کروناویروسی که منجر به شکل گرفتن پاندمیک کنونی در جهان شده است در واقع میراثی است که خفاش ها برای انسان به جای گذاشته اند.
کد خبر: ۱۲۷۲۵۱۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تلگراف، مطالعات زیست شناسی و پزشکی نشان می دهد ویروس کرونا برای نخستین بار 72 سال پیش در خفاش ها به وجود آمده است، یعنی از سال 1948.

دانشگاهیان این کشف را به عنوان بخشی از یک پروژه تحقیقاتی در مورد منشأ اجدادی ویروس SARS-CoV-2  که باعث ایجاد کووید19 است ، انجام دادند.

دانشمندان به سرپرستی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا ، پاتوژن ناشی از کرونا را با نزدیکترین بستگان آن که در خفاش ها یافت می شوند، مقایسه کردند.

پیگیری تکامل ویروس در طی زمان دشوار است ، زیرا کرونوویروس ها اغلب اطلاعات ژنتیکی را به اشتراک می گذارند که در فرآیندی به نام نوترکیب جهش می یابند.

با این حال محققان سه بخش از اطلاعات ژنتیکی ویروس را یافتند که به نظر می رسد دست نخورده مانده اند.

تجزیه و تحلیل این بخش ها نشان می دهد SARS-CoV-2 و نزدیکترین نسب آن در خفاش ها ، به نام RaTG13 ، یک جد مشترک دارد.

 

دانشمندان سه بخش DNA کروناویروس را مورد مطالعه قرار دادند و سه تاریخ مختلف را برای زمانی که ویروس از خاستگاه اجدادی خود از سارپوکوویروس ها جدا می شود در نظر گرفتند.

این تاریخ ها سالهای 1948 ، 1969 و 1982 بودند. این نشان می دهد كه ایجاد منشأ خانواده SARS-CoV-2 به مدت چند دهه در خفاش ها در گردش بوده است.

محققان هشدار می دهند كه این ویروس بین 40 تا 70 سال وجود داشته و بنابراین خفاش ها ممكن است حاوی كورو ویروسهای دیگری نیز باشند كه می توانند انسان را آلوده كنند. سنبله ویروس به گیرنده ACE2 بر روی سلول های انسانی بچسبد و دفاع بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و به دنبال آن به ویروس اجازه می دهد در بدن تکثیر شود.

دیوید رابرتسون ، استاد ویروس شناسی محاسباتی در مرکز تحقیقات دانشگاه گلاسکو گفت: «دنباله دامنه اتصال گیرنده SARS-CoV-2 تاکنون فقط در چند ویروس پانگولین (مورچه‌خوار پولک‌دار) یافت شده است. پانگولین ها خود این ویروس را از خفاش گرفته اند.

پانگولین ها ممکن است به عنوان میزبان واسطه تسهیل انتقال SARS-CoV-2 به انسان عمل کرده باشند اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد عفونت پانگوولین یک الزام برای انتقال ویروس های خفاش به انسان است. از سویی تحقیقات نشان می دهد که SARS-CoV-2 احتمالاً با تکثیر در دستگاه تنفس فوقانی انسان و پنگولین ها تکامل یافته است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها