توصیه هایی روان شناسانه درباره ویروس کرونا در گفت و گو با یک روان شناس؛

چگونه«اضطراب کرونایی» را از خود دور کنیم؟!

یک روان شناس می گوید یکی از بزرگ ترین اشتباهات در تقابل با بیماری کرونا ترس و اضطرابی است که بسیاری از مردم درون خود دارند.
کد خبر: ۱۲۶۱۹۶۴

به گزارش جام جم آنلاین، این روزها همه می ترسند. ترس از یک بیماری خطرناک به نام کرونا که ویروس آن در تمام جهان پراکنده شده و تا جان بیش از 2800 را گرفته است. طبیعی است در شرایطی که این ویروس در سطح جامعه شیوع پیدا کرده بسیاری اضطراب داشته باشند. اکنون بخش مهمی از جمعیت ایران توهم بیمار شدن دارند. به محض بروز هرگونه علائمی در خود فکر می کنند مبتلا به ویروس کرونا شده اند که این اصلا درست نیست. البته خیلی درست و شایسته است که یک فرد به محض بروز علائم مشکوک در خود به سرعت اقدام به درمان می کند و به مراکز درمانی می رود. اما واقعیت این است که بسیاری از مردم به جای به کار گرفتن روش های درست و پیشگیرانه و رعایت نکات بهداشتی بیشتر ترس و وحشت را به جان خود ریخته اند.

فاطمه نقوی زاده روان شناس در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: مغز ما عادت به پردازش چیزهایی دارد که ترسناک و ناشناخته به نظر می رسد و مدام این موضوع را تجزیه و تحلیل می کند که این خطر برای ما رخ می‏دهد. این بخشی از یک پاسخ ذاتی مغز به احتمالات است. به عنوان مثال بسیاری از ما همیشه به تصادف و مرگ فکر می کنیم. الان هم که مسئله تاثربرانگیز شیوع کرونا در جامعه به وجود آمده است.

نقوی زاده عنوان کرد: چیزی که بیشتر باعث پردازش مغز به مسئله ویروس کرونا می شود بازتاب وسیع آن در سطح جامعه، خبرپراکنی در شبکه های اجتماعی و برخی از اخبار نادرست و البته ترسناک است. ویروس کرونا و شیوع آن در جامعه هشداری بزرگ است اما باید در نظر داشت که برای پیشگیری از این بیماری اصلا به ترس و اضطراب نیاز داریم، آگاهی و اقدام لازم داریم.

این روان شناس در ادامه گفت: خوب می دانیم که برای پیشگیری از این بیماری باید مرتب دست های خود را بشوییم و از حضور در اجتماعات و تماس لمسی با دیگران خودداری کنیم اما در کنار باید از همان ابتدا به مردم گوشزد می کردیم هرگونه ترس و اضطراب را در خودمان از بین ببریم. ترس و اضطراب گاه باعث اتخاذ تصمیماتی نادرست می شود که بیشتر سلامت افراد را به مخاطره می اندازد.

وی افزود: شاد و سالم نگه داشتن ذهن باعث می شود سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری های این چنینی قدرت بیشتری برای دفاع داشته باشد. در کنار حفظ روحیه باید یک رژیم متعادل غذایی را اعمال کرد و علاوه بر آن حس آرامش را به خودتان تلقین کنید.

نقوی زاده بیان داشت: مسئله ای که در بلوای شیوع ویروس کرونا بسیار تاسف برانگیز به نظر می رسد این است که اطلاع رسانی نادرستی از سوی شبکه های اجتماعی ترس و اضطراب بیشتری را در سطح جامعه رقم می زند. برخی از این اطلاعات غلط هستند و برخی دیگر بر روی روح و روان فرد تاثیر منفی می گذارند و اضطراب او را بیشتر می کنند. همانطور که گفتم اضطراب باعث ایجاد تشویق ذهنی در فرد و تمایل به تصمیمات ناگهانی می شود.

این روان شناس تاکید کرد: بهتر است استفاده از شبکه های اجتماعی را محدود کنید و تمرکز خود را به سمت اخبار رسمی ببرید. اگر بدیهی‎ترین راهکارهای پیشگیرانه نظیر شستن مداوم دست ها و خودداری از حضور در اماکن عمومی را رعایت کنید نیازی نیست که اخبار موجود در شبکه‎های اجتماعی بترسید.

وی گفت: مهم نیست که چه چیزی تمرکز فرد را به هم می زند و در او اضطراب به وجود می آورد. مهم این است که فرد چگونه بتواند اضطراب های موجود در خود را کنترل کند. جوری ذهن خود را مدیریت کنید تا حتی در صورت مبادرت افکار غیرمنطقی به ذهن شما پاسخ های منطقی و مبتنی بر واقعیت این افکار غیرمنطقی را خنثی کند. هنگامی که از شیوع کرونا ترسیدید و اضطراب شدیدی به شما وارد سعی کنید کاری مثبت در راستای مقابله با آن انجام بدهید مثلا از بیرون رفتن خودداری کنید یا اینکه به نظافت دست ها اهمیت بدهید.

نقوی زاده در پایان گفت: به یاد داشته باشید ، شیوع چنین مواردی هر از گاهی در سراسر جهان رخ می دهد. این طبیعی است و نیازی به ترس و اضطراب ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها