بعد از برگزاری چند جلسه از مذاکرات کمیسیون برجام باید گفت که همچنان برای خوشبینی نسبت به ثمربخش بودن این مذاکرات زود است و ما مثل گذشته خوشبین نیستیم.
کد خبر: ۱۳۱۰۱۵۰

چون علائم مثبتی در این باره دیده نمی‌شود. زمانی می‌توان به مذاکرات و گفت‌وگوها و جلساتی از این دست امیدوار بود و آن را مثبت ارزیابی کرد که آمریکایی‌ها بپذیرند به تعهدات خود به صورت صددرصد عمل کنند.

این بدبینی ناشی از تجربیات تلخ گذشته است و شرایط کشور هم نشان می‌دهد به مصلحت نیست که ما همچنان مسیر آزمون و خطا را طی کنیم.

تجربه گذشته نشان می‌دهد اگر ما با غربی‌ها شفاف و قاطع برخورد کنیم آنها به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند تعرضی به منافع ملی ما داشته باشند.

در نقطه مقابل اگر در طول مذاکرات، سخنی از نرمش از سوی تیم مذاکره‌کننده ما بیان شود بدون تردید آنها این نرمش و ملایمت را ضعف تلقی می‌کنند و چند گام جلوتر می‌آیند و ما را گرفتار بازی‌های سیاسی گذشته می‌کنند.

همان‌طور که در جلسات گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح شد ما همچنان اصرار داریم که تیم مذاکره‌کننده ایران مطابق با چارچوب مشخص شده و مبتنی بر صراحت قانون عمل کند و به‌هیچ‌وجه نباید نسبت به شرط و شروط‌هایی مبنی بر اعمال سیاست‌های گام به گام روی خوش نشان دهد.

در شرایط کنونی، مجلس محکم بر سر دفاع از حق و حقوق ملت ایران ایستاده و در این زمینه قانون وضع کرده و دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف کرده که زمینه بازگشت صنعت هسته‌ای را به شرایط قبل از برجام فراهم کند.

از سویی دیگر رهبری انقلاب هم چندبار در بیانات‌شان بر حرف قاطع و قطعی ایران تاکید کردند. گذشته از این ایران با دیگر کشورهای همسایه و منطقه ازجمله چین سند همکاری امضا کرده و قطعا با دیگر کشورهای قدرتمند منطقه نیز این همکاری‌ها را ادامه خواهد داد.

با گسترش این نوع همکاری‌ها بدون تردید ایران می‌تواند حلقه اتصالی برای بهره‌برداری از منافع مشترک نفت و گاز و انرژی در این قاره کهن باشد.

رفتار آمریکایی‌ها هم کاملا قابل درک است چون آنها طی چند سال گذشته به‌واسطه سیاست‌های غلط دونالد ترامپ قافیه را باختند و از سر استیصال امید دارند که مذاکرات پیش‌رو برای آنها ثمربخش باشد و حتی به حداقل امتیازها راضی هستند تا چند صباحی دیگر ما را گرفتار بازی‌های سیاسی کنند.

فدا حسین مالکی - عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها