درباره انیس نقاش که تا آخرین لحظه زندگی خود از مبارزه با رژیم صهیونیستی دست نکشید

فدایی مقاومت

درگذشت انیس نقاش، مبارز خستگی‌ناپذیر لبنانی و تحلیلگر برجسته جبهه مقاومت، منجر به حزن و اندوه هواداران بی‌شمار حزب‌ا... و دیگر گروه‌های مقاومت در منطقه شده است.
کد خبر: ۱۳۰۵۲۹۴

از انیس نقاش به عنوان فردی یاد می‌شود که هرگز و تحت هیچ شرایطی، تسلیم وعده‌ها و تهدیدات رژیم اشغالگر قدس و مهره‌های این رژیم در بیروت نشد و لحظه‌ای دست از حمایت از مقاومت نکشید.

«انیس نقاش» مبارز سرشناس لبنانی به علت ابتلا به کرونا در بیمارستانی در دمشق درگذشت. فردی که تمام روزهای عمر خود را در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی در عرصه‌های مختلف صرف کرد.

انیس نقاش در سال ۱۹۵۱ در بیروت به دنیا آمد و در مدرسه «المقاصد الاسلامیه» در بیروت درس خواند. در همان کودکی در تظاهراتی برای حمایت «جمیله بوحیرد» انقلابی سرشناس الجزائری علیه استعمار فرانسه شرکت کرد.

در سال ۱۹۶۴ به طور مخفیانه به جنبش «فتح» پیوست و گروه «خلیه المقاصد» را تأسیس کرد. چند سال بعد در سال ۱۹۶۹ در اعتراض به ‌سکوت دولت لبنان و کشورهای عربی در خصوص حمله نیروهای کماندوی رژیم صهیونیستی به فرودگاه بیروت دست به اعتصاب غذا زد، تا جایی که کارش به بیمارستان کشید.
همان سال نیز فعالیت نظامی خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.مسیری که تا آخرین لحظه عمر وی ادامه پیدا کرد.

انیس نقاش در خصوص حاج قاسم چه گفت؟

انیس نقاش سال ۱۳۹۸ و در خصوص آخرین دیدار خود با شهید سپهبد سلیمانی قبل از شهادت ایشان اظهار کرد: «حاج قاسم همواره بر اهمیت دفاع از مردم مظلوم فلسطین تاکید داشت و در آخرین دیدارش به ما گفت که فلسطین بزرگترین مسؤولیتی است که بر گردن ما نهاده شده و در آخرت اولین چیزی که از ما خواهند پرسید‌، درباره دفاع از مردم مظلوم فلسطین در برابر اسرائیل است. این موضع‌گیری‌های شهید سلیمانی نشان می‌دهد که او به خوبی مسیر تعالی را می‌شناخت و همواره در این مسیر و مبارزه با دشمنان جهان اسلام گام بر می‌داشت.»

روایت انیس نقاش از ‌حاج رضوان

انیس نقاش و شهید عماد مغنیه، ارتباط بسیار صمیمانه‌ای با یکدیگر داشتند. این تحلیلگر برجسته لبنانی در یکی از مصاحبه‌های قبلی خود با شبکه المیادین در خصوص آشنایی با شهید مغنیه (حاج‌رضوان) می‌گوید: «حدودا سال ۱۳۵۵، که من عضو سازمان الفتح به رهبری یاسر عرفات بودم و مسؤولیت آموزش نیروهایی را در اردوگاهی در جنوب لبنان برعهده داشتم، او آمد پیش من؛ سنش تقریبا پانزده سال و نیم این طورها بود. آن زمان اکثر گروه‌های مبارز، چپی‌ها و کمونیست‌ها بودند و بچه‌های مومن (مسلمان) در بیروت خیلی کم بودند. عماد آمد و گفت: ما یک گروه از بچه‌های مومن هستیم، به من آموزش نظامی بدهید، من می‌خواهم با صهیونیست‌ها بجنگم. من قبول کردم.او (حاج‌رضوان) بی‌نظیر و از مردان خدا بود...»

حسن عزالدین عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در گفت‌وگو با العالم اظهار کرد: «انیس نقاش مبارزی جهادگر بود که زندگی خود را برای دفاع از فقرا و رنجدیدگان و مقابله با ستمگران و مستکبران گذراند. فلسطین تنها هدف وی بود و از این رو هفت دهه از عمر ارزشمندش را در این راه صرف کرد.»

انیس نقاش هرگز از مسیر مقاومت منحرف نشد

عدنان منصور وزیر خارجه سابق لبنان در خصوص شخصیت انیس نقاش و مبارزات وی علیه رژیم صهیونیستی به جام‌جم ‌می‌گوید: «رحلت انیس نقاش این مبارز راه حق و فعال جبهه مقاومت را تسلیت می‌گویم. مدت‌هاست این مبارز بزرگ را می‌شناختم. او مرد روزهای سخت بود. کسی که لحظه‌ای از آرمان‌های مقاومت و اهداف بزرگ خود منحرف نشد. کسی که با سیاست‌های اشغالگرایانه رژیم صهیونیستی به معنای واقعی مبارزه کرد. انیس نقاش خواب راحت را از کشورهای غربی که از جنایات صهیونیست‌ها حمایت می‌کردند نیز ربوده بود. او تا آخرین لحظه از زندگی خود، به اصول و ارزشهای خویش وفادار ماند. »

عدنان منصور در این خصوص افزود: «انیس نقاش باتوجه به نقش برجسته‌ای که در تشریح مواضع جبهه مقاومت برای عموم داشت و با توجه به دیدگاه فکری عمیق خود در خصوص جبهه مقاومت، توانست ذهن بسیاری از مردم را در منطقه و جهان نسبت به حقانیت مقاومت روشن کند. او به افکار عمومی یادآوری کرد که باید در مقابل استبداد و اشغالگری بایستند و محصول وادادگی در برابر ظلم و اشغالگری صهیونیست‌ها و حامیان آنها، چیزی جز شکست و تباهی نخواهد بود. »

انیس نقاش هیچ گاه خسته نشد

فادی اسماعیل بودیه تحلیلگر لبنانی و مدیر مسؤول مجله لبنانی المرایا نیز در خصوص انیس نقاش و شخصیت وی به جام‌جم می‌گوید: « انیس نقاش هم یک مبارز و هم یک متفکر بود. او با فکر و عمل خویش در مقابل صهیونیست‌ها ایستاد. وی پس از راه‌اندازی مرکزی پژوهشی به نام شبکه امان، مباحث زیادی را در خصوص بحران‌های منطقه و چرایی تقویت این بحران‌ها توسط رژیم صهیونیستی و ایالات متحده مطرح کرد. او ذهن مردم را در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی و واشنگتن روشن می‌کرد و تحلیل‌هایش به دلیل این‌که بر مدار حقانیت و استدلال استوار بود، بر دلها می‌نشست.»

فادی بودیه افزود: « انیس نقاش از مردم منطقه می‌خواست تا سرنوشت خود را به دست خود تعیین کنند و تسلیم کسانی که دم از سازش با اشغالگران می‌زنند، نشوند. او معتقد بود که محور مقاومت، تنها امید واقعی مردم برای آزادسازی اراضی اشغالی و قدس شریف محسوب می‌شود و نباید لحظه‌ای این محور مقدس را در دفاع از حرمت و آبروی جهان اسلام تنها گذاشت. »

محمد علیزاده - بین الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها