یک پزشک متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

ابتلای دوباره به کرونا از نظر علمی ثابت شده نیست/ غذاهای مناسب برای بیماران کرونایی

یک پزشک متخصص بیماری های عفونی می گوید ابتلای مجدد به کرونا برای کسانی که از آن بهبود یافته اند از نظر علمی ثابت شده نیست اما احتمال آن در حد کمی وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۶۶۲۷۰

دکتر محمدعلی راستگو پزشک متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با خبرنگار سلامت جام جم آنلاین عنوان کرد: در رابطه با کرونا ما با اعداد و ارقامی روبرو هستیم که بسیاری از آنهادر حد احتمال هستند. یکی از این آمارهای احتمالی در رابطه با ابتلای مجدد کسانی است که قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده اند. ما دو موضوع داریم. نخست اینکه فردی که به کرونا مبتلا شده و کاملا بهبود یافته ممکن است دوباره ویروس را از فردی بگیرد و مجددا به آن مبتلا شود و سوال دوم اینکه آیا فرضیه ری اکتیو شدن ویروس در بدن فرد بهبود یافته صحت دارد؟

دکتر راستگو گفت: علم هنوز پاسخ به این دو سوال را به طور واضح نداده و همانطور که گفتم همه چیز در رابطه با احتمالات آماری است. یکی از احتمالات آماری می گوید فردی که بیماری کرونا را پشت سر گذاشته فقط پنج درصد دیگر احتمال دارد مجددا به این بیماری در آینده مبتلا شود. کسی که قبلا به کرونا آلوده شده نسبت به کسی که آن را تجربه نکرده است مصون تر است. البته زمان ثابت خواهدکرد در بدن فرد آنتی بادی کرونا می تواند مقابله را انجام بدهد یا خیر.

این پزشک متخصص افزود: در رابطه با افراد کرونایی که مجددا به این بیماری مبتلا می شوند نیز هنوز پاسخ علمی واضحی برای توجیه وجود ندارد. یک احتمال این است که از لحاظ تست کرونا اشتباهی به وجود آمده؛ مثلا فرد هنوز کرونا دارد اما آزمایش نشان می دهد او دیگر خوب شده. شاید آزمایش اشتباه باشد که البته بروز این اشتباه هم بسیار بسیار اندک است. بعد فرد مجددا آزمایش می دهد و وقتی مثبت می شود همه فکر می کنند با مسئله دوباره فعال شدن ویروس روبرو هستیم.

وی درباره ماندگاری ویروس کرونا در بدن گفت: این ویروس تا 14 روز در بدن فردی که به آن مبتلا شده باقی می ماند.

پزشک متخصص بیماری های عفونی بیان داشت: نوع تغذیه فرد مبتلا شده بسیار مهم است. مصرف مایعات گرم و غذاهای رقیق، مواد پروتئینی نظیر گوشت و استفاده از منابع غذایی حاوی ویتامین C و D  به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. هیچ غذایی در بدن ویروس کرونا را نابود نمی کند بلکه فقط منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

وی ادامه داد: جهش ویروس کرونا شاید بتواند آن را به سمت ضعیف تر شدن ببرد. البته هر گونه جهشی میتواند منجر به این شود که تلاش ها برای ساخت واکسن کاملا خنثی شود. شواهد کاملا مستند و اثبات شده ای هم وجود ندارد که نشان دهد جهش این ویروس را ضعیف تر کرده و هرگونه ادعایی فعلا غیرعلمی است و پایه و اساس ندارد.

دکتر راستگو در پایان گفت: فرضیه تغییر فصل و نقش آن در از بین رفتن ویروس را دیگر همه می دانند واقعیت ندارد. فقط یک چیز باعث از بین رفتن این ویروس در سطح جوامع می شود و آن هم رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم است. تا زمانی که مسائل بهداشتی رعایت نشود و علاوه بر آن قرنطینه را جدی نگیرند این زنجیره ابتلا قطع نمی شود. اکنون در سطح شهر بسیاری از افراد بدون ماسک و دستکش تردد می کنند که این باید یک تخلف بزرگ تلقی شود. شاید فرد ناقل ویروس باشد و خبر ندارد. او می تواند زمینه ساز پیک مجدد باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها