استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با جام جم آنلاین پاسخ داد؛

چرا به امام حسن (ع) کریم می گویند؟!

استاد حوزه و دانشگاه و همچنین مجتهد و مفسر قرآن کریم می گوید کریم یکی از القاب خداوند متعال است که به امام حسن مجتبی علیه السلام نیز نسبت داده شد.
کد خبر: ۱۲۶۶۱۰۱

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی ایازی در سالروز ولادت دومین امام شیعیان در گفتگو با جام جم آنلاین ، عنوان کرد: کریم یکی از اسما خداوند متعال است و کرامت یکی از نعمت هایی است که خداوند به انسان داده است. «و لقد کرمنا بنی آدم». این آیه شریفه یعنی اینکه ما به همه انسان ها کرامت دادیم.

وی خاطر نشان کرد: این کرامت اختصاصی به گروه، دسته، نژاد و یا مذهب خاص ندارد و برای انسان است و خداوند به ذات او چنین خصوصیتی داده است. 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: طبعا یکی از خصوصیاتی که برای هر انسانی مطرح است این است که کرامت دیگران را رعایت کند. آنگونه که خود خداوند کریم وقتی که بر نعمت های خودش فرقی بین مومن و کافر نمی گذارد و به همه انسان ها رزق می دهد، شخصیت می دهد و فرصت در اختیار آنها می گذارد و امکاناتی را برایشان فراهم می کند انسانی هم که کرامت دیگران را رعایت کند کریم نامیده می شود.

وی بیان داشت: امام حسن مجتبی علیه السلام از آن جهت که یک چنین تربیت یافته ای بود کریم لقب گرفته بودند. وقتی که پذیرایی می کرد و یا با دیگران برخورد داشت کاملا کرامت افراد را رعایت می کرد و به همین دلیل او را به عنوان کریم شناختند. در اوصاف او چنین صفتی یاد شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایازی در رابطه با دیگر القاب این امام معصوم گفت: یکی از لقب های امام حسن علیه السلام، «مجتبی» است. غیر از اینکه حسن نام مبارکشان بود لقب مشهوری داشتند به نام مجتبی. این نام یعنی که برگزیده و انتخاب شده است. در زندگی همه انسان ها چیزی وجود دارد که فرصت هایی را برای او به وجود می آورد. او باید از این فرصت ها در راه موفقیت ، برنامه کاری و رشد و ارتقا خودشان استفاده کند. همه از این فرصت ها درست استفاده نمی کنند و برخی دیگر از آن بهره می جویند. افرادی هستند که این فرصت را برای خودشان تبدیل به تهدید می کنند.

مجتهد و مفسر قرآن کریم تصریح کرد: زندگی آنها پر از چالش می شود، چه در حوزه فردی و چه در حوزه خانوادگی و سایر امور دیگر همانند کاری، جامعه و .... انسانی که می تواند از این فرصت ها به خوبی استفاده کند آن «مجتبی» است؛ او فردی است برگزیده. او در نهایت او این فرصت را به خوبی استفاده کرده است و خداوند هم دست روی ایشان گذاشته است.

وی افزود: مثل معلمی که در کلاس درس از میان دانش آموزانش که برای او برابر هستند و امکانات مساوی را برای آنها فراهم می کند. اما او متوجه می شود که یک عده جدی تر هستند. بر روی آنها دست می گذارد و تکیه می کند. حالا مصطفی و مجتبی چنین ویژگی هایی دارند. به همین دلیل است که یکی از القاب امام حسن مجتبی علیه السلام «مجتبی» بود.

این استاده حوزه و دانشگاه تاکید کرد: امروز روز ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام است. وقتی ما درباره شخصیت این امام معصوم صحبت می کنیم باید به همه جنبه های آن حضرت توجه مبذول نماییم. یکی از چیزهایی که ما در معرفی این شخصیت ها دنبال می کنیم مسئله الگو گرفتن است. یعنی ما افراد و شخصیت هایی که در تاریخ موثر و موفق بودند برای زندگی خودمان الگو قرار می دهیم. این موضوع وقتی در ارتباط با مسائل معنوی و اخلاقی باشد مهم تر جلوه می کند.

وی یادآور شد: امام حسن مجتبی علیه السلام به این دلیل دارای توجه است که صفات بارز و عالی دارد  اما متاسفانه کسانی هستند که این شخصیت را در طول تاریخ ملکوب کردند. برخی می خواهند این امام معصوم و این شخصیت برجسته تاریخی را تخریب کنند.

مجتهد و مفسر قرآن کریم گفت: اگر ما می خواهیم درباره امام حسن مجتبی علیه السلام شناخته خوبی داشته باشیم باید به منابع درست و افرادی که اطلاعات درست دارند رجوع کنیم. افرادی که دراینباره اطلاعاتی ندارند نباید تکیه گاه اطلاعات درباره امام حسن مجتبی علیه السلام باشند. این افراد هرگز نباید مبنای معرفی امامان معصوم علیه السلام قرار بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایازی در پایان گفت: ما در رابطه با شناسایی و آگاهی از مسائلی از این دست باید به سراغ اندیشمندان خود برویم. فرهیختگان علمی به ما دراینباره کمک می کنند نه کسانی که آگاهی ندارند و فکر می کنند با سر و صدا می توانند درباره یک فرد حرف بزنند و صحبت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها