چند توصیه در رابطه با سلام کردن

آداب سلام کردن در اسلام

اسلام درباره سخن نیکو چه می گوید؟

عفت کلام اجتماعی

در همه ابعاد خود از دیدگاه اسلام مطلوب است . خداوند نیز به این صفت توصیف شده است در دعای سحر می خوانیم: « اَللهُمَّ إنّی أَسئَلُکَ مِن جَمالِکَ بِأجمَلِهِ وَ کُلُّ جَمالِکَ جَمِیلٌ ؛ خدایا از زیباترین زیبایی هایت مسئلت دارم و همه زیبایی های تو زیباست. » در میان همه زیبایی های خلقت، سخن زیبا جایگاه ویژه ای دارد . خداوند در قرآن کریم برای سخن نیکوو زیبا ،ارزش فرائانی قائل شده و با بیانی سرشار از عطوفت و صمیمت ، از بندگان خود خواسته است سخنشان را به برترین صورت بیان نمایند: « قُل لِعبادی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحسَن : به بندگانم بگو برترین سخن را بگویند. » ( سوره اسراء ، آیه 53) یعنی سخن پسندیده ای که که موجب خشنودی شنونده شود ، همان گونه که آدمی دوست دارد دیگران با او سخن بگویند.
کد خبر: ۱۲۸۴۳۸۶

عفت کلام اجتماعی

به گزارش جام جم آنلاین؛ در همه ابعاد خود از دیدگاه اسلام مطلوب است . خداوند نیز به این صفت توصیف شده است در دعای سحر می خوانیم: « اَللهُمَّ إنّی أَسئَلُکَ مِن جَمالِکَ بِأجمَلِهِ وَ کُلُّ جَمالِکَ جَمِیلٌ ؛ خدایا از زیباترین زیبایی هایت مسئلت دارم و همه زیبایی های تو زیباست. »
در میان همه زیبایی های خلقت، سخن زیبا جایگاه ویژه ای دارد . خداوند در قرآن کریم برای سخن نیکوو زیبا ،ارزش فرائانی قائل شده و با بیانی سرشار از عطوفت و صمیمت ، از بندگان خود خواسته است سخنشان را به برترین صورت بیان نمایند: « قُل لِعبادی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحسَن : به بندگانم بگو برترین سخن را بگویند. » ( سوره اسراء ، آیه 53) یعنی سخن پسندیده ای که که موجب خشنودی شنونده شود ، همان گونه که آدمی دوست دارد دیگران با او سخن بگویند.

سلام کردن: در آموزه های دینی توصیه شده هرگاه یکدیگر را دیدار کردید . با« سلام» و « دست دادن » با هم دیدار کنید.( سفینه البحار ، ج 1 ، ص 645) سلام کردن ادب و آدابی دارد برای این که سلام کردن ما قرین عفت باشد در اسلام توصیه هایی شده است. بر طبق دستورات دین مبین اسلام ، سلام را باید آشکارا ، بلند و باصدای رسا ادا کرد. احادیث فراوانی با عنوان « جهر بالسلام » و « افشاء سلام » آمده که سفارش اکید دارد سلام ها رسا و بلند باشد ، نه زیر لب ، آهسته و نامفهوم و ناقص. جواب سلام نیز باید همین گونه باشد . اگر در برخورد با دیگران سلام بگوییم ولی آهسته و سلاممان را نشنوند ما را بی ادب و بی اعتنا خواهند شمرد و متکبر خواهند پنداشت.( اخلاق معاشرت، ص31)

خداوند از پیامبرـ صلی الله علیه و آله ـ می خواهد در ارتباط با مردم به ویژه با مومنان از این روش بهره گیرد و پیش از آنکه سخنی را بر زبان آورد و پیامی را از سوی خداوند به مردم برساند کلام خود را باسلام آغاز کند. « وَ اذا جاءَک الذِینَ یومنُونَ بِایاتِنا فَقُل سَلامٌ عَلَیکم ...» ( سوره انعام ، آیه 54)

عفت کلام اجتماعی

پرهیز از نجوا: نجوا در فرهنگ عرب بیخ گوشی حرف زدن و سخن سرّی ( رازورازگفتن) است. قرآن کریم نجوا به گناه و سرپیچی از رسول خدا را منع کرده، اما نجوا به نیکی و تقوا را جایز دانسته است. « یا أَیهَا الّذِینَ آمَنوُا إذا تَناجَیتُم فَلا تَناجَیتُم فَلا تَتَناجَوا بِلإثمِ وَ العُوانِ وَ مَعصِیهِ الرَّسُولِ وَتَناجَوا بِالبِرِّ وَالتَّقوی وَ اتَّقُوا اللهَ الذِی إِلَیهِ تُحشَرُونَ : ای کسانی که ایمان آورده اید ! هنگامی که رازگویی میکنید ، پس برای گناه و تعدی و نافرمانی فرستاده (خدا) با یکدیگر رازگویی نکنید و برای نیکی و پارسایی ( و خود نگهداری) رازگویی کنید و ( خودتان را ) از ( عذاب ) خدایی حفظ کنید که فقط به سوی او گردآوری می شوید.» ( قاموس قرآن ،ج7، ص 26)

فردی که می خواهد به مقام الهی راه پیدا کند باید شبه آزاری نیز به کوچک ترین فردی نرساند و نجوا نمودن لز جمله موارد شبه آزار است که قرآن کریم نیز آن را مذمت نموده است .(اخلاق مقربین ، ص 48)

وقتی در جمعی قرار داریم ، درگوشی صحبت کردن در نظراسلام و فرهنگ عامه از نشانه های بی ادبی است که ممکن است موجب سوءظن بین افراد و ایجاد سوء تفاهم شود. لذا بهتر است اگر حرفی پیش آمد در جمع مطرح نشده و در زمانی مناسب با فرد مورد نظر حرف را درمیان نهاد. این کار علاوه موجب ایجاد آرامش در بین افراد در روابط اجتماعی می گردد.

 

نرم سخن گفتن: سخن گفتن با خشم و خشونت ، از دیدگاه اسلام مذموم و ناپسند بوده، از مصادیق و نشانه های بی عفتی در گفتار شمرده می شود. ( مانامه پیام زن، شماره 234)

سخن نرم که همراه با تکریم مخاطب باشد موثرتر از سخنی است که به درشتی گفته شود. خدای متعال به حضرت موسی ـ علی نبینا و علیه و آله سلام ـ می فرماید:« فَقولا لَهُ قَولاً لَیناً ...با فرعون با سخنی نرم ، سخن بگویید...» (سوره طه ،آیه44)

 

سخن سدید: مراد از سخن سدید ، سخن حق ، درست و محکم است . یکی ازآموزه های قرآن درباب سخن گفتن ، به راستی ، درستی و استواری سخن گفتن است . قرآن کریم در دو آیه (آیات 9سوره نساء و 70 سوره احزاب) همراه با تقوا امر به سخن گفتن به درستی کرده است.

کریمانه سخن گفتن : کرامت در سخن گفتن این است که مخاطب رابزرگ بشماری و با احترام با او سخن بگویی . خدای سبحان حکم کرده است :«... و قُل لَهُما قَولاً کَریماً » .(آیه 23 سوره اسراء)

عفت کلام اجتماعی

کلام اصلاح جویانه : صلح ، سازش است و از یاد بردن رنجش و سازگاری و آشتی پس از قهر ، ذات به مفهوم بنیه و اساس است. بین حالت پیوند میان افراد و اصلاح ذات البین، استوارسازی و پیوندهای فردی و اجتماعی است. ( مجمع البیان ، ج3، ص101)

 

در قرآن کریم آمده است : «إنما المُومنُونَ إخوهٌ فَاصلِحوا بَینَ أَخَوَیکم و اتَقُو اللهَ لَعَلَکم تُرحَمُونَ : همانا مومنان ( مسلمانان ) برادرند، پس بین برادرانتان آشتی برقرار سازید و از خداوند پروا کنید ، باشد که مشمول رحمت شوید» ؛ بمابراین اصلاح ذات البین یعنی ایجاد سازش و نهادینه کردن ارتباط حسنه میان دو کس یا دو گروه و از میان بردن عوامل کدورت و اختلاف در جامعه اسلامی و این امر تحقق پیدا نمی کند مگر اینکه بدانیم:

نخست: هممه مسلمانان با هم برادرند ، چنانچه خداوند می فرمایند:« انما المومنون اخوه » .

دوم: همچنان که رفع اختلاف از میان دو برادر ، برهمگان واجب است ، رفع اختلاف از میان دو مسلمان نیز چنین است، همانگونه که خداوند می فرماید: ( فاصلحوا) . پیامبر گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمودند:« اصلاح ذات البین افضل است من عامه الصلاة و الصیام ؛ اصلاح میان مردم ، از هر نماز و روزه ای بهتر و برتر است. »

 

خوب است که انسان همواره از خداوند درخواست نماید که به زینت سخن گویی نیک آراسته گردد همان گونه که امام سجاد ـ علیه السلام ـ در دعای 47 صحیفه سجادیه می فرمایند: « اَلَّلهُمَّ أَعِنِّی عَلی صالِحِ النِّیَّةِ وَ مَرضِیِّ القَولِ: بارخدایا ! مرا به قصد و نیت شایسته و گفتار پسندیده یاری کن ».

 

نتیجه :  

از آیات و روایات به دست می آید که زبان ، پلی است که از یک سو به باطن انسان و از سوی دیگر به ظاهر و بستگی دارد. اسرار درون انسان ، از آن سوی پل به وسیله زبان به این سو منتقل می شود . پس زبان ، آشکار کننده صفات درونی انسان و ترازوی بسیار دقیقی است که نشان دهنده سبک یا سنگین وزنی آدمی است.

 

نگارنده: ز. فیاضی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها