در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گـــریـــز از مــرکــز
بخش گریز از مرکز همان ابتدا مخاطب را به جهان دیگر دعوت کرده و با آمار و تصاویر و اسناد مختلف مخاطب را به سمت سوژه مورد نظر هدایت میکند. مثلا در یکی از برنامهها که موضوع شادی است مجری برنامه با نام جان اسمیت و با فضایی فانتزی و همراه با شوخی از فنلاند به عنوان شادترین کشور یاد میکند و با بررسی آماری این موضوع از گزارشهای دیگری درباره میزان خودکشی در این کشور پرده برمیدارد.
دیگران
دیگران بخشی است که موضوعات را از نگاه خود خارجیها بررسی میکند. مثلا با افرادی از کشورهای خارجی مصاحبه میکند که ممکن است این افراد در داخل کشور باشند که بخشی از مصاحبههای این برنامه با در نظر گرفتن پسزمینه و محیط مصاحبه در جشنواره جهانی فیلم فجر انجام شده است.
در کنار همین مصاحبهها هم گاهی از سخنرانیهای آرشیوی مرتبط با موضوع استفاده میشود که همه اینها کمک میکند تا برنامه با ضرباهنگ تندتری و با بخشهای کوتاه و سریع همراه شود.
دور دنیا
بخش دور دنیا برنامه را کمی از هویت خودش دور میکند. «دور دنیا» انگار خودش یک مجله است که در یک مجله تصویری هویت مستقلی دارد. در این بخش برخی از اخباری که شبیه خبرهای شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام است خوانده میشود و مجری سعی میکند برخی از موقعیتها را هم در همان فضای شوخی و خنده شبیهسازی کند.
سلفیگیران بدون مرز
این آخرین بخش برنامه است که گاهی با خود ایرانیهای آنور مرزها همراه است. مثلا در یکی از قسمتها کامران نجفزاده در ویدئویی از شرایط ازدواج در کشورهای خارجی میگوید. اینکه ازدواج برای برخی مثل یک موفقیت است یا شرایط جدایی آنقدر سخت است که باید بخشی از اموال را
بخشید.
برنامه اورست میتواند تا حدی مخاطب را با شمایی کلی از آنچه در اخبار نسبت به جهان خارج میشنویم آشنا کند. معرفیای که سعی کرده است با گرافیکهای پررنگ و لعاب و موسیقیهای متنوع بستهبندی کند تا مخاطب از دیدن آن خسته نشود. اما شاید باز هم حرف و دغدغه آن از همان ابتدا برای مخاطب مشخص باشد و بداند که قرار است چه مفهومی درباره جهان غرب به او القا
شود.
البته در توضیحی نسبت به این برنامه منتشر شده است «اورست به بررسی تصویری که در جامعه ایرانی از غرب و زندگی در غرب شکل گرفته، تصویری غیر واقعی و تصویری بهشت گونه که حسرت بر افکارعمومی ایرانیان بر جای گذاشته و این را القا میکند که تفاوت ما با آنها تفاوت جهنم تا بهشت است، میپردازد» و شاید این برنامه از همان ابتدا بنا را بر تخریب این حسرتهای قدیمی گذاشته است و میخواهد غرب را به عریانی برای مخاطب ایرانی نمایش دهد.
با این حال میتوان گفت اورست در همین
چند قست ابتدایی توانسته موفق ظاهر شود، هرچند هنوز به دلیل نبود تبلیغات آنچنانی و حتی پخشنشدن تیزرهای تبلیغاتی از برنامه، مخاطبان چندانی از پخش آن اطلاعی ندارند. اما برنامه میتواند مخاطب تصادفی تلویزیون را از اولین ثانیههای پخش درگیر خود کند.
تیتراژ اولیه برنامه، بخش ها، گفتوگوهای متنوع و پخش پویانماییهای کوتاه همه ظرفیتهایی است که کمک میکند مخاطب برنامه را از ابتدا تا انتها دنبال کند. نکتهای که یکی از نقاط قوت برنامه است و تقریبا هر برنامه تلویزیونی که از چهرههای مشهور بیبهره باشد کمتر ظرفیتی برای دیده شدن و جذب مخاطب دارد.
اورست کاری از گروه اجتماعی شبکه سه سیما به تهیهکنندگی شهابالدین کاگنج است که چهارشنبهها ساعت 22 و 30 دقیقه روی آنتن شبکه سه قرار میگیرد و باز پخش آن جمعهها ساعت
13و 20 دقیقه خواهد بود.
عارفه جامی
خبرنگار
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»:
گفتوگوی «جامجم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر
یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین: