با دکتر نوشین بیات، فوق‌تخصص روماتولوژی :

دردهای مفصلی را چطور کم کنیم؟

دردهای مفصلی معمولا ناشی از چه بیماری‌هایی است؟
کد خبر: ۱۲۶۰۰۱۶

به گزارش جام جم آنلاین ، دو نوع بیماری شایع باعث این درد‌ها می‌شود؛ یکی بیماری مکانیکی که آرتروز سردسته آنهاست و دوم بیماری روماتیسمی.

آرتروز در مفاصل زانو، ستون فقرات، مچ دست و شانه اتفاق می‌افتد. در سنین بالا بیشتر دیده می‌شود. سن بالای 30 سال، وزن بالا و رژیم غذایی نامناسب، فشار به غضروف می‌آورد و فرسایش ایجاد می‌شود. این آسیب در خانم‌ها بعد از یائسگی بیشتر است. آنهایی که خیلی سر پا می‌ایستند، خیلی پله را بالا و پایین می‌روند یا در زمینه شغلی افراد و نیز بر اثر بیماری نقرس ایجاد می‌شود. نقرس می‌تواند به خاطر تخریبی که ایجاد می‌کند زمینه ساز آرتروز باشد.

علائم آرتروز و بیماری‌های روماتیسمی چست؟

خشکی صبحگاهی، وقتی راه می‌رود درد وخشکی بهتر می‌شود، اما در بیماری روماتیسمی این درد طولانی‌تر است و خشکی تا ظهر طول می‌کشد تا خوب شود. درد آرتروز با استراحت بهتر می‌شود.
فرد مبتلا به آرتروز موقع فعالیت شدید درد دارد. وقتی از پله پایین می‌آید یا از کوه بالا می‌رود، اما فرد مبتلا به روماتیسم وقتی استراحت می‌کند دردش بیشتر می‌شود.

اگر آرتروز در مراحل اولیه درمان شود، خوب است. پزشک با معاینه و تست‌هایی که می‌دهد تشخیص می‌دهد. برخی مواقع رادیوگرافی انجام می‌دهدکه در آزمایشات شواهد التهاب وجود ندارد. اما در روماتیسم، شواهد التهاب دیده می‌شود.

آیا می‌توان درد زانو و شانه را با کمک ماساژ روغن زیتون کم کرد؟

بله، درد آرتروز می‌شود. با روغن زیتون و گلوکزامین درد کم می‌شود، اما درمان‌های اصلی را هم باید انجام دهیم.

تغییر چه رفتارهایی به کاهش دردهای آرتروزی کمک می‌کند؟

وزن بالا به مفصل فشار می‌آورد و تخریب را بیشتر می‌کند. کاهش 5 درصدی وزن تا 50 درصد فشار روی مفصل را کم می‌کند. اگر رژیم غذایی مناسب مثل نان، برنج و چربی کمتر و فیبر و سبزیجات پخته بیشتر مصرف شود، کمک‌کننده است. فعالیت‌هایی که فشار به مفصل زانو می‌آورد نیز باید کمتر شود. یعنی کوهنوردی کمتر و شنا و راه رفتن در استخر بیشتر شود. البته پیاده‌روی در مبتلا به آرتروز باید طوری باشد که به درد نیفتد و روی سطح شیب‌دار نباشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها