی که مهم‌ترین کارش در این هشت سال، منحرف کردن افکار عمومی در موقعیت‌های حساس بوده. کلا پروژه ایشان یعنی گفت‌وگوی شبیه بازجویی با وزرا به مذاق مدیران دولت خوش نیامده.

این پروژه وقتی توسط یک آدم با نگاه امنیتی و زیرنظر یک رئیس دولت امنیتی انجام می‌شود، می‌تواند به نوعی پیشدستی برای ساکت نگه داشتن وزرا در آینده باشد.

چهارم، به عنوان کسی که #حاج_قاسم را کارآمدترین ایرانی در دهه اخیر می‌داند و دوستش دارد، نگرانم تابو شدن این سرباز وطن، فرصت گفت‌وگوی شفاف و حتی منتقدانه در مورد ایشان و دستاوردهایش را از ما بگیرد. این فرصت، فرصت شناخت گفتمان جهاد و کارآمدی است که باید حفظ شود.

پنجم، درسی که من از این ماجرا گرفتم این است که یک مسؤول اجرایی نباید تک‌برنامه‌ای باشد. به نظر می‌رسد نگرفتن نتیجه از تک‌برنامه باعث می‌شود آدم هر چقدر هم معقول به نظر برسد، دچار سندرم فرافکنی شود و دنبال پوست خربزه و پالان خر بگردد برای بهانه‌جویی.

... و اما تشکر: با توجه به همرسانی پرحجم صحبت‌های جناب #ظریف کلمه مهمی به فضای عمومی و ادبیات سیاسی ما وارد شد؛ #میدان.

این اتفاق خوب را ایشان رقم زد و به سهم خودم باید تشکر کنم، چون بسیاری از مسائل و مشکلات ما از توجه نکردن به این مفهوم مهم ناشی می‌شود.

میدان فقط عرصه جنگ نیست. هرجا مسائل مردم پررنگ می‌شود میدان است و هر میدانی مرد خودش را می‌خواهد.

اصولا مشکلات در میدان حل می‌شود نه در دفترها و پشت میزها. سبک حاکمیت پیامبر و امیرالمؤمنین هم نسبت وثیقی با میدان داشت و آنها #مرد_میدان بودند.

حاج قاسم هم به نظرم مرد میدان خودش بود.

ز - نویسنده / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها