در شغل حسابداری هم مثل خیلی مشاغل دیگر ردیف های شغلی وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۴۴۱۲۵
وظایف کمک حسابدار، حسابدار و حسابدار ارشد شامل چه مواردی است؟

در برخی کسب و کارها در زمینه حسابداری، یک شخص با فعالیت پاره وقت نیز می تواند نیازهای آن واحد اقتصادی را برطرف کند و در کسب و کارهای بزرگ تر نیاز به نیروی های حسابداری بیشتری وجود دارد حتی در برخی مجموعه های بزرگ واحد حسابداری وجود دارد تا امور مالی به بهترین شکل مدیریت شود.

برای مثال در یک فروشگاه کوچک یا یک شرکت تازه تاسیس، احتمالا یک حسابدار پاره وقت نیز می تواند مدیریت امور مالی را در دست بگیرد، اما در یک فروشگاه اینترنتی بزرگ با کارکنان و فعالیت های زیاد احتمالا نیاز به تیم های بزرگ حسابداری وجود خواهد داشت.

در این مقاله قرار است در مورد ردیف های شغلی در زمینه حسابداری صحبت کنیم و در مورد وظایف حسابدارها، کمک حسابدارها و حسابداران ارشد توضیح دهیم. البته قبل از هر چیز این نکته را به یاد داشته باشید که تعیین دقیق وظایف برای ردیف های شغلی به هیچ وجه کار آسان و درستی نیست، چرا که همه این موارد حدودی و نسبی است، اما می توان محدوده ای کلی برای آن در نظر گرفت.

وظایف کمک حسابدار

وظایف یک حسابدار ممکن است با توجه به مکانی که در آن فعالیت می کند متفاوت باشد، اما ما وظایف کمک حسابدار، حسابدار و حسابدار ارشد را در یک تیم حسابداری بررسی می کنیم، به این معنی که رده های شغلی دیگر همچون کمک حسابدار و حسابدار ارشد نیز در تیم حسابداری وجود دارند و همه وظایف بر دوش یک نفر نیست.

کمک حسابدار با نام های مختلفی شناخته می شود. در برخی موارد به کمک حسابدار دفتر دار می گویند و در برخی موارد از آن با عنوان کارآموز حسابداری نیز یاد می شود. به طور معمول در واقعیت بازار کار ایران دانشجوهای رشته های حسابداری و یا در برخی موارد دانشجویان برخی گرایشات رشته مدیریت به عنوان کمک حسابدار در بازار کار فعالیت می کنند.

وظایف کمک حسابدار در واحد حسابداری چندان پیچیده نیست. به طور معمول یک کمک حسابدار (دفتردار) وظیفه ثبت و ضبط رویدادهای مالی را به عهده دارد. البته در برخی موارد و با اهداف آموزشی-کارآموزی ممکن است کمک حسابدار در بحث تجزیه و تحلیل این رویدادهای ثبت شده نیز دخیل شود، اما به طور معمول وظیفه این موارد به عهده کارشناس حسابداری است.

وظایف حسابدار (کارشناس حسابداری) در یک واحد حسابداری

کارشناسان حسابداری معمولا در بسیاری از واحدهای اقتصادی وجود دارند. این افراد به امور حسابداری آشنایی کامل دارند، اما در این زمینه متخصص نیستند. در برخی موارد کارشناس حسابداری یا همان حسابدار امور بسیار پراهمیت و تخصصی کسب و کارها همچون مسائل مالیاتی را نیز به عهده می گیرند.

معمولا فروشگاه های کوچک و متوسط، یا شرکت های کوچک و تازه تاسیس که برای انجام امور مالی نیاز به تیم حسابداری ندارند از خدمات کارشناسان حسابداری استفاده می کنند. برای مثال یک کارشناس حسابداری که در یک مجموعه تولیدی فعالیت می کند، باید حداقل به یک نرم افزار حسابداری و یک سیستم انبار مسلط باشد تا بتواند امور مالی یک فروشگاه را به تنهایی مدیریت کند.

البته همانطور که اشاره کردیم که کارمندان در سطح کارشناس حسابداری قطعا در تیم حسابداری مجموعه های بزرگ تر یافت می شوند. وظایف یک کارشناس حسابداری قطعا در یک واحد اقتصادی کوچک که انجام همه امور به عهده کارشناس حسابداریست متفاوت از وظایف کارشناس حسابداری در یک تیم حسابداری است.

برای فعالیت به عنوان کارشناس حسابداری معمولا نیاز به مدرک کارشناسی در زمینه حسابداری نیز وجود دارد و واحدهای اقتصادی که برای این ردیف شغلی نیرو جذب می کنند معمولا درخواست مدرک کارشناسی در زمینه حسابداری یا برخی گرایشات مدیریت را نیز دارند.

وظایف یک حسابدار (کارشناس حسابداری) به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

  • انجام امور مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان
  • تعامل با حسابرس در تکمیل فرآیند حسابرسی
  • توجیه کارکنان، فروشندگان و مشتریان در زمینه خط مشی های حسابداری
  • آماده سازی و تجزیه و تحلیل بودجه، درآمد، هزینه ها، دفاتر حقوقی، فاکتورها و اسناد حسابداری دیگر
  • بررسی قراردادها و تسهیلات مالی
  • تهیه گزارش های مالی متنوع
  • حل و فصل اختلافات حسابداری
  • ......

مطمئنا وظایف کارشناس حسابداری محدود به این موارد نمی شود، اما سعی کردیم به چند مورد از مهمترین آن ها اشاره کنیم.

وظایف حسابدار ارشد (کارشناس ارشد حسابداری)

حسابداران ارشد که با عنوان حسابدار خبره نیز شناخته می شوند باید تجربه بیشتری نسبت به کارشناسان حسابداری داشته باشند و مهارت های آنان نیز یک سطح بالاتر از کارشناسان حسابداری باشد. معمولا بررسی اسناد شرکت یا تحلیل اعتبار اطلاعات مالی برعهده حسابدار ارشد است و استفاده نیروی خبره حسابداری برای انجام امور روزمره و معمول حسابداری کار صحیحی نیست.

البته نکته ای مهم که باید در نظر داشته باشید این است که حسابدار ارشد با مدیر مالی تفاوت دارد و این دو ردیف شغلی یکسان نیستند. مدیر مالی در واقع در راس این مجموعه ها و زیرمجموعه ها قرار می گیرد.

حسابداران ارشد در بسیاری از موارد تسلط بسیار خوبی به امور و قوانین مالیاتی، اصول انبارداری و حسابداری آن و حوزه های تخصصی مانند آن دارند. ضمنا یک حسابدار ارشد بهتر است که از تحصیلات آکادمیک در رشته های حسابداری یا مدیریت مالی و در مقطع کارشناسی ارشد نیز برخوردار باشد، اما مطمئنا ملاک اصلی تجربه و توانایی های افراد فعال در این حوزه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها