یافته های جدید نشان می دهد افرادی که در خواب شبانه خرو پف می کنند نسبت به سایر مردم عادی خطر بیشتری برای مواجه شدن با مرگ در صورت مبتلا شدن به ویروس کرونا دارند.
کد خبر: ۱۲۷۶۲۵۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، افرادی که در خواب خر و پف می کنند سه برابر بیشتر از افرادی که این عارضه را ندارند در پی ابتلا به ویروس کرونا جان می بازند.

محققان علوم پزشکی دانشگاه وارویک انگلستان با مرور نتایج 18 مطالعه جداگانه ای که انجام دادند متوجه شدند ارتباط زیادی بین آپنه انسدادی خواب و یا همان خر و پف و مرگ ناشی از ویروس کرونا وجود دارد.

دانشمندان متوجه شدند کسانی که از عارضه آپنه انسدادی خواب رنج می برند در خطر بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان و مردن در پی ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند. آپنه انسدادی خواب عارضه ای است که باعث ایجاد صدای خر و پف و گرفتگی صدا می شود؛ در  واقع وقتی ماهیچه‌های گلو شل می‌شوند و به طور موقت راه هوایی را در طول خواب مسدود می‌کنند.

این عارضه بیشتر در مردمی وجود دارد که مبتلا به دیابت، چاقی، فشار خون بالا هستند. این بیماری ها خود عواملی هستند که وضعیت فرد کرونایی را تشدید می کنند.

میلیون ها نفر در سراسر جهان از عارضه آپنه انسدادی خواب رنج می برند. دانشمندان می گویند تحقیقات بسیار بیشتری باید صورت بگیرد تا مشخص شود عارضه آپنه انسدادی چقدر می تواند آمار مرگ و میر در میان بیماران کرونایی را بالا ببرد.

با این حال یکی از پروفسورهای ارشد این تحقیق می گوید اصلا جای تعجب ندارد که عارضه آپنه انسدادی خواب باعث ایجاد حادتر شدن شرایط بیماران کرونایی می شود. آپنه انسدادی خواب با بیماری های دیگری مانند چاقی همراه است که از قبل شناخته شده است که خطر ویروس کرونا را افزایش می دهد. این پروفسور که میلر نام دارد می گوید وقت آن است اطلاع رسانی وسیعی نزد همه مردم جهان به وجود بیاید که بدانند خر و پف کردن آنها می تواند یک علامت بسیار خطرناک برای آنها در صورت ابتلا به کرونا باشد بنابراین تا می توانند مراقب باشند به هیچ عنوان کرونا نگیرند.

وی افزود: به احتمال زیاد کووید19 استرس و التهاب اکسیداتیو را افزایش می دهد و بر مسیرهای برادی کینین تأثیر می گذارد (که به طور معمول به کنترل فشار خون کمک می کند) ، که همه این ها در بیماران مبتلا به آپنه خواب انسدادی نیز به شدت تاثیرگذاری منفی دارد.

این پروفسور مدام تاکید می کند اصلا عجیب نیست افرادی که در خواب خر و پف می کنند در صورت ابتلا به کرونا با شرایط حادی روبرو شوند.

همچنین یک مطالعه در ژورنال دیابتولوژیا بر روی هزار و 300  دیابتی و مبتلایان به آپنه خواب نشان داد که خطر مرگ آنها پس از هفت روز بستری شدن در بیمارستان 2.8 برابر بیشتر از سایر افرادی است که آپنه ندارند و ثانیا مبتلا به دیابت نیستند.

عوامل به وجود آمدن آپنه خواب انسدادی:

*اضافه وزن - چربی اضافی بدن باعث افزایش حجم بافت های نرم گردن می شود

*مرد بودن

*40 سال یا بیشتر

*داشتن گردن بزرگ

*نوشیدن مقادیر بیش از حد الکل

*یائسگی - تغییرات هورمونی باعث شل شدن عضلات گلو می شود

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها