دانشمندان تلاش دارند تا از خورشید برای عکس برداری مستقیم از سیاره های خورشیدی استفاده کنند. در نتیجه بهتر می توانند به سکونت پذیری آنها پی ببرند.
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تکنا، دانشمندان سالهاست در تلاش هستند تا بتوانند از نظریه نسبیت عام انیشتین برای اجرای پروژه لنز گرانشی استفاده کنند. در این نظریه گرانش می تواند منحنی فضا زمان را تغییر داده و همچنین بر طبق آن مسیر نور نیز در اثر برخورد به میدان گرانشی تغییر خواهد کرد. دو فیزیکدان تئوری نیز تلاش کردند با استفاده از این نظریه و پژوهش های انجام شده درباره خورشید از این جرم غول آسا برای ایجاد یک لنز گرانشی خورشیدی استفاده کنند. این تلسکوپ قادر است با تقویت نور امکان تصویربرداری از سیاره های فراخورشیدی را فراهم کنند. در صورت امکان تصویر برداری، بررسی روی این سیاره ها بیشتر شده و امکان سکونت پذیری آنها نیز مشخص خواهد شد.

دانشمندان راهی برای عکسبرداری از سطح سیاره های فراخورشیدی با کمک خورشید پیدا کردند+عکس

پژوهش های مربوط به این پروژه که در مجله Physical Review D منتشر شده نشان می دهد لنز گرانشی علاوه بر این که می تواند در حوزه اخترفیزیک مورد استفاده باشد، امکان ضبط تصاویر منحصر به فرد جهان را نیز فراهم خواهد کرد. از جمله پدیده های قابل عکسبرداری با کمک لنز گرانشی حلقه های انیشتین است که بر اثر برخورد نور ناشی از اجرام دوردست با میدان گرانشی بین جرم آن و ناظر به وجود می آید. ویکتور توث، فیزیک‌دان تئوری و اسلاوا جی توریشف، فیزیکدان ناسا هستند که بر روی پروژه تصویربرداری چند پیکسلی مستقیم از سیاره های فراخورشیدی با کمک لنز گرانشی خورشید (SGL)  فعالیت می کنند.
به عقیده این دو فیزیکدان برای تصویربرداری از سیاره فراخورشیدی نیاز به تلسکوپ های عظیم ۹۰ کیلومتری است که در زمان حیات انسان های کنونی و حتی نوادگان آنها نیز امکان پذیر نخواهد بود. اما با استفاده از روش (SGL) می توان به راحتی سیاره های فراخورشیدی مجاور را رصد کرد. حتی این امر نیز ممکن است تا اواسط قرن به طول انجامد.