طرح زمستانه پلیس راهور آغاز شد؛ ماموران تا 20 اسفند مراقب رفتار ترافیکی راننده‌ها هستند

تلاقی سرما و پلیس در جاده‌ها

زمستان امسال هرگز زمستان سال 50 نخواهد شد که در آن طی فقط پنج روز، هشت متر برف بارید و 4000 نفر را کشت و 200‌روستا را مدفون کرد و از ایران یک آلاسکا ساخت که مردمش مویه می‌کردند ای خدا برف دیگر بس است. زمستان خیلی سال است در ایران نه آن زمستان 48 سال پیش که حتی برای خیلی شهرها و روستاها حتی زمستانی معمولی با بارش یکی دو وجب برف هم نمی‌شود. با این حال دیروز طرح زمستانه پلیس راهور به رسم سال‌های اخیر یک بار دیگر کلید خورد و نیروهای هفت سازمان، هم پیمان شدند برای کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای و امداد رسانی به‌موقع به مسافران تا 20 اسفند درجاده‌ها و گردنه‌های برفگیر مستقر باشند و پس از آن بروند سراغ طرح عیدانه در جاده‌ها که زیاد هم دور نیست.
کد خبر: ۱۲۴۱۹۲۶

7 برای این که طرح زمستانه پلیس در جاده‌ها به ثمر بنشیند باید هفت دستگاه مثل چرخ‌دنده‌های یک ساعت با هم هماهنگ بشوند و شانه به شانه یکدیگر پیش بروند. در پیشانی این طرح، پلیس راهور قرار دارد که طرح‌های زمستانه نیز به نام آن تمام می‌شود و در واقع ویترین این طرح و شناخته شده‌ترین عضو است ولی شش دستگاه مهم دیگر نیز در پشت صحنه حضور دارند که اگر نباشند طرح زمستانه درجاده‌ها بی‌معنی می‌شود: اورژانس، آتش‌نشانی، هلال‌احمر، راهداری، شهرداری و امداد خودرو.
این هفت دستگاه قبل از شروع طرح‌های زمستانه برای پیش آمادگی و هماهنگ کردن برنامه‌های خود درسطوح خدمات شهری و روستایی و جاده‌ای جلسات متعدد برگزار می‌کنند و به عنوان دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران، هم از کمبودها و نقص‌های سال گذشته می‌گویند و هم برای رفع کاستی‌ها پیشنهاد و برنامه می‌دهند. جالب است بدانید اینها حتی در مورد لزوم هرس کردن درختان در زمستان و مراقبت از کابل‌های برق نیز صحبت می‌کنند، چون تجربه زمستان‌های گذشته نشان داده هرس نکردن درختان پس از بارش برف می‌تواند موجب پاره شدن کابل‌ها و در نتیجه خاموشی‌های گسترده در شهرها و جاده‌ها شود مثل آنچه سال 95 در استان مرکزی رخ داد.
وصل بودن دوربین‌های سطح شهر به ستاد مدیریت بحران و نصب فرستنده روی وسایل نقلیه خدمت رسان برای ارسال تصویر از نقاط حادثه دیده به ستادهای استانی نیز نکاتی است که همواره در طرح‌های زمستانه مورد تاکید قرار می‌گیرد تا هنگام بروزحادثه، امداد و نجات وقفه‌ای نداشته باشد.

17000 درست است از عدد وحشتناک 23 هزار کشته در تصادفات جاده‌ای چند سالی است عبور کرده‌ایم و جنگ تمام عیار در راه‌های کشور تقریبا آرام گرفته است ولی هنوز هم که به آمارهای رسمی نگاه می‌کنیم مایه تاسف‌اند. مرگ 17 هزار نفر در کشور که سال پیش در تصادفات جان باخته‌اند و حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی دیروز در مراسم آغاز طرح زمستانه پلیس از آنها یاد کرد عددی به غایت بزرگ است که انگار پارسال پشت سرهم قطار از ریل شده یا هواپیما از آسمان سقوط کرده است.
با این حال آقای فرمانده می‌گوید با این که پارسال اوضاع تلفات جاده‌ای در کشور بد بود ولی امسال وضع بهتر شده و سوانح ترافیکی و کشته شدن‌ها کمتر شده است. آمارهایی که او در دست دارد حاکی است از ابتدای امسال تاکنون مجموع تصادفات 10 درصد و تعداد جانباختگان این تصادفات 3 درصد نسبت به سال گذشته کم شده در حالی که میزان ترددهای امسال 5/2 درصد بیشتر از ترددهای سال پیش بوده است.

1024 عدد 17هزار تقریبا 16 بار از 1024 بزرگ‌تر است. اولی مربوط است به کل کشته‌های تصادفات در سال 97 و دومی متعلق است به تعداد جانباختگان تصادفات در زمستان سال پیش. در واقع اولی مربوط است به 12 ماه سال و دومی محدود است به یک زمستان سه ماهه. البته اگر 17هزار کشته را تقسیم بر 12 ماه سال کنیم سهم هر ماه از تلفات جاده‌ای 1416 نفر می‌شود که به‌وضوح از جمع جانباختگان زمستانی جاده‌ها در سال 97 بزرگ‌تر است.
با این حال فرمانده پلیس راهور ناجا می‌گوید این عدد بازهم بزرگ است و باید کوچک‌تر شود مخصوصا این که از این 1024 نفر که در جاده‌های کشور و شهرها جان باخته‌اند 57 نفرشان در گردنه‌های برفی گرفتار حادثه شده‌اند و جان به جان‌آفرین تسلیم کرده‌اند.
از این روست که کمال هادیانفر، فرمانده پلیس راهور گفته است از دیروز که روز نخست اجرای طرح زمستانه بود تا 20 اسفند که روز پایانی طرح خواهد بود مراقبت‌های زمستانی پلیس در 30 استان و 112 گردنه برفی کشور توسط 112 تیم پلیس راهور انجام خواهد شد. این تیم‌ها البته غیر از 30 هزار و 820 تیم موتوری و خودرویی فعال در این طرح خواهند بود.

4 این را که بیشتر تصادفات جاده‌ای در 30 کیلومتری شهرها و نزدیک مقصد مسافران اتفاق می‌افتد پلیس همواره گفته است، این را که مهم ترین علت تصادفات و واژگونی خودروها در جاده‌ها نیز ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه، خستگی و خواب آلودگی و سرعت غیرمجاز است پلیس بارها گفته است. این که پلیس راهور در طرح‌های زمستانی خط قرمزهایی دارد نیز همیشه شنیده شده است، ولی چون تکرار این قبیل مسائل بی ضرر است، رئیس پلیس راهور کشور گفته است هرگونه تخلف حادثه ساز در راه‌ها از جمله این چهار علت که شمرده شد خط قرمز پلیس است و با آن برخورد خواهد شد. در طرح زمستانی امسال،‌ پلیس جاده‌ها و رفتار ترافیکی راننده‌ها را با 13 هزار و 791 دوربین رصد خواهد کرد، همچنین 2600دستگاه‌ای بی اس، 1100 دوربین البسه و 4000 دست افزار به تجهیزات پلیس راهور اضافه خواهد شد.

6000 با این که جمعیت هلال‌احمر کشور بعد از ماجراهای استعفا و بازداشت رئیسش حال و روز خوشی ندارد ولی وظایف این تشکیلات به عنوان عضوی از ستاد مدیریت بحران کشور آن هم در زمستان پیش رو نمی‌تواند بر زمین بماند. از این رو، سازمان امداد و نجات این جمعیت برای 6000‌نیروی خود آماده‌باش داده است تا در 1226 پایگاه ثابت و سیار به مسافران خدمات ارائه دهند. مرتضی سلیمی رئیس این سازمان نیز گفته است در 570 پایگاه از مجموع این 1226 پایگاه ثابت و سیار، امکان اسکان و تغذیه اضطراری فراهم شده است.

2 با وجود آمار بالای تصادفات جاده‌ای در کشور و با این که مجموعه پلیس خود منتقد این آمار است، ولی پلیس راهور به دو عملکرد خود افتخار می‌کند، یکی به طرح نوروزی 98 و دیگری به آمارهایی که در اربعینی که گذشت، ثبت شد.
رئیس پلیس راهور ناجا می‌گوید در ایام نوروز با این که شرایط جوی نامساعد بود توانستیم با تعامل سازمانی و فعالیت 107 هزار نفر از کارکنان دستگاه‌های مسؤول، آمار جانباختگان نوروز 98 را نسبت به جان باختگان عید سال قبل 6/17 درصد کاهش دهیم. همچنین در اربعین امسال که با وجود سه میلیون و 200 هزار زائر که 96 درصد آنها از مرزهای زمینی چهارگانه تردد کردند بازهم به واسطه وجود همان هماهنگی‌ها ترافیک مدیریت شد و هیچ گره ترافیکی بروز نکرد.
با وجود این گفته‌ها اما هادیانفر معتقد است وجود بیش از 33 میلیون وسیله نقلیه در کشور، بیش از 42 میلیون راننده و تردد وسائل نقلیه در 217 هزارکیلومتر راه و 1047 شهر، هماهنگی میان دستگاه‌های مسؤول باید بیشتر شود تا مدیریت ترافیک، تسهیل در تردد و افزایش ایمنی اتفاق بیافتد.
شاید این ترجمه‌ای از حرف‌های سردار اشتری فرمانده ناجا باشد که دیروز ترافیک را موضوعی ملی معرفی کرد که در آن همه دستگاه‌ها در حوزه مسؤولیتی خود باید پاسخگو باشند نه این که اگر تصادف یا سانحه‌ای رخ داد همه توقع داشته باشند که صرفا پلیس پاسخگو باشد.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها