این روزها شاهد افزایش آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری كرونا در كشور هستیم.
کد خبر: ۱۳۱۲۲۳۰

كارشناسان حوزه سلامت، هنوز نمی‎توانند برای روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری، پیش‌بینی دقیقی داشته باشند و نمی‌دانند كه قرار است، آمار در آینده چه اعدادی از ابتلا و مرگ و میر را نشان دهد، اما چند مؤلفه بر افزایش یا كاهش آمار كرونا تاثیر دارد.

یكی از آنها رفتار شهروندان و مدیران است. رفتار و تصمیمات مدیران است كه تعیین می‎كند در آینده، كشور با روند افزایشی یا كاهش آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری كرونا مواجه است یا خیر؛ رعایت كردن یا عدم رعایت پروتكل ‎های بهداشتی، تاثیر به‌سزایی بر آمار دارد.

در حال حاضر، بسته به داده‎های آماری كه روزانه رصد می‏ شود، سیر آمار كرونا با تغییراتی مواجه است و پیش‌بینی كارشناسان حوزه رفتارشناسی ویروس، این است كه آهنگ شدید اوج‌گیری آمار ابتلا نسبت به روزهای گذشته، در حال كند شدن است. آمار ابتلا به بیماری كرونا در حال افزایش است، اما شیب این افزایش در حال كم شدن است.

در این روزها، شیب آمار افراد بستری در بیمارستان‌ها كاهش پیدا كرده و امید می‎رود كه تعداد مبتلایان جدید، با سرعت كندتری به بیمارستان‌ها مراجعه كنند.

این می‎تواند خبر خوبی برای آمار كرونا باشد. این در حالی است كه درباره آمار مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری كرونا، تغییر اساسی در آمار دیده نمی‎شود و البته امیدی هم وجود ندارد كه در روزهای آینده آمار مرگ و میر ناشی از بیماری كرونا كاهش پیدا كند.

آمار مرگ و میر ناشی از بیماری كرونا همچنان افزایشی است و ممكن است تا دو هفته و حتی بیشتر این موج افزایشی ادامه پیدا كند. كارشناسان رفتارشناس امیدوارند شیب آمار ابتلای جدید كاهش پیدا كند.

راهكارهای متنوعی برای كاهش آمار مرگ و میر ناشی از بیماری كرونا وجود دارد. یكی از آنها تجهیز بیمارستان‌ها به اكسیژن و تخت‎های اضافی است. این روزها، اكسیژن، ضروری‎ترین نیاز افراد مبتلا به كرونا با شرایط حاد است. اكسیژن تنها داروی اثربخش كروناست.

از امروز اما باید برای آینده برنامه‎ریزی كرد. باید سیستم مراقبتی افراد مبتلا را احیا كرد و مدیران باید زیرساخت‎های لازم برای مدیریت موج‎های بعدی را مهیا كنند.

برای كاهش شیب ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری كرونا، باید مدیریت طرح جامع واكسیناسیون به صورت درازمدت انجام شود.

مدیریت دقیق و صحیح، با نظارت بر واكسیناسیون افرادی كه در اولویت‎های اولیه دریافت واكسن قرار دارند، یعنی افراد با سنین بالا و دارای بیماری زمینه‎ای، می‌تواند مدیریت مناسبی باشد؛ مدیریتی كه می‌تواند تاثیر خود را بر روی موج‌های بعدی كرونا و كاهش آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری بگذارد.

مسعود یونسیان - اپیدمیولوژیست / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها