در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

توصیه هایی به مردم برای فعالیت ایمن در بورس

کارشناس بورس و اقتصاد در پاسخ 3 دلیل برای این رشد بیان کرده و به تشریح عوامل رشد سریع بورس پرداخت، همچنین توصیه هایی به مردم برای فعالیت ایمن در بورس و حفظ سرمایه کرد.
کد خبر: ۱۲۶۵۱۶۵

همایون دارابی کارشناس بورس در گفتگو با جام جم آنلاین، در خصوص رشد سریع شاخص بورس و پرسش آیا این رشد حباب گونه است، گفت: بستگی دارد، چرا که ما به لحاظ مالی هیچ تعریفی برای حباب نداریم. پدیده ای که به حباب تشبیه شده است این گونه است که ارزش یک شرکت از ارزش جایگزینی آن فاصله خیلی زیادی بگیرد؛ یعنی قیمت یک شرکت در بازار بگونه ای باشد که اگر بخواهید آن شرکت را تاسیس کنید، پول بسیار کمتری از خرید آن پرداخت خواهید کرد. به زبان ساده تر دارایی های آن شرکت از قیمت آن بسیار کمتر است.

دارابی همچنین گفت: درکل ما در بازار شرکت های خوب و به قیمت پایین داریم، اما بعضی از شرکت های کوچک هستند که قیمت سهام آنها رشد چشمگیری کرده و از ارزش آنها فاصله گرفته است؛ این شرکت ها به چند دسته تقسیم می شوند.

وی ادامه داد: شرکت هایی در بازار پایه هستند و بخاطر سال ها زیان دهی تعداد سهام خیلی کمی دارند و سهامداران آنها نیز تمایلی به فروش ندارند. این سهام داران ممکن است دستگاه های دولتی یا عمومی و یا بخش خصوصی باشند.به این دلیل که این شرکت ها بسیار کوچک هستند در این دوره رشد بسیار زیادی داشته اند و ممکن است با ارزش واقعی خودشان فاصله گرفته باشند.

این کارشناس خاطر نشان کرد: اما در بخش عمده بازار به لحاظ ارزشی ما همچنان شرایط خوبی داریم، دلایل رشد بازار دلایل قابل قبولی است. یک دلیل رشد بازار سرمایه ما، کاهش نرخ بهره بانکی است.اثر کاهش نرخ بهره در کل سازمان ملموس است، که البته سیاسیت درستی است و همانند بسیاری از بانک های مرکزی دنیا که به دلیل مقابله با تاثیرات رکود کرونایی نرخ بهره را کم کردند، ما نیز نزخ بهره را کاهش دادیم. حتی در ایالات متحده نرخ بهره را به نزدیک صفر و در ژاپن به منفی رساندند.

وی تصریح کرد: مساله اساسی این است که وقتی نرخ بهره را کاهش می دهیم بازارهای دیگر شروع به رشد می کنند،به این دلیل هم اکنون با جذب سرمایه در بورس مواجه هستیم.در این فرصت صنایع و طرح های اشتغال فرصت جذب سرمایه بدست می آورند.

دارابی در ادامه گفت: مساله دوم بحث افزایش نرخ دلار نسبت به ریال است. در نهایت نیز توجه و حمایت دولت از بازار سرمایه در یک سال اخیر  موثر بوده است.

وی در پاسخ به پرسش آیا بازار بورس برای سرمایه های سرگردان مانند بازارهای دلالی مثل خودرو و دلار جایگزین می شود پاسخ داد: در اقتصاد به لحاظ علمی دو بازار بیشتر نداریم، که از آنها با عناوین بازار پول و بازار سرمایه یاد میکنیم. خیلی از موارد مانند دلار و خودرو عملا نباید  بازار سرمایه گذاری باشد. در تمام اقتصادها از مجرای دو بازار سرمایه ها حرکت می کنند یکی بازار پول است که مشخصات سپرده های بانکی و ابزار خودش را دارد و دیگری هم بازار سرمایه که اگر آنجا هم قرار بر جابجایی ارز یا طلا یا... بشود با ابزارهای بورسی انجام می شود.

دارابی در ادامه تصریح کرد: یعنی در دنیا اینگونه نیست که شما بروید یک اسکناس 100 یورویی تهیه کنید و به عنوان سرمایه درجیب بگذارید بلکه اگر قرار است ارز یا طلا را به عنوان مثال به جهت سرمایه گذاری بخرید، از طریق گواهی های سرمایه گذاری انجام می دهید و حالت فیزیکی ندارند.این شیوه عملا به بازارهای واقعی فشار نمی آورد.

این کارشناس تاکید کرد: پس ما در ایران باید دو بازار بیشتر نداشته باشیم، یک پول و یک بازار سرمایه؛ این دو هستند که می توانند در اقتصاد، نقدینگی را به حرکت در آورند و اقدام به تخصیص منابع و برنامه ریزی برای کنند تا بتوانیم به یک رشد پایدار برسیم.

وی در توصیه به مردم که در حال سرمایه گذاری در بورس هستند گفت: مهمترین نکته این است که از سرمایه گذاری موردی و تک بعدی دوری کنند. اگر تجربه و وقت کافی ندارند و اگر سرمایشان کم است از صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنند. اگر پول آنها کمی بیشتر است می توانند از خدمات سبدگردانی استفاده کنند. اما حتما توصیه می کنیم که مستقیما خودشان را درگیر سرمایه گذاری در بورس نکنند و از خدمات مدیریت بهینه استفاده کنند تا از استرس و ضرر به دور باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها