بیست و شش سال از ساخته شدن فیلم 90 دقیقه ای «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی و تهیه کنندگی مرتضی شایسته می‌گذرد و هنوز این اثر سینمایی تاثیرگذارترین در گونه خود به شمار می آید. یکی از بازی های درخشان در این فیلم نقش سرلشکر مخالف امام حسین (ع) است که با بازی عنایت الله بخشی در ذهن ها ماندگار شد.
کد خبر: ۱۲۷۸۸۷۰
بازی در پروژه های مذهبی حس و حال خاصی دارد
بخشی در گفت و گو با جام جم آنلاین درباره نقش اش در «روز واقعه» می گوید: در این فیلم من و آقای سیامک اطلسی در نقش سرلشکرانی هستیم که با دار و دسته مان به نیت جمع کردن غنائم به سمت صحرای کربلا روانه شدیم، اما در راه به جوانی نصرانی که تازه مسلمان شده و از طرف امام حسین (ع) به کربلا فراخوانده شده برمی خوردیم و نقشی که من بازی می کنم طی گفت و گوهایی که با آن جوان می کند، دچار تغییر و تحول شخصیتی می شود.     
     
او علت ماندگاری «روز واقعه» را که سالها از ساخت آن می گذرد حرفه ای بود تمام اجزا و عوامل این فیلم می داند و بیان می کند: موفقیت یک فیلم به عوامل زیادی وابسته است; به متن، کارگردانی، بازیگری، فیلمبرداری، صدابرداری و... .در بیان موفقیت این فیلم باید بگویم تمام بهترین ها کنار هم جمع بودند. ضمن اینکه ایرانیان علاقه و عرق خاصی نسبت به اهل بیت (ع) دارند. طوریکه عشق به امام حسین (ع) در گوشه به گوشه این مملکت ریشه دوانده. بارها دیده ام کسانی را که هر سال در ایام محرم به تماشای تعزیه می روند و این تکرار هر ساله هرگز از میزان تاثیرگذاری این مراسم بر آنها نمی کاهد. خب، فیلم «روز واقعه» هم اثری عاشورایی و فارغ از هرگونه شعارزدگی است که در ناخودآگاه جامعه ایرانی تا همیشه باقی می ماند.

بخشی در پاسخ به این سوال که اگر «روز واقعه» در شرایط جامعه کنونی ساخته میشد چه تفاوت هایی نسبت به نسخه قبلی اش داشت؟ گفت: فعلا که کرونا و محدودیت هایش اجازه فیلمسازی بلند و فاخری مانند «روز واقعه» را به هیچ فیلمسازی نمی دهد. ضمن اینکه نمی توان پیش داوری ای نسبت به این موضوع داشت که با توجه به حال و هوای این سالها اگر «روز واقعه» امروز ساخته میشد به لحاظ محتوایی یا تکنیکی چه تفاوت هایی نسبت به نسخه قبلی اش می کرد. ممکن بود بهتر میشد یا حتی بدتر، اما آنچه مسلم است فیلمنامه نویسی و همچنین کارگردانی این کار در نوع خود کم نظیر است.

این بازیگر پیشکسوت درباره حضورش در پروژه های مذهبی خاطرنشان ساخت: ما مسلمان هستیم و با علقه های این کشور رشد کردیم. به همین خاطر به شخصه وقتی در پروژه های مذهبی بازی می کنم حس و حال خاصی دارم.  

او با بیان اینکه سریال های مذهبی که در تلویزیون روی آنتن رفته اند عموما ماندگارتر و پرطرفدارتر هستند، اظهار داشت: خوشبختانه تلویزیون در کنار بعضی سریال های سطحی، آثار مذهبی یا تاریخی فاخری هم تولید کرده که با وجود بارها بازپخش همچنان علاقمندان خودش را دارد. سریال‌های «امام علی(ع)»،‌ «مختارنامه»، «یوسف پیامبر»، «اصحاب کهف»، «ولایت عشق» و «تنهاترین سردار» از جمله کارهایی هستند که برای معصومین(ع) انجام شده اند. به‌سراغ زندگی معصومین (ع) رفتن کار درستی است و یک طیف گسترده‌ای از مخاطبین را پای کار می نشاند.

بخشی با تاکید بر خطرناک بودن روزهای کرونایی تاکید کرد: این روزها مشغول بازی در دو تله فیلم برای شبکه نمایش خانگی هستم و شدیدا به مردم توصیه می کنم مسائل بهداشتی را رعایت کنند. این حداقل کاری هست که در این روزها از عهده ما برمی آید. همه ما انسان ها مثل زنجیره بهم متصل هستیم و غفلت هر کدام از ما می تواند انسان های دیگری را درگیر کند. 
 
ساناز قنبری/ گروه فرهنگ و هنر
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها