گفت‌وگو با سیروس میمنت بازیگر سریال «نون‌.خ ۳» که در ایام نوروز توانست نگاه مخاطبان را جلب کند

مردم در خیابان من را عمو کیوان صدا می‌کنند

نگاهی به بازخورد سریال تلویزیونی

کرمانشاهی ها از "نون خ" 3 می گویند

فصل سوم سریال نون خ نیز به پایان رسید، سریالی که طی سه سال اخیر در ایام نوروز مهمان خانه های مردم ایران بود و نقطه عطف این سریال پرداختن آن به زبان کردی و آداب و رسوم مردمان کردنشین بود.
کد خبر: ۱۳۰۹۹۱۹

بازخورد سریال نون خ 3 میان شهروندان کرمانشاهی متفاوت بود. اما آنچه مسلم است مخاطب زیادی داشت و بسیاری از مردم به تماشای آن نشستند.


جنبه طنز این مجموعه تلویزیونی در شرایطی که مردم به شادی نیاز دارند که شرایط کرونایی و مشکلات مختلف فضای کشور را متفاوت کرده است.  اما برخی عقیده دارند این سریال می توانست در عین شاد کردن محتوای عمیق تری هم داشته باشد.


دیدگاه عامه مردم نسبت به سریال "نون خ" قطعا با دیدگاه کارشناسان و صاحب نظران حوزه تئاتر و سینما متفاوت است و اکثر مردم بازخورد مثبتی به این مجموعه ارائه دادند.


"محمد برومند" یکی از مخاطبان سریال نون خ است و ضمن ابراز رضایت از این مجموعه تلویزیونی آن را سرگرم کننده و شاد دانست و افزود: این روزها مردم به شادی و خنده نیاز دارند و این مجموعه واقعا روزی یک ساعت مردم را می خنداند.


وی با بیان اینکه سادگی و بی آلایشی روزمرگی مردم در این سریال، به جذب مخاطبان بیشتر کمک کرد، یادآور شد: مردم این روزها از زندگی های شهری، مدرن و لاکچری سرشار هستند و مدام در فضای مجازی با این شیوه زندگی مواجه می شوند اما نشان دادن زندگی ساده مردم روستا برای مردم خیلی جذابتر است.


برومند یکی دیگر از دلایل محبوبیت این سریال را استفاده از زبان محلی و پوشش و آداب و رسوم مردم محلی اعلام کرد که طی چند سال اخیر دیگر کمتر ردی از آن در سریال های ایرانی مشاهده می شود.


" فرزانه رنجبر" یکی دیگر از مخاطبان سریال نون خ نیز این مجموعه را گامی نو برای معرفی جاذبه های نقاط مختلف ایران دانست و عنوان کرد: معمولا اکثر سریال های ایرانی در پایتخت تصویربرداری می شود و اینکه سریالی از دیار مردم کرد برای ایران به تصویر کشیده شده جای قدردانی دارد.وی ادامه داد:اگرچه آنچه در این سریال درباره مردم کرد و کرمانشاه نشان داده همه واقعیت های مردم این منطقه نبود و کاستی هایی داشت اما نقطه آغاز بسیار خوبی بود.


این مخاطب معتقد است با این روند بسیاری از مردم ایران با جاذبه ها و ویژگی های این منطقه آشنا شدند و این موضوع کمک زیادی هم به جذب گردشگر به مناطق کردنشین خواهد کرد و هم زیبایی های این منطقه را به مردم ایران نشان می دهد.


رنجبر اضافه کرد: در این سریال پوشش لباس کردی هم به خوبی به مردم معرفی شد که می تواند جای خود را در سوغاتی های مناطق کردنشین به خوبی باز کند.


کارشناسان و صاحب نظران اما نظر متفاوت تری نسبت به این سریال دارند و برخی از آنها معتقدند این مجموعه می توانست اثرگذاری بیشتری در مخاطب داشته باشد.


"داریوش گراوندی" یکی از پیشکسوتان عرصه سینما و تئاتر در استان کرمانشاه است و درباره مجموعه تلویزیونی نون خ گفت: مخالف مجموعه ها و برنامه های سرگرم کننده نیستم اما عقیده دارم هدف اصلی آثار نمایشی ارتقا نگاه مخاطب و تماشاگر و آموختن مطالب جدید به او است.


گراوندی یادآور شد: مجموعه نون خ اگرچه برای مخاطبان سرگرم کننده بود و به جهت همین بعد افراد زیادی آن را نگاه می کردند اما از بعد ارتقا نگاه تماشاگر و و تقویت فرهنگ جامعه چندان مورد پسند من نبود و چیز زیادی برای گفتن نداشت.

این کارشناس تئاتر و سینما گفت: البته این عقیده من به عنوان یک کارشناس است و نظر مردم ممکن است متفاوت باشد.

یک محقق و پژوهشگر کرمانشاهی نیز درباره اینکه سریال نون خ چقدر توانسته در انتقال فرهنگ مناطق کردنشین و معرفی آن به مردم ایران موثر باشد گفت: گویش که امروز به عنوان زبان فارسی کرمانشاه در سریال نون خ معرفی شد گویشی است که تنها نزدیک به 200 سال قدمت دارد.


"اردشیر کشاورز" با بیان اینکه مردم کرمانشاه در گذشته متکلم به زبان کردی و یا لکی بودند و گویش فارسی کرمانشاه در گذشته محلی از اعراب نداشته، خاطرنشان کرد: زبان فارسی رسمی و اداری نیز در گذشته صرفا مخصوص طبقه دیوانی و اداری بود.


وی ادامه داد: مردم برای برقراری با این طبقه و همچنین کاروان های زیارتی که در مسیر سفر به عتبات عالیات از استان ما می گذشتند ناگزیر به استفاده از گویش فارسی کرمانشاهی شدند که حدود 200 سال قدمت دارد.


به گفته این محقق و پژوهشگر، این گویش اکنون در سریال نون خ برای انتقال مفاهیم استفاده می شود در حالیکه گویش اصلی مردم روستاها و عشایر ما به هیچ عنوان فارسی کرمانشاهی نیست و لکی یا کردی است.


اما بازیگران این سریال بازخورد آن را بین مردم و مخاطبان مثبت ارزیابی می کنند.


"رضا رشیدی" بازگیر سریال نون خ با بیان اینکه بازخورد این سریال بین مردم و مخاطبان مثبت بوده، گفت: این دید مثبت را مردم در پیام ها، تماس های مردم شاهدیم.


وی ادامه داد: مردم هم از قصه، هم بازی، هم کارگردانی و ... رضایت دارند.


رشیدی با بیان اینکه تلاش شده در این سریال فرهنگ و گویش اقوام کرد به مردم معرفی شود، یادآور شد: از آنجاییکه اقوام کرد طیف وسیعی را در استان های کردستان، ایلام، کرمانشاه و ... شامل می شوند تلاش شد گویشی برای این سریال انتخاب شود که هم برای مخاطبان قابل فهم باشد و هم جمع بندی از انواع گویش ها باشد.


وی معتقد است خوشبختانه این روند اکنون جای خود را بین مخاطبان باز کرده اگرچه در فصل اول مقاومت هایی در برابر گویش سریال وجود داشت اما اکنون شرایط متفاوت شده است.


رئیس اداره هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه اما بازخورد این سریال را بین مخاطبان مثبت می داند و عقیده دارد فصل سوم سریال "نون خ" موفق تر از دو فصل دیگر آن بود.


برفی با اشاره به موفقیت این فصل از سریال نسبت به فصل های قبل از آن و اینکه توانسته به خوبی جای خود را بین مخاطبان باز کند، اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایل موفقیت این فصل آن بود که شناخت بیشتری نسبت به مناطق غرب کشور از بعد جغرافیایی، آیینی، مردم شناسی و ... ایجاد کرد و نقاط ضعف و نواقصی که در فصول قبلی وجود داشت مرتفع شد.


وی معتقد است، در این فصل کارگردان نسبت به لوکشین و فضاها نیز شناخت بهتری پیدا کرده بود.


رئیس اداره هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه درباره اینکه آیا ظرفیت ساخت فصل های بعدی سریال وجود دارد یا نه نیز یادآوری کرد: فکر می کنیم این موضوع قابل بررسی است و جای کار دارد اما همه چیز بستگی به شخصیت پردازی و سلسله مراتب داستان سریال دارد که کارگردان باید به آن توجه کند تا مخاطب جذب شود.

 

گزارش پریا امیری پریان، جام جم آنلاین کرمانشاه.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها