از دو روز پیش، یعنی عصر دوشنبه که باران شدید و سیل آسایی باریدن گرفت، شهرهای اهواز، کارون، آبادان و کمی هم خرمشهر دچار آبگرفتگی شدید شدند. البته شهرهای دیگر هم شاهد بارش باران و آبگرفتگی بودند، اما به‌صورت جزئی.
کد خبر: ۱۲۴۲۷۲۳

اما دلیل این آبگرفتگی برمی گردد به این‌که در آبادان حدود سه ساعت، 113 میلی‌متر و در اهواز طی دو ساعت، 88 میلی‌متر باران بارید که این حجم از بارندگی در این بازه زمانی کوتاه تاکنون در خوزستان بی سابقه بوده است. البته این تنها دلیل آبگرفتگی شهرهای خوزستان نیست. مساله این است که سطح آب‌های زیرزمینی در خوزستان بالاست و همین حالا در برخی جاها از زیر زمین آب بالا می آید. در روزها و شرایط عادی هم با حفاری یکی دو متری در اهواز می‌توان به آب رسید.
حالا در شهری مثل اهواز که سطح آب‌های زیرزمینی بالا و مسطح است و بارش های سیلابی هم دارد،​ باید سیستم جمع آوری آب های سطحی وجود داشته باشد که متاسفانه پیش بینی نشده است. رسیدگی به این مهم، وظیفه شهرداران بوده که کم توجهی کرده اند. درضمن هزینه سنگینی بالغ بر شش تا هفت هزار میلیارد تومان نیاز دارد که از توان شهرداری خارج است.
درجایی مثل شهر کوت عبدا... علاوه بر مشکل مسطح بودن شهر و بالابودن آب‌های سطحی،​ مشکل دیگری شرایط را سخت تر کرده؛ این‌که جاده های ساحلی درست کرده اند بدون این‌که خروجی در این جاده ها برای بارش های احتمالی سیل آسا پیش بینی شود. به همین علت، جاده ساحلی مانع خروج آب برخی مناطق مثل گاومیش آباد به رودخانه می شود و باید آب‌ها را با پمپ خارج کرد.
اما موضوع مهم دیگر، بحث شبکه فاضلاب اهواز است که بخشی زیادی از آن فرسوده شده و در چنین شرایطی بخش دیگر شبکه که فرسوده نیست، (به‌دلیل نبود سیستم جمع آوری آب‌های سطحی)، باید جور آب‌های سطحی را بکشد، ​اما ظرفیت خارج کردن این حجم از آب را ندارد و درنتیجه فاضلاب بیرون می زند.
حالا با وجود این سیستم فاضلاب فرسوده و نصف و نیمه و در نبود سیستم جمع آوری آب‌های سطحی، تصور کنید حجم قابل توجهی بارندگی را در مدت کوتاهی داشته باشیم. نتیجه اش می شود همین بحرانی که اکنون شاهدش هستیم. البته هواشناسی در پیش بینی اش خبر از بارش 35 تا 60 میلی‌متری باران داد، درحالی که ما شاهد بارش 88 میلی‌متری باران در بازه زمانی کوتاه بودیم و این یعنی غافلگیری. هرچند اگر می دانستیم هم با این شرایط کاری نمی توانستیم انجام دهیم. البته ما از زمان آبگرفتگی شهرهایمان تاکنون اقدامات زیادی چون تخلیه آب شهر با پمپاژ و هدایت آن به رود کارون را انجام داده ایم و اگرچه هنوز آبگرفتگی های زیادی داریم، اما شرایط درحال بهتر شدن است.
خوشبختانه مسوولان کشور نسبت به این موضوع حساسند و صبح دیروز جناب رئیس جمهور تماس گرفتند و دستور سریع پیگیری دادند. معاون ایشان و وزیر کشور و نیرو هم چند بار با ما تماس گرفتند و پیگیر وضعیت آبگرفتگی خوزستان بودند و وزارت نیرو پمپ‌های کف‌کش فرستاد تا رسیدگی کامل و سریع انجام شود.
به هر روی، ما همه امیدمان این است که به خاطر سفارش مکتوب رهبر معظم انقلاب برای حل مشکل فاضلاب خوزستان و دستور صریح جناب رئیس جمهور، بابی گشوده شود برای دریافت اعتبارات دولت و صندوق توسعه ملی تا بتوانیم مشکل آب و فاضلاب اهواز را برای همیشه حل کنیم. البته اقداماتی انجام شده، اما حدود 70 میلیون یورو اعتبار نیاز داریم تا ظرف دوسه سال مشکل شبکه فاضلاب و جمع آوری آب‌های سطحی اهواز را به طور کامل حل کنیم.‌

غلامرضا شریعتی

استاندار خوزستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها