در گفت و گو با متخصص تغذیه مطرح شد ؛

راهکارهایی برای مقابله با کم خونی شدید

یکی از شایع ترین عارضه ها در بدن بسیاری از افراد کم خونی شدید است. این عارضه را چگونه می توان رفع کرد و نوع تغذیه برای فردی که کم خونی دارد چگونه باید باشد؟
کد خبر: ۱۲۶۱۰۱۸

به گزارش جام  جم  آنلاین، البته این عارضه بیشتر در میان زنان و دختران دیده می‌شود، به خصوص زنان باردار.

شیوا یاری که یک کارشناس ارشد تغذیه است در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد: دیگر تقریبا همه عموم می دانند که اصلی ترین عامل کم خونی به کمبود آهن در بدن برمی گردد. در واقع علل زیادی باعث شده تا آهن بدن فرد یا کم شود و یا اصلا فراهم نشود. به عبارتی آهن جذب بدن او نمی شود.

یاری گفت: گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و البته گوشت پرندگان مانند مرغ منابع غنی جهت فراهم آوردن آهن بدن محسوب می شوند و فقدان آنها بیماری کم خونی را به وجود می آورد.

این کارشناس ارشد تغذیه افزود: یکی از دلایل فقر آهن در بدن به این دلیل است که اصولا بدن در جذب آن ناتوان است بنابراین از مواد تحریک کننده برای جذب آهن استفاده می شود. شیر یکی از موادی است که به جذب آهن بدن کمک می کند.

وی گفت: ویتامین C در جذب آهن بدن نقش زیادی دارد. از جمله مواد غذایی سرشار از ویتامین C می‌توان به میوه‌های خانواده مرکبات، سبزیجات برگدار تیره، فلفل دلمه ای، طالبی و توت فرنگی اشاره کرد.

یاری با بیان اینکه از نوشیدن مکرر چای باید خودداری شود گفت: زردچوبه ادویه‌ای سرشار از آهن است. در واقع در هر گرم زردچوبه 0.6 میلی گرم آهن وجود دارد و مصرف آن خیلی مهم است.

این کارشناس ارشد تغذیه تاکید کرد: خشکبار و غلات ذخیره آهن بدنتان را تامین می‌کنند؛ توت، انجیر خشک، برگه آلو، کشمش و حبوبات جوانه زده علاوه بر آنکه خوشمزه و سرشار از خواص هستند که به رفع کم خونی بدنتان کمک می‌کنند.

یاری با تاکید بر اینکه استفاده عسل کمک به خون سازی در کبد می کند تاکید کرد: افرادی که به کم خونی شدید مبتلا هستند خوردن میوه هایی مثل انار، آلبالو، سیب و خوردن شیره انگور، عناب و آب آلبالو را نیز فراموش نکنند.

وی گفت: خستگی بدن، ضعف بی دلیل، رنگ پریدگی، تنگی نفس، سرگیجه، احساس ضعف در پا، سرد شدن دست ، ضربان قلب سریع یا نامنظم ، ناخن شکننده و سردرد از علائم کم خونی شدید در بدن هستند.

یاری تصریح کرد: قرص آهن می تواند به بازگرداندن سطوح آهن در بدن شما کمک کند البته استفاده خودسر مکمل های آهن می تواند موجب تجمع آهن زیاد در خون شما شود که اثرات نامطلوبی برای سلامتی شما به همراه خواهد داشت.

وی در پایان گفت: آهن، اسید فولیک، ویتامین‌های B12 و C بدن باید به هر نحوی تامین شود. نخود، سویا، گوشت، آجیل، کنگر فرنگی، زرد آلو، لوبیا، موز، عدس، آلوبخارا، کشمش، مرکبات، شیرسویا، خربزه، هندوانه و .... منابع بسیار مناسبی جهت تامین محسوب می شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها