گفتگو با تهیه‌کننده برنامه «خرم‌شهر» شبکه سلامت

قصه‌های خرم شهر

همه ما قصه‌گویی را دوست داریم و علاقه‌مند به شنیدن داستان زندگی آدم‌های اطراف‌مان هستیم. البته از شنیدن داستان زندگی افرادی که می‌شناسیم یا به اصطلاح سلبریتی‌ها بیشتر لذت می‌بریم. شاید به همین دلیل است که در ماه‌رمضان اغلب برنامه‌های تلویزیونی روایتگر قصه زندگی آدم‌های مختلف هستند.
همه ما قصه‌گویی را دوست داریم و علاقه‌مند به شنیدن داستان زندگی آدم‌های اطراف‌مان هستیم. البته از شنیدن داستان زندگی افرادی که می‌شناسیم یا به اصطلاح سلبریتی‌ها بیشتر لذت می‌بریم. شاید به همین دلیل است که در ماه‌رمضان اغلب برنامه‌های تلویزیونی روایتگر قصه زندگی آدم‌های مختلف هستند.
کد خبر: ۱۲۶۷۱۰۸

شبکه سلامت مدتی است در کنار رسالتی که دارد، اقدام به تولید برنامه‌های مخاطب پسندی کرده‌است ازجمله برنامه «خرم‌شهر» با اجرای محمدحسین امیدی که هر روز ساعت 19 پخش می‌شود. به‌همین بهانه با علی رجبی، تهیه‌کننده این برنامه گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

این قصه همچنان ادامه دارد

پیشنهادهایی دراین‌باره شده که ممکن است برنامه بعد از ماه رمضان هم ادامه داشته باشد.چون به زعم ما و برخی از همکاران و حتی مهمانانی که به برنامه دعوت شده‌اند، می‌توانست پربیننده ترین برنامه ویژه افطار ماه رمضان باشد.

چون شنیدن داستان زندگی آدم‌ها هیچ وقت قدیمی‌نمی‌شود و به تکرار نمی‌افتد و همچنان برای مخاطب جذابیت دارد. با این حال شاید برنامه در یک فرمت دیگر و در یک شبکه دیگر ادامه پیدا کند و ما هم زمان بیشتری برای تولید داشته باشیم تا بازخوردهای بهتر و بیشتری از مخاطبانمان بگیریم.

ناگهان به سلامت آمدیم

طرحی که ما به تلویزیون ارائه داده بودیم با برنامه‌ای که تولید شد تفاوت‌های بسیاری داشت. اما طی جلسات و مشورت‌ها و به‌دلیل زمان کمی ‌که برای تولید برنامه پیش‌رو داشتیم، درنهایت چهار روز مانده به رمضان تولید را آغاز کردیم و خروجی کار همین شد که از ابتدای ماه‌رمضان روی آنتن است.

ضمن این‌که شبکه ما جابه‌جا شد و از یکی از شبکه‌های سراسری به شبکه سلامت آمدیم.البته حدود چهار ماه قبل در تدارک ساخت برنامه بودیم و تحقیق و پژوهش و انتخاب سوژه‌ها از همان موقع آغاز شده‌بود.اما ساخت آیتم‌ها چند روز پیش از ماه‌رمضان آغاز شد و به همین دلیل خیلی کار فشرده و سختی را پیش‌رو داشتیم و همزمان با پخش برنامه در حال تولید آیتم‌ها نیز هستیم. با توجه به این‌که برخی آیتم‌ها در شهرستان ساخته می‌شود. کار سخت‌تر و فشرده‌تر شده است.

از طلبگی تا بازیگری

یکی از دلایلی که باعث شد ما در هر برنامه میزبان دو مهمان باشیم که یکی از آنها قطعا یکی از چهره‌های سرشناس است، این بود که شبیه برنامه‌های ویژه افطار شبکه‌های دیگر نباشیم و سراغ چهره‌هایی رفتیم و با آنها درباره بخشی از زندگی‌شان گفت‌وگو کردیم که کمتر کسی می‌دانست.سعی کردیم در این برنامه موقعیت درام ایجاد کنیم.

یعنی هر دو مهمان برنامه به نوعی مشترکاتی با هم دارند. ما تیم تحقیق و پژوهشی داریم که متشکل از اهالی رسانه و خبرنگاران حوزه اجتماعی هستند ودرباره زندگی سوژه‌های برنامه و به‌خصوص مهمانان هنرمند یا افراد سرشناس تحقیق می‌کردند و تقریبا آنچه را تابه‌حال بازگو نکرده بودند، در این برنامه بیان می‌کردند. به عنوان مثال دریکی از برنامه‌های خوبی که داشتیم، طلبه جوانی مهمان برنامه بود که در تبریز کارهای جهادی انجام می‌داد. متوجه شدیم او تحصیلاتش را در رشته مهندسی رها کرده و طلبه شده. برای مهمان دیگر امین زندگانی را پیدا کردیم که در مقطعی دنبال طلبگی بوده و بعد بازیگر شده و از این اشتراک در برنامه استفاده‌کردیم. اتفاقا خود آقای زندگانی روی آنتن شوکه شد که ما از این موضوع مطلع بودیم.

شهرزیبایی که خرم شهر شد

در کنار نام «خرم شهر» عنوان دیگری هم با نام «شهر زیبا» برای برنامه پیشنهاد شده بود. اما داستان از این قرار بود که به خاطر این‌که برنامه روی آنتن شبکه سلامت است هر روز داستان پرستاری را داریم که در دوران کرونا خاطرات و درد دلی داشته. همچنین هر روز آیتمی‌از گروه‌های جهادی داریم که در دوران کرونا به مردم کمک می‌کردند، می‌خواستیم بگوییم این دو قشر شهر را زیبا می‌کنند و بر این اساس عنوان برنامه را «شهرزیبا» بگذاریم که در نهایت به خرم‌شهر رسیدیم. در دکور هم سعی کردیم این المان‌ها را رعایت کنیم. علاوه بر این‌که برنامه روزی تمام می‌شود که مصادف با سوم خرداد و فتح خرمشهر است، پس این عنوان مناسبت تری برای برنامه بود.

هنرمندانی که وارد میدان شدند

یکی از اهداف برنامه در انتخاب مهمان‌های هنرمند این بود که سراغ افرادی رفتیم که در کنار بخشی از زندگی شان که تاکنون برای مردم تعریف نکرده بودند، کار مفیدی هم انجام داده بودند. مثل هنرمندانی که در ایام کرونا اقداماتی انجام داده بودند و افرادی نبودند که صرفا در فضای مجازی پست بگذارند یا غر بزنند. به نوعی وارد میدان شده و دست به کار شده باشند. تا به امروز هم با توجه به شرایط تولید و شبکه و زمان پخش خوشبختانه با استقبال خوبی از جانب مخاطبان برنامه رو به رو شدیم. ضمن این‌که ما هیچ هزینه‌ای برای تبلیغات در فضای مجازی انجام نداده‌ایم. با این حال خوشحالیم که برنامه دیده شده و مورد توجه قرار گرفته است.

از «پارک شهر» به «خرم شهر»

محمدحسین امیشدی که اجرای برنامه را به‌عهده دارد، حدود 12 سال است در برنامه‌های خوب و پرشنونده رادیو فعالیت می‌کند. به‌عنوان مثال گوینده برنامه پارک شهر رادیو تهران است که جزو برنامه‌های پرمخاطب رادیو به حساب می‌آید. ما برای انتخاب مجری برنامه دنبال چهره جوان و جدیدی برای مردم بودیم که البته در این زمینه باتجربه هم باشد و بتواند از پس اجرای برنامه بربیاید. اما به دنبال این نبودیم تا مجری ای را انتخاب کنیم که مردم به خاطر او برنامه را ببینند، چون هدفمان از ابتدا این بود که موضوع و محتوای برنامه، مخاطب را پای تلویزیون بنشاند، نه شهرت و محبوبیت مجری و مهمانانی که دعوت می‌شوند. به همین دلیل در انتخاب مجری به محمدحسین امیدی رسیدیم که نخستین اجرای تلویزیونی اش را تجربه می‌کرد و خوشبختانه خیلی خوب هم از پس اجرای برنامه برآمد.

درد دل‌های کرونایی

ابتدای هر قسمت از برنامه خرم‌شهر آیتمی‌وجود دارد که مربوط به یکی از مشاغلی است که کرونا روی آن تاثیر گذاشته است. به عنوان مثال خبرنگار، آرایشگر، پزشک اورژانس که مخاطب پای درد دل آنها می‌نشیند. این آیتم یکی از پرمخاطب ترین آیتم‌های این برنامه است. نکته مهم درباره این برنامه حضور تیم‌های جهادی شهرستانی در آیتم‌هاست و گروه تولید خود را محدود به شهر تهران نکرده است. یکی دیگر از ویژگی‌های این برنامه تیتراژهایی است که با صدای مصطفی پاشایی و مناجات محمدحسین پویانفر ابتدا و انتهای برنامه پخش می‌شود و مورد توجه هم قرار گرفته است.

زینب علیپور طهرانی - رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها