گزارشی که قرار است عاشقان خودرو را پای تلویزیون جمع کند

شوماخرها به صف!

یکی از مهم‌ترین معضلات اجتماعی به‌خصوص در بین برخی جوانان عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است که همواره باعث به بار آمدن فجایع بسیاری می‌شود که یکی از دلایل آن ماشین‌بازی و هیجان بالا و سرعت در رانندگی است. از این رو شبکه نسیم برنامه‌ای 52 قسمتی با عنوان «دست فرمون» را در قالب یک مسابقه هیجان‌انگیز تولید کرده که هر هفته شنبه تا دوشنبه ساعت 23 با اجرای کامبیز دیرباز روی آنتن می‌رود. این برنامه فرصتی برای جوانانی است که علاقه بسیاری به رانندگی و هیجان ناشی از آن دارند و می‌توانند هیجان خود را در پیست مسابقه دست فرمون و در یک رقابت سالم و دوستانه به نمایش بگذارند. ضمن این‌که شرکت‌کننده‌ها می‌توانند با اتومبیل خود وارد این مسابقه شوند و همین مساله نیز به جذابیت برنامه افزوده است. از این رو دست فرمون در مدت کوتاهی توانسته مورد توجه مخاطبان و به‌خصوص جوانان قرار بگیرد و به یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های شبکه نسیم تبدیل شود. یکی از نکات مثبت این برنامه حضور شرکت‌کننده‌هایی است که با هر سن و سالی و صرفا با داشتن گواهینامه رانندگی می‌توانند در این مسابقه با یکدیگر به رقابت بپردازند. به‌خصوص خانم‌ها که در این مسابقه با آقایان به رقابت می‌پردازند و همین مساله به هیجان برنامه می‌افزاید. از این رو جام‌جم در یکی از شب‌های سرد پاییزی به پشت صحنه این برنامه رفته و گزارشی تهیه کرده که در ادامه می‌خوانید:
کد خبر: ۱۲۴۲۷۵۲

هیجان و سرما در بوستان ولایت
یکی از اتفاقات جالب برنامه، ضبط آن در تاریکی و سرمای شب است و این‌که گروه همواره شب‌کار هستند و تا صبح در گوشه‌ای از بوستان ولایت که دکور برنامه و پیست مسابقه وجود دارد، حضور دارند. حدود ساعت 7 شب است که وارد بوستان می‌شویم. شدت باد باعث شده تا بنرهای مسابقه دست فرمون تکان‌های شدیدی بخورد و صدای ترسناکی ایجاد کند. پشت اتاق تهیه‌کننده با پیست مسابقه رو‌به‌رو می‌شویم که گروه در غیاب دیرباز که سر فیلمبرداری یک فیلم سینمایی است، مشغول ضبط بخش‌های مربوط به پیست است. کارگردان و کارشناس مسابقه در حال صحبت با چهار آقا و خانم شرکت‌کننده است که لباس پوشیده و کلاه ایمنی به‌سر دارند. تعدادی از اعضای گروه هم دوربین‌هایی را در نقاط مختلف اتومبیل‌ها نصب می‌کنند و برای این‌که صدای اگزوز به‌خوبی شنیده شود و به هیجان مسابقه بیفزاید، میکروفنی هم پشت اتومبیل نصب می‌شود. در میان پیست دو هواپیما در دکور قرار دارند و آمبولانس هم در گوشه‌ای از پیست مستقر است. نکته جالب تعداد دوربین‌های مسابقه است که به گفته کارگردان این مسابقه با 35 دوربین ضبط می‌شود تا کوچک‌ترین لحظه‌ها هم از دست نرود؛ ضمن این‌که گاهی به اقتضای کار تعداد دوربین‌ها بیشتر هم می‌شود. حامد تهرانی، کارگردان و بازیگر مجموعه‌های طنز نیز به‌تازگی به گروه پیوسته و قرار است اجرای یکی از بخش‌های برنامه را به زودی برعهده بگیرد. ارشا اقدسی نیز مهمان برنامه است که پیش از میزبان وارد استودیو شده و با کارشناس و تهیه‌کننده و کارگردان درباره مسابقه به گفت‌وگو می‌نشیند. پیکانی هم کنار پیست پارک شده که مربوط به بخش ورود مهمان است. عده‌ای هم به عنوان تماشاچی در استودیو حضور پیدا کرده و یکی از عوامل در حال آماده کردن آنها برای ضبط برنامه است. ساعت از 11 شب گذشته که دیرباز هم با انرژی فوق‌العاده‌ای از راه می‌رسد و برای تعویض لباس و گریم مهیا می‌شود. همه چیز برای ضبط قسمت دیگری از این برنامه آماده است؛ ضمن این‌که قرار است به مناسبت شب یلدا نیز برنامه ویژه‌ای تولید شود.


مسابقه‌ای برای ماشین‌بازها
محمود محمودی، تهیه‌کننده دست فرمون در گفت‌وگو با جام‌جم درباره نحوه شکل‌گیری مسابقه و تغییراتی که از ایده تا اجرا داشته، بیان کرد: ایده اولیه مربوط به بهنام صفاریان است که چهار سال قبل پیشنهاد داد مسابقه اتومبیلرانی راه‌اندازی کنیم. آن زمان دوستان دیگری هم بودند که با هم ایده‌پردازی کردیم و طرح را به شبکه نسیم ارائه دادیم. اما ترافیک برنامه‌های شبکه نسیم و این‌که برنامه‌ها به شرط اسپانسر بود، باعث شد تا تولید آن به تعویق بیفتد. البته شبکه نسیم علاقه‌مند به تولید و ساخت آن بود، اما مسابقه بزرگی بود و نیاز به هزینه‌های بسیاری داشت. بنابراین دو سال گذشت و قضیه جدی‌تر شد. بهمن 97 قرار شد که استارت کار را بزنیم که باز‌هم به مشکل برخوردیم. تا این‌که امسال شرایط برای تولید مهیا شد و کار به کمک شبکه به تولید رسید. در این چهار سال روی طرح کار کردیم و طرح بهتر و کامل تر و جامع تر شد. ضمن این‌که در آن سال آقای دیرباز سر چند پروژه بودند و ممکن بود شرایط همکاری ما مهیا نشود. چون انتخاب ما برای اجرای این مسابقه آقای دیرباز بود.
محمودی درباره دکور برنامه و پیست و این‌که چرا از پیست کارتینگ استفاده نکردند هم توضیح داد: ویژگی‌هایی که لوکیشن این برنامه داشت این بود که منطقه مسکونی اطرافش نباشد. ضمن این‌که این دکور مختص برنامه تلویزیونی است و از طرفی هم می‌خواستیم که مستقل باشیم. اگر با فدراسیون همکاری می‌کردیم به هر حال توقعاتی داشتند که نمی‌توانستیم برای آنها برآورده کنیم. برنامه ما یک مسابقه تلویزیونی است که ابزار آن ماشین است و ربطی به فدراسیون اتومبیلرانی نداشت. از این رو خوشبختانه تلویزیون هم حمایت کرد و دکور توسط پیمان قانع طراحی شد. اتفاقا برای لوکیشن خیلی به دنبال مکان مناسبی گشتیم که در نهایت در بوستان ولایت به آن رسیدیم که پیش تولید ما حدود یک سال به طول انجامید.
وی در پاسخ به این سوال که دلیل ضبط برنامه در شب چیست هم عنوان کرد: به دلیل این که به لحاظ بصری و زیبایی قاب بندی‌ها تصویربرداری در شب به هیجان و جذابیت مسابقه اضافه می‌کند. ضمن این‌که وقتی از بالا دکور را می‌بینیم در شب زیباتر است. پیشنهاد کارگردان هم این بود با نورپردازی برای اولین بار این برنامه را در شب ضبط کنیم. گرچه کار سختی است اما ارزش آن را داشت که تصویرهای زیباتری بگیریم. البته ممکن است در فصل‌های بعد به تصویربرداری در روز هم برسیم.
تهیه‌کننده «ساعت 25» در ادامه در پاسخ به این سوال که برای انتخاب مهمان‌ها چه معیاری در نظر داشتند هم گفت: سعی کردیم از هنرمندان و ورزشکارانی دعوت کنیم که ماشین باز باشند. اتفاقا برای مهمانان هم جالب بود که در این برنامه دعوت شده‌اند. اما جالب این‌که وقتی وارد پیست می‌شدند دل‌شان نمی‌خواست خارج شوند و یا به قدری برایشان جالب بود که برای مرحله بعد مربی خصوصی گرفتند.
محمودی همچنین درباره ایجاد رقابت عادلانه تاکید کرد: ما هیچ محدودیتی برای شرکت‌کننده‌ها قائل نشده ایم. به همین دلیل ممکن است یک قهرمان اتومبیلرانی با یک فرد عادی به رقابت بپردازند. از این رو چالش‌هایی را در مسابقه در نظر گرفتیم تا عدالت برقرار شود. ضمن این‌که ما جنبه تلویزیون و شو و مخاطب را در نظر گرفتیم. به این دلیل که مسابقه اتومبیلرانی برای مخاطبان به تنهایی جذابیت ندارد. بنابراین سعی کردیم این جذابیت را برای مخاطب ایجاد کنیم. یکی از دلایلی هم که باعث جذابیت می‌شود، عدم محدودیت سنی و جنسی است. هر کسی که گواهینامه دارد و علاقه‌مند است، می‌تواند در این مسابقه شرکت کند. در همین برنامه ما خانم شرکت‌کننده‌ای داریم که مادربزرگ است و خودش آموزش رانندگی دارد.
وی درباره حوادث ناشی از رانندگی شرکت‌کننده‌ها بیان کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ مشکلی برای کسی به وجود نیامده چون پیست استاندارد است و به خاطر موانعی که در پیست وجود دارد، شرکت‌کننده‌ها نمی‌توانند با سرعت رانندگی کنند. اینجا مهارت رانندگی خیلی به کمک شرکت‌کننده‌ها می‌آید.
محمودی در پایان نیز درباره جالب‌ترین اتفاق این برنامه گفت: ما شرکت‌کننده‌ای داشتیم که با اتومبیلی وارد پیست شد که خودش آن را ساخته بود.

من میزبانم؛ نه مجری!
کامبیز دیرباز که به دلیل علاقه و تبحرش در رانندگی به گفته عوامل، بهترین گزینه برای اجرای این مسابقه است، در این باره به جام‌جم گفت: این برنامه قطعا نخستین پیشنهاد اجرا به من نبوده اما در بین پیشنهادهایی که داشتم، این برنامه را انتخاب کردم. به این دلیل که 25 سال است موتورسوارم و این فضا را دوست داشتم. البته که ادعای اجرا ندارم و خودم را مجری نمی‌دانم. نگاهم به اجرای این برنامه به نوعی است که انگار نقش جدیدی را بازی می‌کنم. من میزبان این برنامه هستم؛ نه مجری.
وی در ادامه درباره تاثیر این برنامه روی فرهنگ رانندگی افزود: اولین تاثیری که دیدم روی خودم بود. شاید پیش از این گاهی بستن کمربند را فراموش می‌کردم، اما الان سعی می‌کنم این کار را انجام ندهم. یا این‌که در حین رانندگی اصلا با تلفن صحبت نمی‌کنم. ضمن این‌که من باید به حرف‌هایی که در این برنامه می‌زنم قلبا اعتقاد داشته باشم. وگرنه تاثیرگذار نخواهد بود.
دیرباز درباره ایده پردازی به گروه هم توضیح داد: طراحی سخت افزار پیست با بهنام صفاریان است. اما در بخش هنری و چالش‌های هنری و سوژه‌ها و انتخاب مهمان‌ها با هم مشورت می‌کنیم. اتفاقا اولین حرفی که به تهیه‌کننده زدم این بود که اگر به من به چشم مجری نگاه کنی نمی‌توانیم همکاری کنیم. بنابراین خروجی این برنامه حاصل همفکری و همراهی همه اعضای گروه است.
این بازیگر در پایان نیز درباره واکنش برخی مجری‌ها نسبت به حضور بازیگران در این حوزه هم بیان کرد: شاهین جمشیدی برای من پیغام گذاشت که خیلی مخالف حضور بازیگرها در قامت اجرا بودم. اما برنامه تو را که دیدم لذت بردم. اتفاقا قرار است یکی دو مجری مهمان من در برنامه باشند که برایم خیلی چالش بزرگی است. اما امیدوارم دوستان دیگر هم نگاهشان به حضور بازیگران در اجرا همین گونه باشد.

کار در نخستین دکور یازده هزار متری
مسعود صنم کارگردان «دست فرمون» که سالهای بسیاری است در تلویزیون برنامه سازی می‌کند، درباره ویژگی‌های این مسابقه به جام‌جم گفت: برای اولین بار در تلویزیون ما یازده هزار متر دکور زدیم و از متر به متر این فضا استفاده می‌کنیم. بنابراین کار سخت اما جذابی است. چون من باید همه این فضا را به لحاظ حس محتوا و استاندارد بودن تصاویر رصد کنم و خودم را جای مخاطب بگذارم تا قاب‌های جذاب و خوبی بگیریم. چون یک بخش از کار مربوط به زیبایی است و بخشی دیگر به محتوا برمی گردد. چون مخاطب شبکه نسیم خانواده است و ژانری هم که ما انتخاب کردیم به دلیل وجود ماشین کمی خشن است. اما توانستیم تا حدودی این مشکل را حل کنیم. چون شرکت‌کننده‌ها با خانواده هایشان وارد مسابقه می‌شوند و برخی چالش‌ها اعضای خانواده و همراهان شرکت‌کننده‌ها را هم درگیر می‌کند.
صنم درباره تعامل با مجری بیان کرد: به نظر من بهترین انتخاب برای اجرای این مسابقه کامبیز دیرباز بود. ما به خاطر موضوعاتی که انتخاب می‌کنیم خیلی با هم بحث می‌کنیم. از طرفی سعی می‌کنیم در تعاملی که با یکدیگر داریم، شکل برنامه را با حضور مهمان پیش می‌بریم. به عنوان مثال زمانی که پژمان بازغی قرار شد وارد مسابقه شود، موضوع برنامه کودک در ماشین شد که به دلیل اجرای برنامه «کودک شو» و شناختی که در این زمینه داشت، خیلی صحبت‌های جذابی شد. نکته مهم دیگر این‌که قرار نیست ما در این برنامه پیام بدهیم اما سعی می‌کنیم درباره یک سری فرهنگ‌های غلط رانندگی صحبت کنیم. چون به عقیده من جای این صحبت‌ها در «دست فرمون» است. بنابراین کامبیز دیرباز خیلی در این زمینه همراه است و به نظر من بسیار جذاب برنامه را اجرا می‌کند.
وی در پایان نیز درباره اتهام کپی برداری که عده‌ای به برنامه وارد می‌دانند هم گفت: کپی برداری از نمونه‌های موفق اشکالی ندارد اما ما مدعی هستیم که در هیچ جای دنیا مسابقه با چنین فرمتی ساخته نشده و «دست فرمون» کار ایرانی و طراحی بچه‌های خودمان است.

اتومبیلرانی ورزش تخصصی من است
بهنام صفاریان کارشناس دست فرمون درباره حضورش در این برنامه و این‌که چگونه به این ایده رسید به جام‌جم گفت: معمولا من را بیشتر با موسیقی که کار اصلی من است می‌شناسند. اما نزدیک به 20 سال است که ورزش من اتومبیلرانی است و همواره دغدغه‌ای در ذهن من بود که بچه‌های اتومبیلرانی هیچ وقت مطرح نیستند و هیچ حمایتی هم نمی‌شوند. بنابراین سعی کردم ایده‌ای را طراحی کنم که به این ورزش بیشتر پرداخته شود. از طرفی در کنار هیجان و سرگرمی، بحث فرهنگی ترافیکی و پیام‌های مرتبط به این مقوله را هم سعی کردم مدنظر داشته باشم و در نهایت به این مسابقه رسیدیم.
وی در ادامه درباره حضور و ارزیابی شرکت‌کننده‌ها افزود: چون این برنامه هیچ نمونه حتی خارجی هم ندارد و همه تراوشات ذهنی خودم است، حتی هنرمندان و شرکت‌کننده‌ها هم برای نخستین بار است که وارد چنین چالشی می‌شوند، من بازخورد خوبی گرفتم و خوشحالم که همه با علاقه وارد این برنامه می‌شوند. ضمن این‌که وقتی شرکت‌کننده‌ها با این مسابقه شناخته می‌شوند، فکر می‌کنم بیشتر روی فرهنگ رانندگی حداقل خودشان دقت می‌کنند. بنابراین اگر حتی یک نفر هم بتواند تاثیر مثبتی از این برنامه بگیرد، من از کارم راضی هستم. چون آمار تصادفات و تلفات حادثه‌ها خیلی بالاست و ما سعی می‌کنیم با این برنامه تاثیر مثبتی روی فرهنگ رانندگی داشته باشیم.

زینب علیپور طهرانی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها