وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: ۵ میلیون واکسن آنفلوانزا در سایه تحریم‌ها در یک فرودگاه خارجی بلوکه شده است.
کد خبر: ۱۲۸۵۸۰۳

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور در نشست مشترک با وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: سرمایه‌های ملی روی نیمکت مدارس نشسته اند. اگر مبلغی برای آموزش و پرورش خرج شود، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری پربازده ملی است.

وی افزود: مقابله با آسیب اجتماعی را باید از مدرسه شروع کرد؛ به همین دلیل طرح پیشگیری از آسیب اجتماعی مدرسه محور را با کار بین بخشی آن شروع کردیم.

نمکی ادامه داد: ما باید در سنین رشد فرزندانمان به آنها رسیدگی کنیم و از تربیت به موقع آنها غافل نشویم. وقتی فرزند ما در دوران جوانی گرفتار اعتیاد می‌شود به این دلیل است که در زمان مناسب از رسیدگی به او غفلت کرده ایم.

وزیر بهداشت گفت: ما نیازمند بازنگری در ابعاد آموزشی و پرورشی و تربیتی در مدرسه هستیم؛ در این زمینه آموزش و پرورش، گام‌های بلندی برداشته است. توسعه زیرساخت‌ها برای دسترسی عادلانه دانش آموزان به تعلیم و تربیت کار بزرگی است و برخی در دولت این بستر را ظرفیت نمی‌دانستند، اما من همواره حامی این حرکت بزرگ بودم.

او بیان کرد: باید تحول بنیادین در عرصه آموزش ابتدایی را دنبال کنیم. اینکه دانش آموزان با مسائل اجتماعی آشنا شوند یکی از رسالت‌های ما است به ویژه اینکه اکنون سبک زندگی شهری، اعضای خانواده را از هم دور کرده است، به طوریکه افراد جامعه را منزوی کرده است. امروز روزی است که به تربیت جامعه محور نیازمندیم و این انزوا در جامعه خطر جدی است و به ویژه کودکان را تهدید می‌کند.

نمکی گفت: اگر قرار است تحول بنیادین رخ دهد باید در نظام توسعه، سرمایه گذاری بازتاب داشته باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به تحریم‌ها گفت: تا یک ماه پیش از یک میلیارد یورو صندوق ذخیره ارزی، تنها ۳۰ درصد آن را اخذ کردیم که بعد از عنایت رهبری و مداخله رئیس جمهور باقی آن را دریافت خواهیم کرد. ما در شرایط سخت تحریم بودیم و هستیم؛ واردات ماسک و لباس مشکل بود. اکنون هم ۵ میلیون واکسن آنفلوآنزا را که از فرانسه آمده در یکی از فرودگاه‌ها بلوکه کرده‌اند. در این شرایط ما توانستیم تعداد مرگ‌ها را به ۳۰ نفر در روز برسانیم.

نمکی اظهار کرد: در نظام سلامت در ۳۰ سال پیش در بین ۲۲ کشور شرق مدیترانه اول شدیم و شاید همین تاریخچه بود که باز من را به دام این مجموعه انداخت و شاید مشیت الهی بود که در این روزهای سخت من به عنوان یک سرباز، این رسالت را به دوش کشم. هر بار از مقابل وزارت بهداشت رد می‌شدم، می‌گفتم خدایا من را به هر دامی می‌اندازی بینداز، ولی به دام وزارت بهداشت نینداز. زمانی هم که دکتر هاشمی می‌خواستند از وزارتخانه بروند به ایشان گفتم من در طول زندگی تنها دست پدرم را بوسیدم ولی حاضرم دست تو را ببوسم که بمانی و من به این تله نیفتم؛ آن روز هم نمی‌دانستم که سیل و زلزله و کرونا در راه است‌. خداوند ماموریت‌هایی را در شرایطی به دوش برخی افراد می‌گذارد که خود مقدر کرده است و من راضی به رضایت پروردگارم هستم و کاری کنم که شرمنده خون شهدا نشوم.

او افزود: با چند کار اساسی روزی در میان ۲۲ کشور مدیترانه شرقی اول شدیم. واکسیناسیون گسترده که حتی در شرایط کرونایی پوشش بالای ۹۷ درصد دارد، گسترش خانه‌های بهداشت، تغذیه با شیر مادر، مراقبت از زنان باردار و... همه از افتخارات زیرساخت نظام سلامت است. ما توانستیم شاخص مرگ کودکان زیر یک سال به ازای هر هزار تولد زنده و مرگ زنان به دلیل عوارض زایمان را کاهش دهیم. در گذشته واکسن را خودمان می‌آوردیم و زنجیره سرد و تلقیح و خیلی از ابعاد دیگر کار دست وزارت بهداشت بود؛ گرچه جهاد جاده کشید، برق به روستا رفت، آگاهی مردم بالا رفت و حرکت توسعه در سایر ابعاد هم به ما کمک کرد، اما عمده ترین بخش را ما اداره کردیم و همکاری بین بخشی چندان موثر نبود.

نمکی افزود: امروز عوامل مرگ و میر و خطر متفاوت از گذشته است. امروز فشارخون بالا، دیابت و سایر بیماری های غیر واگیر عامل بسیاری از مرگ و میرهاست. این‌ها به شیوه زیست مردم باز می گردد. ما سالی ۳۸۰ هزار مرگ داریم که از این تعداد ۳۱۳ هزار مرگ ناشی از بیماری های غیرواگیر است و من ۳۰ سال پیش این پیش بینی را می‌کردم که روزی از تله بیماری‌های واگیر درمی آییم و به سیاه چاله بیماری غیرواگیر می‌افتیم و آن روز اداره کل بیماری غیرواگیر را ایجاد کردم.

وی ادامه داد: البته چند سال بعد، برخی اندیشمندان اداره بیماری‌های غیرواگیر را تعطیل کردند اما باز چندسال قبل به توصیه ما شکل گرفت. امروز وزارت بهداشت در کاهش مرگ و میرها مثل تصادفات، حوادث جاده‌ای، ناهنجاری رفتاری و... کمترین نقش را دارد و این به اصلاح روش زندگی برمی گردد که در مدرسه شکل می‌گیرد. در مدرسه بچه می‌آموزد که تغذیه درست، چاقی، دیابت و فشارخون بالای زودرس ناشی از چیست و باید توجه داشت که از ۳۸۰ هزار مرگ سالانه که ۳۱۳ هزار مورد آن مربوط به بیماری های غیرواگیر است، ۹۷ هزار مرگ ناشی از پرفشاری خون است. این همه برای مرگ بالای کرونا غصه می‌خوریم و متوجه نیستیم، سالی ۱۰۰ هزار نفر در این مملکت بر اثر یک قاتل خاموش به نام پرفشاری خون می‌میرند و در واقع هر دو دقیقه یک ایرانی به دلیل فشارخون بالا جان خود را از دست می‌دهد و این مسائل را در مدرسه می‌توان نهادینه کرد.

آموزش و پرورش دادرس نظام سلامت است

نمکی خطاب به وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: به جای اینکه من پزشک بفرستم، درمانگاه فرهنگیان، شما باید در مدرسه کاری کنید که من انقدر پزشک نخواهم، امروز شما در آموزش و پرورش دادرس نظام سلامت هستید و نه وزیر بهداشت، بودجه‌های نظام سلامت باید برای صرف تغییر شیوه زندگی شود و به آموزش و پرورش و ورزش برود. امروز آموزش و پرورش طلایی ترین نقش را در نظام سلامت برای تغییر الگوی زندگی دارد. جای بهداشت دهان و دندان در مدرسه است. ۳۰ سال پیش استفاده از دهانشویه سدیم فلوراید کلید خورد و دفتر بهداشت دهان و دندان را راه انداختم و به محض بازگشتم کار مدارس عاری از پوسیدگی دندان را از اردبیل آغاز کردم اما مثل خیلی از کارها در باتلاق کرونا زمین گیر شد. در مدرسه باید به بچه آموخت چگونه مسواک بزند. حتی در خانواده‌های مرفه هم آموزش درست مسواک زدن داده نشده است.

او افزود: امروز مشخص شده است که خیلی از بیماری‌های قلبی عروقی به حفره دهان وابسته است و باعث سکته‌های قلبی و مغزی می شود. مراقبت از سلامت دهان ودندان کار مدرسه است. اصلی‌ترین رسالت مشترک ما افزایش آگاهی کودکان برای آموزش الگوی مناسب زندگی است که اگر این کار را انجام دهیم آینده مملکت را بیمه کرده‌ایم. گرچه بیماری واگیر مهمان ناخوانده زندگی بشر است، اما امروز مشکل اصلی ما بیماری غیرواگیر است. اینکه یک نفر مراقب سلامت شود و یک نفر معلم، اشتباه است. معلمی که با بچه رابطه دارد باید این مسائل بهداشتی را به او بیاموزد. باید معلم را آموزش دهیم و او به بچه آموزش دهد. نمی‌توان علقه‌ عاطفی میان معلم و دانش‌آموز را نادیده گرفت و باید توجه داشت با استخدام تعداد بالای مراقب سلامت به نتیجه نمی رسیم. ما با زیرساخت شاد می‌توانیم انتقال آموزش بهداشتی به معلمان را بسپاریم تا این نکات بهداشتی را با زبان گفتمان مناسب به کودکان منتقل کنند. اگر گفتمان مناسب نداشته باشیم بچه‌ها موضوعات را درک نمی‌کنند.

نمکی تصریح کرد: از همان ابتدای شیوع کرونا گفتم که ساده انگاری نکنید وگرنه از گوشه های زمین گل خواهیم خورد و اگر هنوز داریم گل می‌خوریم به دلیل ساده انگاری اوضاع است و هنوز باور نکرده‌ایم که بیماری جدی است، طرحی را از بیستم آبان ماه کلید خواهیم زد که یکی از محورهای آن وزارت آموزش و خواهد بود و دستمان را به سمت معلمان آموزش و پرورش دراز می کنیم امروز روزگار پدر سالاری نیست بلکه روزگار کودک سالاری است؛ امروز رستوران و منوی غذا و شهر مقصد برای سفر را کودکان انتخاب می‌کنند و اگر آگاهی کودکان را معلمان بالا بردند تاثیرات خوبی در خانواده ها خواهند گذاشت و در ابعاد مختلف طرح محله محور کردن و خانواده محور کردن مقابله با کرونا معلمان می توانند به صورت مستقیم به ما کمک کنند چرا که معلمان حرمت بسیاری دارند و تاثیر بسیار مثبت آنها در کودکان می‌تواند به ما کمک کند، کودکان می توانند به خانواده ها بگویند که اکنون وقت سفر نیست یا از دورهمی رفتن خودداری کنند و این یکی از نقش های محوری است که آموزش و پرورش می‌تواند در اشاعه فرهنگ فاصله‌گذاری و قطع زنجیره انتقال بیماری داشته باشد.

نمکی گفت: امروز کرونا بر رفتار اجتماعی جامعه گذاشته است، کودکی که در آغوش مهربان پدربزرگ و مادربزرگ جای می‌گرفت، امروز دیگر این کار را نمی‌کند و ما به جای مهر پروری مهر گریزی را به او یاد می‌دهیم و این فاصله گذاری در کودکان تاثیرات منفی می‌گذارد و ایزولاسیون و پرهیز از رفت و آمدهای خانوادگی و بازی نکردن با هم سن و سال ها می تواند تاثیر منفی روی کودک بگذارد، مدرسه محل دوستی، شادی و نشاط کودکانه است و ما همه این ریشه ها را قطع کردیم و این کاستی‌های روح و روان را باید ترمیم و برای آن چاره اندیشی کنیم، این انزوا و گریز از دایره های محبت گرفتاری ایجاد می کند و در آینده افسردگی و مشکلات روحی و روانی و خلقی در کودکان بالا خواهد رفت و باید چاره اندیشی کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به نقش مهم سازمان صدا و سیما در دوران کرونا گفت: به رئیس سازمان صدا و سیما گفتم که ما برای رعایت دستورالعمل‌ها اکنون برای خانواده‌ها خوراک نداریم و تلویزیون سریال ها تکراری با افراد بدون ماسک را پخش می کند و کودکی که نیاز دارد رعایت فاصله گذاری اجتماعی را یاد بگیرد، افراد را در سریال ها بدون ماسک می بیند و نمی داند این سریال ها برای گذشته است ومن به آقای علی‌عسگری گفتم با رعایت برخی نکات می‌توانید خوراک برای مردم تهیه کنید و بچه‌ها باید از دلمردگی خارج شوند و ما هم آماده کمک کردن هستیم.

او بیان کرد: آموزش و پرورش با سامانه ارزشمند شاد و سایر روش‌های ابداعی می‌تواند به رفع دلمردگی کودکان کمک کند زمانی که مدارس باز شد مطمئن باشید کودکانی که قبل از تعطیلی تحویل دادید تحویل نخواهید گرفت و در تامین اعتبار به وزیر آموزش و پرورش کمک خواهم کرد، من در آذربایجان غربی متوجه شدم هزار مدرسه سرویس‌بهداشتی ندارد و این عدد بالایی است و ما باید تلاش کنیم تا مدارس تک کلاس یا دو کلاسه به مجتمع تبدیل شود.

نمکی افزود: به جای این مدارس بیایید به مجتمع های آموزشی فکر کنید اگر مجتمع کوچکی بسازیم و بخش خصوصی آن را ایجاد کنند موفق تر خواهیم بود برخی اندیشه های سوسیالیستی با بخش خصوصی کارد و پنیر هستند و این اندیشه‌ها جواب نمی‌دهد و در دنیا بخش خصوصی ورود کرده است و با تعرفه کمتر، کمک دولت و وام بلاعوض مجتمع‌های کوچک و پانسیون ها ایجاد کرده‌اند که هزینه‌های کمتری از آموزش و پرورش ما دارد باید هزینه‌های سربار را به حداقل رساند، ما ده ها مدرسه یک کلاسه داریم و صدها مدرسه زیر ۱۰ دانش‌آموز داریم و باید مطالعه انجام دهیم و بازنگری کنیم که چگونه مدارس با استانداردهای بهداشتی ایجاد کنیم و فضاها از نظر سلامت روان با روح بچه ها سازگار باشد.

وزیر بهداشت گفت : در روزهای غربت و تنهایی سرزمین، یک قلدر بی منطق زبان نفهم در کشور آمریکا حاکم شده و در اوج تنهایی سرزمین ما معادلات دنیا را به هم ریخته بود و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هیچ اعتمادی به اینکه رئیس جمهوری در آمریکا نیست اما باید توجه داشت که بی خردی تاثیرش را در جهان می‌گذارد وقتی ترامپ برای انتخابات تقلا می کرد گفتم خون شهید سلیمانی باید به نوعی گریبان این مرد فاسد بی منطق را بگیرد کسی که من از نزدیک توفیق در سال های مبارزه با تروریست در منطقه توفیق داشتم من لجستیک مورد نیازش را تامین کنم، این مرد نازنین همه زندگی اش را برای مبارزه با تروریست گذاشته بود و این نازنین را تروریست خواندند و به شهادت رساندند، باید روزی خون او یک جایی دامن یکی را می‌گرفت و این یکی از چشمه های آن است و این آدم و تیمش سال ها باید تاوان خون شهید سلیمانی را بدهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها