مدیر عامل ستادمعاینه فنی خودروهای شهر تهران در خصوص توقف فاز سوم طرح کاهش، توقف تست کنار جاده ای و اقدامات این ستاد برای مقابله با آلودگی هوا توضیحاتی داد.
کد خبر: ۱۲۷۶۴۴۴

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، کلانشهر تهران سال هاست که با معضل آلودگی هوا دست و‌پنجه نرم می کند. تاکنون‌ مدیران نتوانسته اند برای رفع این مشکل اقدامات اساسی انجام دهند البته اقدامات صورت گرفته اما کافی نبوده و این مشکل همچنان پابرجاست و هر ساله تعدادی از شهر‌وندان به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

یکی از راه کارهای کاهش آلودکی هوا اجرای طرح کاهش آلودگی هوا در تهران بود. ابتدا طرح کاهش به‌عنوان اصلی‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوای تهران، در آبان ۱۳۹۵ مطرح و اجرایی شد. ۲ مرحله (طرح کاهش و معاینه فنی) اجرایی شد اما فاز سوم ان که مربوط به خودروهای فرسوده و نحوه تردد انها بود مسکون باقی ماند و خبری از اجرای این فاز نیست.

با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا به تنهایی نمی توان چالش اساسی شهر تهران را برطرف کرد.

همچنین برای مقابله با خودروهای آلاینده واحدهای سیار تست کنار جاده ای به همراه پلیس راهور در سطح شهر تهران آغاز شد.

اکیپ‌های تست کنارجاده ای در چندین مبادی ورودی و خروجی شهر تهران مستقر بودند و وضعیت آلایندگی خودروها را پایش می کردند در این طرح معاینه فنی برخی خودروها باطل شد و خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا هم توسط پلیس جریمه شدن این طرح هم مدتی است متوقف شده است.

اجرای این طرح در ورودی شهر تهران می توانست به شناسائی خودروهای سنگین آلاینده و الزام قانونی این خودروها به اخذ معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا تاثیر زیادی داشته باشد.

همچنین میزان مراجعات به معاینه فنی با نوساناتی روبه رو شده است . با شیوع کرونا مدتی خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه نمی شدند اما دوباره دوربین ها خودروهای فاقد معاینه فنی را روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می کنند.

در خصوص موارد مطرح شده و همچنین اخرین اقدامات صورت گرفته در معاینه فنی با حسین مقدم مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران به گفتگو نشست.

در خصوص آخرین وضعیت معاینه فنی خودروها در شهر تهران توضیح می‌دهید. اخیراً شنیده شده که قرار است خودروهای آفرود هم معاینه فنی شوند، در این باره توضیح دهید.

نمی توان با توجه به دستورالعمل ها به خودروهای دستکاری شده معاینه فنی داد

در حال حاضر میزان خودروهای آفرود در کشور بالا رفته است و بسیاری از شهروندان با دستکاری خودروهای خود آن را به شکل آفرود درمی‌آورند. این تغییر وضعیت در خودرو با توجه به دستورالعمل‌های معاینه فنی نمی‌توان به این مدل از خودروها معاینه فنی داد. باید برای معاینه فنی این گونه از وسایل نقلیه فکری کرد. در حال حاضر تعداد این خودروها افزایش پیدا کرده است و با وجود تقاضایی که ایجاد شده باید فکری کرد. مراکز معاینه فنی خودرو بر اساس دستورالعمل‌های موجود نمی‌توانند به این خودروها معاینه فنی بدهند. باید شرایطشان اصلاح شود و موارد قانونی را داشته باشند. هر تغییر در خودرو باید استاندارد صورت گیرد. در غیر این صورت نمی‌توان به آنها معاینه فنی داد.

با توجه به این که تعداد خودروهای آفرود زیاد شده است، پیشنهاد شما برای این که این خودروها بتوانند معاینه فنی اخذ کنند چیست؟

ابتدا باید این خودروها در جایی همانند فدراسیون اتومبیلرانی ثبت شوند؛ چراکه این خودروها برای استفاده در شهر نیستند، باید دستگاه‌های متولی در این زمینه از جمله وزارت کشور و پلیس دستورالعمل‌هایی را استخراج کنند تا بتوان به این خودروها معاینه فنی داد. البته این را هم بگویم که این خودروها دو گونه هستند؛ در برخی تغییر اصولی ایجاد شده و استاندارد است اما در یکسری هم تغییرات غیرفنی است و برای راکب و راننده خطرآفرین است. پیشنهاد ما این است که با توجه به این که تقاضا برای خودروی آفرود بالاست و ما هم نمی‌توانیم در مراکز معاینه فنی به آنها معاینه بدهیم، ابتدا باید این خودروها به رسمیت شناخته شوند. برای آنها دستورالعمل نوشته تا بتوانیم معاینه فنی بدهیم. البته این را هم بگویم تغییر باید به گونه‌ای باشد که بتوان به آنها معاینه فنی داد.

در حال حاضر این خودروها به دلیل نداشتن معاینه فنی توسط دوربین‌ها جریمه می‌شوند، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

بله، این خودروها جریمه می‌شوند؛ چراکه معاینه فنی ندارند. باید خودروهای آفرود ساماندهی شوند.

آیا آماری از تعداد خودروهای آفرود دارید؟

خیر، در هیچ جا ثبت رسمی نشده‌اند، گام نخست این است که یک سازمان خصوصی یا اتحادیه ابتدا این خودروها را به رسمیت بشناسند، تقاضای صاحبان آفرود ثبت شود و بعد مسیر قانونی طی شود. پیشنهاد ما این است که وزارت کشور به عنوان متولی باید این موضوع را قانون‌مند کند.

قرار بود که خودروهای فرسوده در تهران ساماندهی شوند، اما این خودروها ساماندهی نشده و میزان آلایندگی آنها هم بالاست، به گونه‌ای که بخش عمده ای از آلودگی هوای پایتخت ناشی از فعالیت خودروهای فرسوده است، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

10 درصد خودروهای شهر تهران فرسوده هستند، اما بیش از 40 درصد آلودگی هوای شهر را تولید می‌کنند.شرایط به گونه‌ای نیست که آنها نوسازی شوند، سازمان حفاظت محیط‌زیست در حال تدوین دستور العملی برای خودروهای فرسوده است.آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک مربوط به سن فرسودگی که در این زمینه وجود داشت ابطال شده است اما می‌دانم محیط زیست در حال تدوین دستورالعمل جدیدی هستند.

در دستورالعمل جدید چه شرایطی برای خودروهای فرسوده در نظر گرفته می‌شود؟

ببینید! قبلا ملاک تشخیص خودروهای فرسوده بر اساس سن خودرو بود که فعلا ابطال شده است. قرار است آیین نامه جدیدی نوشته شود. بر اساس آماری که ما داریم که البته برای یکی دو سال پیش است، 10 درصد خودروهای پلاک تهران فرسوده هستند.

برنامه شهرداری برای نوسازی خودروهای فرسوده چیست؟

قانونا بر اساس دستورالعمل باید حرکت کنیم. ببینید! مدل خودروها و فرسودگی آنها متفاوت است. فقط بالغ بر ۹۰ درصد خودروهای کاربراتوری فرسوده هستند. البته تکنولوژی و ساخت آنها هم قدیمی است. از سال 83 و ماقبل آن یک دستورالعمل از نظر آلایندگی داشتند که البته شرایط متفاوت شده است.

قرار بود علاوه بر معاینه فنی برتر برای کاهش آلودگی هوا معاینه فنی ممتاز یا ویژه هم صادر شود. کار به کجا رسید؟

برای دادن معاینه فنی ویژه ما باید بر مبنای تکنولوژی ساخت خودرو معاینه فنی را صادر کنیم. معاینه فنی برای خودروهای کاربراتوری و انژکتوری متفاوت است واعمال شرایط سختگیرانه بایستی با وضعیت تکنولوژی و استاندارد خودرو مطابقت داشته باشد .در نتیجه اگر معاینه فنی ویژه و ممتاز قرار باشد صادر شود، برای خودروها استاندارد آلایندگی ویژه‌تری دارد که باید برای آنها انجام شود، البته فعلا در دستور کار نیست. البته ما آمادگی به روز شدن را هم داریم و تجهیزاتی هم در این زمینه خریداری شده است. تجهیزات ما مرتبط با دورسنج موتور و... است و البته برخی از مراکز را هم مجهز کرده‌ایم.

در خصوص بسته های تشویقی معاینه فنی توضیح می دهید؟ همچنین شنیده شده که قرار است هزینه اضافی برای معاینه فنی برتر گرفته شود در این باره توضیح می دهید؟

در شهرداری تهران برای این که شهروندان برای دریافت معاینه فنی برتر تشویق شوند، تخفیف 30 درصدی برای افرادی که معاینه فنی برتر دارند برای ورود به طرح کاهش و طرح ترافیک در نظر گرفته شده است. البته این را هم بگویم هزینه بین معاینه فنی عادی و برتر متفاوت نیست و ما هیچ هزینه اضافی نمی‌گیریم و به عنوان یک تکلیف برای کاهش آلودگی هوا انجام می‌دهیم و امیدواریم که شهروندان تمایل بیشتری برای اخذ معاینه فنی برتر داشته باشند.

قرار بود فاز سوم طرح LEZ انجام شود اما اتفاقی در شهر رخ نداد، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

طرح LEZ سه فاز داشت که فاز اول و دوم آن اجرایی شد و در تمامی نقاط شهر و به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته اگر خودرویی فاقد معاینه فنی باشد و در شهر تردد کند، حتماً جریمه می‌شود. تقریبا 800 دوربین در شهر تهران این کار را انجام می‌دهد. قرار بود در فاز سوم ورود خودروهای فرسوده به طرح کاهش مورد بررسی قرار گیرد و مطلقا خودروهای فرسوده وارد این محدوده نشوند، اما اجرایی نشد.

دلیل اجرایی نشدن فاز سوم چیست؟ تهران به شدت با چالش آلودگی روبرو است و اجرای این فاز می توانست باعث کاهش الودگی شود.

به خاطر شرایط فرسوده خودروها و این که امکان نوسازی وجود نداشت این طرح اجرایی نشد.

آیا تمام دوربین‌های شهر تهران فعال هستند و خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند را جریمه می‌کنند. شنیده شده برخی از دوربین‌ها خاموش هستند و جریمه‌ای صورت نمی‌گیرد.

تقریبا همه دوربین‌های سرعت، چراغ قرمز،‌طرح ترافیک و دوربین‌هایی که در شهر فعال هستند دارای کد معاینه فنی هستند و در صورتی که خودرویی فاقد معاینه فنی در شهر تردد کند جریمه می‌شود.

تاکنون چند خودرو در شهر تهران به دلیل نداشتن معاینه فنی جریمه شده است؟

اطلاعی در این زمینه ندارم. در شهرداری تهران سازمان فاوای شهرداری و شرکت کنترل ترافیک این موضوع را بررسی می‌کنند و پلیس هم خودروهای فاقد معاینه فنی را جریمه می‌کند.

آیا تاکنون پولی بابت جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی دریافت کرده‌اید؟

تاکنونی ریالی دریافت نکرده‌ایم، اما در قانون پیش بینی شده که از محل دریافت این پول باید برای کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی هزینه شود.

شنیده شده به دلیل شیوع کرونا میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی کاهش پیدا کرده است، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

دقیقا برعکس است، افزایش مراجعات را داریم. البته در فروردین بالغ بر 51 درصد کاهش مراجعه داشتیم، اما ما فعالیت‌مان را در مراکز قطع نکردیم. از خردادماه تا 15 شهریور 6 درصد افزایش مراجعات را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته‌ایم.

در خصوص افزایش قیمت معاینه فنی توضیح می‌دهید؟ آیا قرار است خدماتی اضافه شود؟

ما براساس تعرفه وزارت کشور هزینه را دریافت می‌کنیم. نرخ گذاری به عهده شهرداری و شورای شهر نیست. قاعدتا وزارت کشور باید نظر دهد و تعرفه سال 99 را باید اعلام کنند.

به نظر شما تعرفه سال جاری چه زمانی اعلام می‌شود؟

ما منتظر هستیم. شش ماه از سال گذشته است اما می‌گویند کارشناسان در حال بررسی هستند.

در گذشته برنامه‌ای برای معاینه فنی خودروهای نظامی داشتید، اما شنیده شده که این تفاهم‌نامه لغو شده است، دلیل این امر را توضیح می‌دهید؟

ستاد مشترک نیروهای مسلح با ما تفاهم‌نامه‌ای داشتند. به مراکز نظامی مراجعه می‌کردیم و خودروهایشان را از منظر آلایندگی تست می‌کردیم. سال گذشته این کار انجام شد و کل خودروهای نظامی معاینه فنی شد و نتایج را هم ارسال کردیم. امیدواریم مستمر باشد و امسال هم بتوانیم این کار را انجام دهیم، البته خدماتی هم که می‌دادیم رایگان است. اگر دوباره تقاضا کنند ما این کار را انجام می‌دهیم؛ چراکه عایدی این کار برای رفع آلودگی هوا برای شهر و شهروندان است.

دلیل متوقف شدن تست آلایندگی در کنار جاده‌ها چیست؟

ببینید! این کار بین ما و پلیس صورت می‌گرفت. به خاطر کرونا و هماهنگی‌هایی که باید صورت می‌گرفت فعلا متوقف شده است اما فکر می‌کنم ظرف یکی دو هفته آینده مجددا تست کنار جاده‌ای فعال شود.

با توجه به این که در نیمه دوم سال میزان آلایندگی افزایش پیدا می کند و شرایط سختگیرانه تر می شود،چه برنامه ای دارید؟

ببینید! معاینه فنی به صورت مکانیزه انجام می‌شود. به جز چند ماه اول که به خاطر کرونا میزان مراجعات ما کم شده بود و خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه نمی‌شدند، اما از خرداد به بعد که دوباره جریمه‌ها آغاز شد میزان مراجعات مستمر شده است و تقریبا هر روزه مراجعات را داریم و این طور نیست که در نیمه دوم سال میزان مراجعات ما بیشتر شود اما از شهروندان می‌خواهیم برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند؛ چراکه این امر باعث کاهش آلودگی هوا در تهران می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها