برای اینکه از اهمیت تنظیم قرارداد اطلاع پیدا کنید کافی است به دادگستری‌ها مراجعه نمایید.
کد خبر: ۱۲۶۰۷۸۲

افراد زیادی را در آنجا می‌بینید که به خاطر ثبت قراردادهای غیراصولی و به‌طور شفاهی درگیر مشکلات حقوقی شده‌اند.

در این بین با توجه به زمان و هزینه‌هایی که برای اثبات و درخواست‌ها باید خرج کنند از لحاظ روحی و روانی نیز تحت فشار قرار می‌گیرند.

تنظیم قرارداد در مشاغل تجاری و کاری یکی از اصول مهم به شمار می‌رود. برای اینکه یک قرارداد مناسب و بر اساس قانون بنویسید بهتر است از مشاورین حقوقی و حقوقدان‌ها کمک بگیرید.

چرا که این افراد از قانون اطلاع دارند و همچنین از تغییرات قانون و بروز رسانی آن مطلع بوده و در تنظیم قرارداد می توانند به شما یاری رسانند.

در این مقاله قصد داریم نکاتی را در مورد چگونگی تنظیم قرارداد در اختیار شما قرار دهیم. این نکات می‌تواند به شما در تنظیم قرارداد کمک زیادی نماید لازم به ذکر است که این نکات جز نکات اصلی بوده و به صورت کلی بیان شده است و تنها دانستن این نکات برای نوشتن قرارداد بدون حضور در دفاتر حقوقی قابل انجام نیست.

نحوه تنظیم قرارداد و نکات مهم

 

 

مفهوم قرارداد در قانون

برای قرارداد در قانون مدنی طبق بند 183 تعریفی به این مضمون بیان شده است؛ یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهداتی را قبول کرده و بر عهده می‌گیرند. با توجه به قرارداد بندهایی نیز برای آن در نظر گرفته می‌شود که طبق توافق طرفین انجام پذیر است.

این قرارداد قانونی بوده و در مراکز قانونی نیز قابل پیگیری است. وقتی که دو طرف قرارداد را امضا می کنند، در واقع تمام شرایط و تعهدات ذکر شده در آن را می‌پذیرند و اگر بخواهند برخلاف تعهدات عمل کنند می‌توان از طریق قانون پیگیری کرد.

اهمیت ثبت قرارداد با روش‌های قانونی

امروزه مردم برای اینکه به کسب و کار خود رونق داده و باعث پیشرفت آن شوند نیاز دارند که با شخص ثالثی در ارتباط باشند. برای اینکه بتوانند دو طرف بتوانند با یکدیگر ارتباط قانونی برقرار کنند بین آن ها قرارداد قانونی باید ثبت شود.

ثبت قرارداد به روش قانونی اهمیت ویژه ای دارد که در ادامه به ذکر آن می پردازیم:

  • نوشتن قرارداد قانونی باعث می شود تا طرفین قرارداد در انجام تعهدات خود کوشا بوده و آن را انجام دهند.
  • اگر در این بین مشکلی ایجاد شد هر کدام از طرفین می توانند با در دست داشتن قرارداد به صورت قانونی به دنبال حق و حقوق خود باشند.
  • با توجه به قرارداد طرفین به بهترین نحو ممکن به تعهدات خود در قابل یکدیگر پایبند بوده و در اسرع وقت آن را انجام می دهند.
  • با توجه به تاریخ و زمان قرارداد، طرفین با سرعت بیشتری کار را انجام می‌دهند تا در موعد مقرر کار را تحویل داده و دچار مشکل نشوند.

قراردادهایی که ثبت می شوند با توجه به صحبت ها و همچنین شرایط طرفین می باشد. لازم به ذکر است که در تهیه ی این قراردادها نکاتی وجود دارد که در ادامه در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد.

نکات مهم در ثبت قرارداد

برای اینکه یک قرارداد کاملا قانونی ثبت شود و در آن حقی پایمال نشود بهتر است که در نوشتن آن دقت زیادی شود.

نکاتی که در نوشتن و ثبت قرارداد باید دقت کرد به شرح زیر است:

  • به خاطر اینکه برای نوشتن قرارداد توافق طرفین شرط است می‌توان با عنوان کردن نکات موردنظر و جلب رضایت طرفین قرارداد را به نفع خود پایان داد: به خاطر اینکه نوشتن قرارداد با توجه به اراده‌ی خود افراد است می توان با بیان نکات مد نظر خود و جلب رضایت طرف مقابل، قرارداد را به نفع خود ثبت نماید.


اگر متن قرارداد قبلا تایپ شده و یا نوشته شده باشد می‌توانید با توجه به نظرات خود و طرف مقابل نکات مد نظر خود را اضافه نمایید. و اگر موردی اضافی باشد آن را حذف کرده و سپس اقدام به امضا نمایید.

  • لغات و الفاظ مورد استفاده در قرارداد نشانگر تصمیم طرفین است به همین خاطر با دقت بیشتری از کلمات استفاده کنید: در قانون و حقوق بعضی از کلمات به شخص اجازه می‌دهد که تعهداتی را نسبت به قرارداد بر عهده بگیرد. اگر در این بین کلماتی را که استفاده می‌شود به درستی ادا نشود ممکن است که در اجرای قرارداد مشکل ایجاد شده و فرد متحمل ضرر و زیان شود.
  • به هیچ عنوان از کلماتی که نامفهوم و مبهم هستند در قرارداد استفاده نکنید: استفاده بعضی از کلمات باعث ایجاد سو تفاهم در بین طرفین می‌شود و آن را طوری که میل دارند تفسیر می‌کنند. در تنظیم قرارداد به خاطر اینکه صحبت‌های اولیه و شفاهی به‌صورت کاملاً دقیق و روشن بیان شده است بنابراین قرارداد نیز باید با شفافیت و به‌صورت دقیق نوشته شود.
  • در ثبت قرارداد باید قواعد آمره حقوق رعایت شود: این بدان معنی است که با توجه به اینکه طرفین قرارداد نکاتی را ذکر کرده و اقدام به تنظیم قرارداد می‌نمایند باید از نکات و مواردی که خلاف قانون می‌باشد در قرارداد جلوگیری نموده که استفاده از آن باعث باطل شدن قرارداد و همچنین فاقد ارزش قانونی می‌شود.
  • برای ثبت قرارداد با شرکت‌ها، به اختیارات شخص امضا کننده باید دقت نمود: زمانی ممکن است قراردادی که ثبت می‌شود به جای افراد حقیقی با افراد حقوقی بسته شود. در این بین شخصی که امضا کننده است نظیر مدیرعامل و یا مدیر هیچ مسئولیتی ندارد چراکه طرف آن شرکت می‌باشد. اما با توجه به اختیارات شخص امضاکننده می‌توان از او به عنوان ضامن استفاده کرد. قبل از ثبت قرارداد به اختیارات فرد امضاکننده دقت نمایید و مواردی را که در این زمینه نیاز است را مورد بررسی قرار دهید.

نحوه تنظیم قرارداد و نکات مهم

چگونگی ثبت قرارداد و اصول نگارش آن

در نوشتن قرارداد باید به صورت زیر اقدام کرد و مراحل زیر را به ترتیب انجام داد:

  • موضوع قرارداد را انتخاب نمایید: یکی از اصول اصلی در ثبت قرارداد انتخاب موضوع است که جز موارد بسیار مهم تلقی می شود.
  • مشخص شدن اشخاصی که در قرارداد سهیم هستند: برای ثبت قرارداد نیاز است که دو طرف حضور داشته باشند. هر کدام از طرفین ممکن است از یک یا چند نفر تشکیل شده باشد. مشخص شدن این موضوع در قرارداد بسیار مهم است.
  • مشخص کردن موضوع قرارداد: تعیین موضوع با توجه به نوع همکاری طرفین با یکدیگر
  • مشخص شدن تاریخ ثبت قرارداد و مدت زمان تعیین شده: برای ثبت قرارداد به صورت قانونی باید تاریخ ثبت و مدت زمان اعتبار آن مشخص شود.
  • ثبت مقدار مبلغ قرارداد با توجه به توافق طرفین: مقدار مبلغ مشخص شده باید در قرارداد ثبت شود. همچننی زمان پرداخت، پیش پرداخت و چگونگی پرداخت نیز باید مشخص شود.
  • نوشتن و ثبت شرایط قرارداد: در نوع کار و چگونگی انجام آن طرفین شرط‌هایی را بیان می‌کنند که در قرارداد باید ثبت شود.
  • تعهداتی که طرفین نسبت به یکدیگر بر عهده می‌گیرند: در این میان در بین طرفین تعهداتی نیز بیان می‌شود که با توجه به شرایط قرارداد و نوع کار متفاوت است. این نکات و تعهدات باید در قرارداد ثبت شود.
  • اصلاح کردن قرارداد در صورت نیاز: ممکن است بعد از ثبت قرارداد مواردی پیش بیاید که نیاز به اصلاح قرارداد باشد. در این مواقع قرارداد را می‌توان با شرایط و اصول قانونی اصلاح کرد.
  • اتمام و خاتمه دادن در قرارداد: در آخر باید این موضوع به صورت واضح مشخص شود که طرفین چه وظیفه‌ای را بر عهده دارند. در ضمن آگاهی یافتن طرفین از شروع و نحوه‌ی خاتمه قرارداد باید به صورت واضح بیان شود.
  • اختلافات به وجود آمده را حل نمایند: اگر طرفین در قرارداد دچار مشکل شده و نتوانند با یکدیگر آن را حل نمایند با مراجع به مرجع قانونی نظیر مراکز حل اختلاف اقدام به حل مشکل خود نمایند.
  • صفحات و نسخی که در قرارداد وجود دارد باید مشخص شود: بعد از اتمام قرارداد باید موارد یاد شده مشخص شود تا در صورت کم و یا زیاد شدن و ایجاد مشکل بتوان آن را با توجه به بند مورد نظر استناد کرد.
  • ضمایم و پیوست‌هایی که در قرارداد ثبت شده است باید مشخص شود: باید ضمایم و پیوست‌هایی که در قرارداد ارائه شده است مشخص شده تا از کم و زیاد شدن آن جلوگیری نمایند.

سخن آخر

با توجه به موارد ذکر شده بهتر است در هنگام تنظیم قرارداد دقت زیادی کنید تا در صورت نیاز امکان رسیدگی به آن را داشته باشید. به همین خاطر در این زمینه با مشاوران حقوقی مشورت کرده و از ایجاد مشکلات بعدی جلوگیری نمایید.

برای تنظیم انواع قرارداد از طریق سایت بامی نو اقدام کیند

https://bamino.net/

به اشتراک گذاری
کد خبر : 4094568579805439183
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها