به مناسبت 26 آبان / 17 نوامبر ، روز جهانی یادبود قربانیان تصادفات جاده‌ای

مصدوم آمــاده است!

هر ساله شمار زیادی از افراد جان خود را در تصادفات رانندگی از دست می‌دهند یا مجروح و زخمی می‌شوند. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی که سال 2018 ارائه شد، تعداد مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای تا دسامبر (آذر) پارسال به 35/1 میلیون نفر رسید که غالب آنها را افراد بین 5 تا 29 سال تشکیل می‌دادند. به ویژه در کشورهای در حال توسعه، عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و راکبان موتورسیکلت بیشتر در معرض آسیب قرار دارند. اهمیت این مساله به حدی بود که از سال 1993 میلادی، 17 نوامبر هر سال به روز جهانی یادبود قربانیان ترافیک جاده‌ای نام‌گذاری شده است. از آن زمان، اقدامات جهانی از سوی سازمان‌های مردم نهاد، فدراسیون اروپایی قربانیان ترافیک جاده‌ای و سازمان‌های مرتبط در دستور کار قرار گرفت تا با انجام راهکارهایی مانع از بروز حوادث ناگوار و از دست رفتن جان مردم جهان شود. این روز جهانی، در سال‌های اخیر به ابزار مهمی در سطح جهانی تبدیل شده است که می‌کوشد حوادث جاده‌ای را به حداقل برساند. از سال 2008، مراسم گوناگونی در این روز در کشورهایی چون آرژانتین، استرالیا، برزیل، برونئی، کانادا، هند، ژاپن، مکزیک، نیجریه، فیلیپین، آفریقای جنوبی، اوگاندا و آمریکا و تقریبا در هر کشوری برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۷۵۹۲

تصادف رانندگی ممکن است به نابودی تمام زندگی شما منجر شود. اگر از حادثه جان سالم به در ببرید، ممکن است دچار آسیب جدی بدنی شده و خانه‌نشین شده یا خودرویتان صدمه جدی ببیند. بیشتر رانندگان دست‌کم یک بار در عمر خود حادثه رانندگی را تجربه کرده‌اند. حتی اگر محتاط‌ترین راننده دنیا هم باشید، باز هم در تصادفات رانندگی نمی‌توانید جان خود یا سرنشینانتان را نجات دهید. بعد از این که یک حادثه رانندگی رخ می‌دهد، با انجام گام‌هایی می‌توانید امنیت و ایمنی خود و دیگران را تأمین کنید. انجام ندادن برخی کارها بعد از وقوع حادثه رانندگی از تشدید آسیب‌های ایجادشده جلوگیری می‌کند.
محیط حادثه را خلوت نگه دارید
یکی از تجربه‌هایی که شاید خیلی از ما داشته باشیم، مشاهده حضور جمعی از رانندگان و عابران پیاده در اطراف محل حادثه رانندگی است. تجمعی که نه تنها گرهی از مشکل باز نمی‌کند، بلکه گره آن را کورتر هم کرده و به‌طور جدی امدادرسانی را دچار مشکل می‌کند. تاکنون بارها شاهد دیر رسیدن نیروهای امدادی و اورژانس بوده‌ایم که در نهایت منجر به بروز اتفاقات ناگواری چون مرگ مصدومان حادثه یا انفجار در محل حادثه شده است. بنابراین، یکی از اولین نکاتی که در چنین لحظه‌هایی باید رعایت کنیم این است که تا حد امکان از محل حادثه دور شویم و اجازه دهیم افرادی که کاربلد و کارآزموده هستند وارد صحنه شده و مشکلی را حل کنند.
صحنه حادثه را ترک کنید
یکی از اولین اقدامات و مهم‌ترین کارهایی که به محض وقوع حادثه باید انجام دهید این است که در اولین فرصت محل حادثه را ترک کنید، چرا که توقف ایجاد شده ممکن است یک حادثه کوچک را به آسیب و حادثه‌ای جدی‌تر تبدیل شود. معمولا تجمع خودروها و افراد در محل بروز حادثه زیاد است و اغلب خودروهای عبوری برای تماشای حادثه متوقف می‌شوند که این امر مسیر تردد را سد کرده و علاوه بر اختلال در امدادرسانی، شرایط پرخطری را ایجاد می‌کند. تاکنون مواردی از بروز حوادث ناگوار به دنبال حادثه ساده برخورد دو خودرو با یکدیگر اتفاق افتاده که حتی چند کشته به جا گذاشته است.
خونسردی‌تان را حفظ کنید
تصادف رانندگی تجربه ناخوشایندی است و ناخودآگاه حجم استرس بالایی را به فرد وارد می‌کند. این اتفاق ممکن است با آسیب‌دیدگی شخص شما یا افراد دیگر همراه باشد، بنابراین برای این که در چنین شرایطی بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید، بهتر است نفسی عمیق کشیده و سعی کنید آرامشتان را حفظ کنید.
به مصدومان احتمالی رسیدگی کنید
اگر فردی در محل حادثه دچار آسیب‌دیدگی شده، سراغش بروید و از وضعیت جسمانی او جویا شوید. اگر آسیبی جدی وجود ندارد، می‌توانید او را با احتیاط از محل حادثه دور کنید، اما در صورتی که داخل خودرو گیر افتاده یا احساس درد یا خونریزی می‌کند، هرگز او را حرکت ندهید و در این فاصله با نیروهای امدادی و اورژانس تماس بگیرید و حادثه را اطلاع دهید و آنها را از وضعیت مصدومان مطلع کنید. از حرکت دادن مصدومان خودداری کرده و تا رسیدن نیروهای امدادی منتظر بمانید تا با ایمنی کامل به مرکز درمانی منتقل شوند.
افراد حاضر در حادثه را بررسی کنید تا از وجود آسیب احتمالی در آنها اطمینان حاصل کنید که در زمان رسیدن نیروهای امدادی بتوانید اطلاعات دقیقی در اختیار آنها بگذارید. این در شرایطی است که خودتان به عنوان یکی از افراد حاضر در حادثه دچار مصدومیت نشده باشید. البته هنگام بررسی شرایط مصدومان حادثه خیلی مراقب باشید؛ برخی مصدومیت‌ها و جراحت‌ها یا آسیب‌دیدگی‌های اسکلتی و استخوانی و نخاعی قابل مشاهده نیستند و فرد مصدوم تنها احساس درد می‌کند. در زمان تماس با اورژانس، اطلاعات شخص مصدوم، اتفاق رخ داده و محل بروز حادثه را دقیق به اپراتور اورژانس اطلاع دهید تا نیروهای امدادی با آگاهی بیشتری از حادثه و مصدومان احتمالی در محل حادثه حاضر شوند. در این اطلاعات حتما نوع حادثه و اطلاعات دقیق مسیر تصادف را اعلام کنید. پس از آن، تلفنتان را آزاد نگه دارید و در دسترس باشید تا نیروها در صورت نیاز بتوانند اطلاعات بیشتری از شما بگیرند.
چگونه مصدومان را انتقال دهیم؟
اگر نیاز اضطراری به انتقال مصدوم وجود دارد، در پشت مصدوم قرار گیرید و او را به جلو خم کرده و روی زمین بکشید تا بدن او در کم‌ترین حالت جابه‌جایی قرار گیرد. اگر مصدوم روی زمین افتاده، لباس او را از بالای شانه‌ها گرفته و از ساعد دست خود به‌عنوان تکیه‌گاه برای سر مصدوم استفاده کنید تا گردن کمترین تحرک را داشته باشد و سپس او را روی زمین بکشید. در صورتی که تخته‌ای در اطراف وجود داشته باشد، می‌توانید با حمایت چند نفره از بدن فرد مصدوم، او را ابتدا به یک طرف خم کرده، تخته را مانند برانکارد زیر مصدوم قرار داده و او را به آرامی روی تخته برگردانید و با تکه پارچه‌هایی مصدوم را به تخت محکم کرده و او را از محل حادثه دور کنید.

چه زمان مصدوم را حرکت دهیم؟
یکی از خطرناک‌ترین تهدیدها برای یک فرد مصدوم حرکت دادن غیرضروری اوست. حرکت دادن غیراصولی و حتی غیرضروری یک مصدوم نه تنها کمکی به او نمی‌کند، بلکه آسیب و درد مصدوم را هم دوچندان و بهبودی او را پیچیده‌تر می‌کند، اما با تمام اینها، در تصادفات رانندگی گاهی شرایطی رخ می‌دهد که باید برای نجات جان مصدومان، آنها را از محل فعلی حرکت داد. نسبت به موقعیتی که هستید هوشیار باشید و چنانچه متوجه وجود خطر و ناایمن بودن محیط شدید، خودتان و مصدومان حادثه را از محل دور کرده و به محلی امن انتقال دهید. به خاطر داشته باشید که اگر فرد مصدوم آسیب‌دیدگی کمی دارد، مجاز به حرکت دادن او در شرایط اضطراری هستید در غیر این صورت، اگر مصدوم در ناحیه کمر، گردن یا پا و شکم احساس درد شدیدی داشت یا دچار خونریزی بود، دست نگه دارید و منتظر رسیدن نیروهای امدادی بمانید. خطرات ناگهانی مانند آتش‌سوزی، کمبود اکسیژن محیط، خطر انفجار و سقوط اجسام خارجی از جمله شرایطی است که در آن باید هر چه سریع‌تر مصدومان حادثه را از محل انتقال داد.


منبع:‌ beprepared

ندا اظهری

سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها