اخترشناسان یک سیاره فراخورشیدی جدید کشف کرده‌اند که به دلیل اینکه با سرعت ۳.۱۴ برابر زمین به دور خورشید خود می‌چرخد، آن را سیاره عدد پی لقب داده‌اند.

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، بشر هر روز به دنبال شناخت بیشتر جهان هستی و یافتن حیات فرازمینی و سکونتگاه‌های احتمالی است و عدد π نقش مهمی در محاسبات دارد. اکنون اخترشناسان یک سیاره فراخورشیدی که تقریباً به اندازه زمین است، یافته‌اند که به دلیل اینکه با سرعت ۳.۱۴ برابر زمین دور ستاره خود می‌چرخد، آن را «سیاره π» نامیده‌اند.

تیمی به سرپرستی دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) این سیاره بسیار دور را کشف کرده‌اند و نام علمی آن را «K۲-۳۱۵b» گذاشته‌اند. شعاع این سیاره ۰.۹۵ برابر زمین و مانند زمین یک سیاره سنگی است.

اما تفاوت اساسی آن با زمین این است که به معنای واقعی کلمه داغ است. نکته جالب اینجاست که دانشمندان متوجه شده‌اند که درجه حرارت این سیاره برای پخت شیرینی پای مناسب است. از آنجا که عدد پی در زبان انگلیسی «پای» تلفظ می‌شود و «پای» نام یک نوع شیرینی نیز هست، چرخش این سیاره با سرعت ۳.۱۴ برابر زمین و دمای مناسب برای پخت شیرینی «پای» وجه تشابه جالبی را رقم زده است.

این کشف به لطف داده‌های جمع آوری شده توسط مأموریت تلسکوپ فضایی «کپلر» ناسا در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت.

این تلسکوپ فضایی در سال ۲۰۱۸ در حالت خواب دائمی قرار گرفت. محققان برای تأیید وجود این سیاره فراخورشیدی از شبکه تلسکوپ زمینی «SPECULOOS» کمک گرفتند.

سیاره «K۲-۳۱۵b» با سرعت ۲۹۱ هزار کیلومتر در ساعت در حال چرخش به دور یک ستاره خنک و کم نور است و مواقعی که این سیاره فراخورشیدی به ستاره خود نزدیک می‌شود، دمای سطح آن به ۱۷۷ درجه سانتیگراد نیز می‌رسد.

این تیم همچنین خاطرنشان کرد که این سیاره یک کاندیدای مناسب برای مشاهدات آینده توسط تلسکوپ فضایی «جیمز وب» ناسا است.