پاییز 85 دانشجوی اقتصاد دانشگاه بابلسر بودم. آن موقع نهایت فناوری گوشی‌های تلفن همراه، بلوتوث و دوربین VGA بود. همان موقع در وقت‌های خالی بین کلاس، بچه‌ها در محوطه بزرگ و باصفای دانشگاه، گُله گُله می نشستند و برای هم فیلم می‌فرستادند و هر چند لحظه یک بار، صدای انفجار خنده از جایی به گوش می‌رسید.
کد خبر: ۱۲۴۲۶۳۱

آن موقع اما پربازدیدترین و پرانتشارترین ویدئویی که دست به دست می شد، ویدئوی زهره بود. زهره سریال نرگس. آنها که باید بدانند، می دانند از چه می گویم. بازیگر سریال‌های پرتماشاگر تلویزیون یک دفعه به خاطر یک ویدئوی لو رفته در همه جای ایران مشهور شد.
سی دی فیلمش در مغازه‌ها و سر چهارراه‌ها به قیمت 1500 تومان به فروش می رفت. در مترو، اتوبوس، دانشگاه، مدرسه و هر جای دیگری که عده ای بلوتوث داشتند، همه جا حرف از زهره بود.
همه ما که حالا داریم زندگی مان را می کنیم آن روزها داشتیم زندگی زهره را نابود می کردیم.
با هر یک بار تماشای آن ویدئوی خصوصی که آخر هم معلوم نشد چرا و چگونه به بیرون راه پیدا کرد، زُهره زَهره ترک می شد و ما نمی‌فهمیدیم یا نمی خواستیم بفهمیم با آبروی یک نفر بازی کردن یعنی چه.
زهره یکی بود مثل ما. عین عین عین ما! یک بار زندگی مان را مرور کنیم این را باور می کنیم. بی حیایی ما اما آبروی او را برد. بعد از آن ماجرا هم مثل همه ما رفتار کرد. ابتدا انکار کرد، بعد تلاش کرد خودش را پنهان کند و حالا چند روزی است که واقعیت را گفته و فضای مجازی مثل همان موقع پر شده از حرف‌های صد من یک غاز. از قضاوت‌های عجولانه درباره خود او و کسی که عامل انتشار فیلم بوده.
حالا هنوز خیلی‌ها می گویند حقش بوده و باید بی آبرو می شده و حواسشان نیست که اگر پرده‌های زندگی ما بیفتد چه حقایقی که برملا نمی شود.
حالا خیلی‌ها می گویند از سر کنجکاوی فیلم زهره را تماشا کرده اند اما می دانیم که واقعیت چیست و نمی شود خودمان را گول بزنیم.
این وسط آنها که نانشان از فروش این فیلم بود هنوز حرفی نزده اند؛ آنها که آبروی یک انسان را سر چهارراه حراج کرده بودند. تازه ترین اظهارنظرها اما درباره آن آدمی است که عامل انتشار بوده و ظاهرا چند وقت پیش به دلیل بیماری سرطان فوت کرده است.
حالا همان آدم‌ها درباره او نظریه می دهند که این عقوبت کارش بوده و او هم حقش بوده و این حرف‌ها. باز یادمان رفته که اگر ما هم بخواهیم به خاطر همه کارهایمان مجازات بشویم چندبار در روز باید بمیریم!
زهره که این سال‌ها خارج از کشور زندگی کرده احتمالا نه دیگر به ایران ارادتی دارد نه اعتقادات مذهبی پررنگی. بخش بسیار زیادی از این اتفاق تقصیر ماست. ماهایی که بعضی‌مان هنوز هم اگر شرایط تکرار شود باز هم بهمان سبیل حرکت می‌کنیم.

محمد تقی حاجی موسی
عضو شورای سردبیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها