در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

ترامپ می داند انتخابات به نفع جو بایدن است

پیشنهاد دونالد ترامپ برای به تاخیر انداختن انتخابات نوامبر ریاست جمهوری آمریکا به علت شیوع ویروس کرونا و احتمال بروز تقلب در نتیجه رای گیری پستی، بازتاب زیادی در محافل سیاسی امریکا و حتی کشورهای دیگر داشت. ترامپ در پیام توییتری اش برای نخستین بار خواستار تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد و دلیل اصلی آن را احتمال تقلب بالا در نتیجه رای‌گیری پستی دانست .
کد خبر: ۱۲۷۲۹۳۲

 
در همین باره علیرضا محرابی استاد دانشگاه می گوید: ترامپ می‌داند برگزاری انتخابات در این زمان خاص به نفع بایدن است و زمان کم دارد، شرایط کشور در حوزه‌های مختلف مانند کرونا، اعتراضات خیابانی خوب نیست و همه جا به ضرر اوست، وقتی می‌ّبینند با نقاط قوتش نمی‌تواند با حریفش مقابله بکند دارد از درهای دیگری وارد می‌شود. می‌گوید انتخابات به عقب بیفتد تا سلاح رقیبش کارآمد نشود.
 
* درخصوص درخواست ترامپ در مورد به تعویق انداختن انتخابات آیا به دلیل کرونا است یا می‌خواهد زمان بخرد؟ تحلیل شما در این باره چیست؟
 
دو بحث است الان هم به خاطر شرایطی که در آمریکا حاکم است و هم اعتراضاتی که در ارتباط با نژادپرستی وجود دارد و هم بحث کرونا و هم اینکه ترامپ پیش‌بینی می‌کند که زمان موثر برای حضور در مذاکرات انتخاباتی در مقابل رقیب را ندارد، همۀ‌ اینها باعث شده که از یک پروپاگاندایی استفاده کند و آن اینکه شرایط برای او مهم است و ادعا می‌کند که انتخابات به تعویق بیفتد تا از این شرایط خارج شود به اضافۀ اینکه انتخابات و یا رای‌گیری پستی هم که مطرح شده است و در چنین شرایطی این مدنظر است که در بعضی از ایالت‌های آمریکا شرایط سخت می‌شود. مردم می‌توانستند به صورت پستی انتخابات را برگزار کنند.
 
انتخابات پستی و سایر شرایط باعث شده که ترامپ یک پروپاگاندایی را اجرا می‌کند. البته بعید است چون تاکنون هم سابقه نداشته است، بیشتر دارد این سیگنال را به طرفداران آمریکایی می‌رساند که می‌خواند به من فشار وارد شود و شرایط را برای من سخت کردند و شما باید در صحنه حاضر باشید و اگر انتخابات هم به تعویق نیفتاد حضور موثری داشته باشید. جمیعی از حالات سایکولوژی و روانشناسی است که جنبۀ تبلیغاتی دارد و ترامپ دارد از آنها استفاده می‌کند.
 
*ایا موفق می‌شود انتخابات را به تعویق بیندازد؟
 
خیر. امکانپذیر نیست چون اساساً سابقه هم نداشته است که با درخواست کاندیدایی که دلیل منطقی هم ندارد انتخابات به تعویق بیفتد به اضافه اینکه در آمریکا شرایط رای‌گیری پستی را هم قبلاً اجرا کردند یعنی قبلاً وجود داشته و ایالت‌هایی که درگیر شرایط سخت می‌شوند مثلاً برف و باران زیادی می‌آید و دور از منطقه هستند که در زمان موردنظر انتخابات نتوانند رای بدهند، مخصوصاً ایالت‌های آلاسکا، اینها انتخابات پستی را گذاشتند که آنها زودتر رای‌شان را برای تجمیع آرا بفرستند و وقت لازم را برای انتخابات داشته باشند. استنباط من این است که امکانپذیر نیست که به تعویق بیفتد مگر اینکه شرایط را در ایالت‌ها گسترده بکنند و بحث انتخاباتی پستی را و ترامپ روی آن هم مانور داده و گفته این متقلبانه است و من خیلی به این اعتماد ندارم. ویژگی شخصیتی ترامپ این است که با توجه به روحیۀ بیزینس‌منی ومأبانه، خیلی قاعدۀ روانشناسی را خوب بلد است و ولی این روحیه را بایدن ندارد، بایدن در دو سه هفتۀ گذشته دو سه سوتی سختی در سخنرانی‌هایش داده است و واکنش‌هایی که از خودش نشان داده است، نشان داده که آدم روانشناسی نیست مثلاً‌ به یک سیاه‌پوست گفته است اگر شما به من رای ندهید سیاه‌پوست نیستید، این نشان می‌دهید بایدن یک تیم روانشناسیِ‌ تبلیغاتیِ قوی‌ای ندارد و تیم روانشناسی تبلیغاتی ترامپ را قوی‌تر می‌دانم و نشان داد در این حوزه قوی است. ترامپ هم دارد با این شرابط بازی های رسانه‌ای می‌کند اینکه انتخابات به تعویق بیفتد بازی روانشناسی، تبلیغاتی و رسانه‌ای ترامپ دارد که شما را وادار می‌کند این سوال را بپرسید.
 
*پس بیشتر یک تیری در تاریکی انداخته است که ببیند جو به چه صورتی است؟
 
بله. بحث تبلیغاتی و روانشناسی است، یک سیستمی در روانشناسی وجود دارد به نام خلع سلاح، یعنی شما در مواجهه با حریف قدرتمند قرار نیست خیلی حمله بکنید، قرار نیست خودتان را در مقام حمله قرار بدهید اگر توانستید او را خلع سلاح بکنید موفق هستید یعنی با ترفندهایی سلاحی که در دست اوست را بگیرید. در روانشناسی یک کتابی به نام «از حال بد به حال خوب»‌ است که این قاعده روانشناسی در آن وجود دارد که می‌گوید آدمی که در مقابل شما خیلی قدرتمند است، شما نباید حمله کنید چون او از شما قوی‌‌تر است، اگر شما توانستید سلاح او را بگیرید و او را خلع‌سلاح کنید موفق هستید و در ورزش‌های رزمی هم این را داریم، ورزشکاران رزمی موفق کسانی هستند که از نقطه‌ضعف حریف در گرفتن ابزار او استفاده می‌کنند.
ترامپ می‌داند برگزاری انتخابات در این زمان خاص به نفع بایدن است و زمان کم دارد، شرایط کشور در حوزه‌های مختلف مانند کرونا، اعتراضات خیابانی خوب نیست و همه جا به ضرر اوست، وقتی می‌ّبینند با نقاط قوتش نمی‌تواند با حریفش مقابله بکند دارد از درهای دیگری وارد می‌شود. می‌گوید انتخابات به عقب بیفتد تا سلاح رقیبش کارآمد نشود. البته امکانپذیر نیست ولی ترفند خوبی است. اما هر کسی جای ترامپ بود در چنین شرایطی چنین پیشنهادی می‌داد و اینکه طرفدارانش را هوشیار کند که من به رای شما نیاز داریم و شما باید حضور داشته باشید و همۀ‌ این مسائل به او کمک می‌کند.
 
*همه می‌گویند حریف ترامپ کرونا است تا بایدن؟
 
نمی‌شود اینطوری گفت چون اگر بایدن هم راس کار بیاید کرونا حریف او هم است، چون ما از بیرون به داخل آمریکا نگاه می‌کنیم، همیشه من به سیاستمداران می‌گویم شما از داخل باید به آمریکا نگاه کنید نه از بیرون. همیشه چند عنصر است که موفقیت رئیس‌جمهور را تضمین می‌کند یکی اینکه چقدر به مردم نفع اقتصادی رسانده است، یکی بحث مربوط به حوزه‌های امنیت درونی مردم است، این دو عنصر را ترامپ خوب بلد است، یعنی هم رساندن پول و بودجه به مردم، یکی هم بحث امنیت، مثلاً‌ در سخنرانی اخیرش به مردم گفت اگر من بروم شما دیگر امنیت ندارید، یعنی ادارۀ آمریکا در در دست باندهای افراطی و چپ‌گرا می‌افتد که آنها امنیت شما را می‌گیرند،‌ شما دیگر پلیس قدرتمند ندارید و دارد مردم آمریکا را می‌ترساند.
 
این نشان می‌دهد کرونا خیلی برای مردم آمریکا مهم نیست و چند میلیاردی که ترامپ آزاد کرده تاثیرگذار است. ترامپ کارش را بلد است و بایدن باید این را بفهمد و مشاورین بایدن باید به او بگویند که ترامپ کارش را بلد است چون بیزینس‌من است و بیزینس‌من هم حالت ژله‌ای دارد، آدم‌های تاجر آدم‌های دُگمی نیستند و حالت ژله‌ای دارند و خودشان را با ظرف منطبق می‌کنند، یعنی آدم تاجر در هر ظرفی قرار می‌گیرد،‌ برای همین کنترل آدم‌های تاجر سخت‌تر از آدم‌های غیرتاجر است و ترامپ هم حالت ژله‌ایِ خوبی دارد و خودش را با ظرف منطبق می‌کند ولی بایدن این حالت را ندارد و کاملاً تربیت و شخصیتی دارد که خیلی تعریف شده است و کاملاً‌ با اوباما خودش را می‌بندد و معاون خودش را یک خانم سیاه‌پوست انتخاب کرده است و در همان چارچوب اجتماعی وارد عرصه می‌شود و در حوزه‌های اقتصادی خیلی برنامه ندارد.
 
*پس بهتر نبود سندرز کنار نمی‌کشید؟
 
 سندرز گستردگی رای ندارد، چون بایدن به اوباما وصل بوده است و اوباما پایگاه رای‌گیری خوبی دارد ولی سندرز ندارد، سندرز بیشتر یک تیپ از جوان‌ها و گروه‌های اجتماعی طرفدار او هستند که بیشتر حالت علاقمندی به عدالت و این بحث‌ها را دارند.
 
*احتمال رای‌آوری بایدن خیلی پایین‌تر از ترامپ است؟

استنباط من این است اگر الان رای‌گیری شود ترامپ رای می‌آورد. بایدن خیلی برنامه‌محور نیست فقط حرفهای اوباما را گفته است و در موضوعات اقتصاد و امنیت حرفی برای گفتن ندارد و مردم آمریکا هم این را می‌فهمند مثلاً اگر بایدن بیاید می‌خواهد برای کرونا چه کند؟ برنامه‌ای ندارد،‌ در عرصۀ اقتصادی برنامه‌ای ندارد، اینکه بایدن هنوز برنامه‌محور نشده است ضعف اوست و باید در چند ماه آینده باید برنامه‌محور شود و بتواند گروه‌های اجتماعی و اقشار مختلف را جذب کند .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها