شانزدهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه برگزار شد

از بومی سازی فناوری ‌ها تا شکستن انحصار علم

شانزدهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه و نمایشگاه تخصصی صنعت این حوزه در مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما با حضور رمضانعلی موسوی مقدم قائم مقام رسانه ملی، رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه، پیمان جبلی معاون برون مرزی سازمان، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و جمعی از مسؤولان ذیربط کشوری و مهمانان خارجی برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۳۶۷۸۲

در ابتدای این اجلاس علیدادی بیان کرد: همراهی مستمر دولت با رسانه ملی، فرصت شکوفایی بیشتری را برای بخش‌های فنی و زیرساخت‌های این رسانه فراهم می‌کند. در حالی که زیرساخت‌های تولید و پخش روند خوداتکایی، خلاقانه و نوآورانه به خود گرفته‌اند، این همراهی بیشتر احساس می‌شود.
‎او همچنین بااشاره به شعار امسال این رویداد افزود:.شعار اجلاس براساس بیانیه « گام دوم انقلاب، تحول در فناوری رسانه» انتخاب شده است. گام دوم انقلاب در ذات خود یک سند تحول زا است. بنابراین برای 40 ساله دوم لازم است یک برنامه منسجم مهیا کرد.
‎معاون توسعه و فناوری رسانه افزود: جهان پذیرفت که با ظهور انقلاب اسلامی قدرت جدیدی در مقابل نظام سلطه ظهور پیدا کرده است. تلاش دارد که این قدرت را ضعیف کند اما در نهایت به این نتیجه رسید که آن را تحریم کند؛ تحریمی همه جانبه و قدرتمند اما تلاش‌های چهل ساله این تحریم‌ها را کنار زد و تلاش‌هایی که خوداتکایی و خودکفایی را در کشور نهادینه کرد.
‎او همچنین از تحریمی که قرار بود به صورت مادی و فیزیکی محدودیت ایجاد کند اما عامل اعتماد به نفس و در نهایت بومی‌سازی و گذر از کپی کاری شد گفت.
علیدادی افزود: ‎شعار ما می‌توانیم مبنای تحول مهمی در رسانه شده است و توانست صنعت را با طراحی زیرساخت‌های فنی توسط کارشناسان به رشد و شکوفایی برساند. صرفا ترجمه مقالات خارجی قابل بهره‌برداری نبود و به تدریج با اقدامات صورت گرفته مسیر تولید منابع علمی در صنعت رسانه آغاز شده است.
‎معاون توسعه و فناوری افزود: فناوری‌هایی که با مشابه‌سازی تولید می‌شد روند دیگری پیدا کرد و با ورود ابداعات و ابتکارات داخلی کارشناسان ایرانی، بویژه شرکت‌های داخل سازمان تجهیزاتی تولید و ساخته شد که بر مبنای فناوری‌های بومی است. این تلاش چهل و یک ساله در نمایشگاه فناوری رسانه در شانزدهمین اجلاس فناوری رسانه قابل رصد و مشاهده است.
در مسیر تحول رسانه قرار گرفته‌ایم
‎علیدادی با ذکر تکنولوژی هایی که در دست تولید است ‎ ادامه داد: ما در مسیر تحول رسانه قرار گرفته‌ایم. حضور هوش مصنوعی در صنعت فعلی انقلاب صنعتی چهارم را رقم می‌زند و باید در تمام بخش‌های صنایع کشور باید مورد توجه قرار گیرد. در برخی کشورها برای این حوزه وزارتخانه‌های مستقلی تعریف کرده‌اند. استفاده از این قابلیت‌ها در زیرساخت‌ها می‌تواند برای حوزه پیام تحول‌زا باشد. نکته بعدی ارتقای کیفی است. صدا و تصویر در حال دگرگونی و پیشرفت است و مخاطبان توقع زیادی در راستای ارتقای کیفیت صدا و تصویر از رسانه دارند. با تلاش کارشناسان آمادگی لازم در این زمینه وجود دارد و HD سازی شبکه‌ها در دستور کار قرار گرفته است. مسئله بعدی حرکت از محصول به سمت خدمات‌محور بودن است که در تمام بخش‌های صنایع کشور درحال رخ دادن است.
معرفی کنید حمایت می‌کنیم
‎در ادامه این مراسم دکتر محمدباقر نوبخت به ‎عنوان دومین سخنران مراسم گفت: همه ما، از دکتر علیدادی به عنوان معاونت علم و فناوری سازمان صدا و سیما، اینجانب به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه و تمامی شرکت‌ها و آنهایی که در شانزدهمین اجلاس فناوری رسانه حضور دارند، یک هدف مشترک داریم و آن بردن کشور در مسیر توسعه است.
‎معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: نمایشگاهی خوب است که بازدید کنندگان به دنبال متاع آن باشند و جای خوشحالی است که متاع این نمایشگاه خریداران زیادی دارد. من هم مثل دیگر بازدیدکنندگان خریدار این بازار هستم. در این روزها و به سبب مسئولیت بسیار خطیر که در سازمان برنامه و بودجه دارم هر چند که روزهای سختی را سپری می‌کنیم اما برنامه‌های خوبی در راه پیشرفت توسعه کشور داشته‌ایم.
‎نوبخت گفت: وظیفه ما در سازمان برنامه و بودجه این است که همه رخ دادهایی که در داخل کشور و برای توسعه کشور است رصد کنیم و برای راهبرد آنها بودجه تخصیص دهیم. سازمان برنامه و بودجه با توجه به تمام مشکلات خریدار ایده‌های خوب در علم و فنآوری است. این روزها در دنیا کشورها را از لحاظ توسعه علمی رتبه بندی می‌کنند و ما باید خودمان را جزو کشورهای صاحب جایگاه قرار دهیم.
‎رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در راه رسیدن به کشوری توسعه یافته موانع بسیار جدی وجود دارد اما بایستی با حمایت از طرحهای خوب، کشور را در مسیر توسعه قرار داد.
‎نوبخت گفت: ما باید با تمامی دستگاههای دولتی مفاهمه داشته باشیم و به سمت نوآوری برویم. رسانه میتواند در قبال این هجمه‌ها در کنار دولت باشد. باید به یاد بیاوریم که دولتمردان غربی و امریکایی خصومت هایشان را از رسانه شروع کردند. در بحث ارز هم از رسانه‌ها استفاده کردند و تمامی راهکارهای موجود را بهم زدند و طوری وانمود کردند که با خرید ارز مشکلات مردم حل خواهد شد.
‎همانطور که در بخش‌های مختلف پیشرفت داشتیم باید در عرصه رسانه نیاز به روز آمدی داشته باشیم. ما نیازمند یک رسانه تجهیز شده به نوآوری‌ها هستیم.
‎نوبخت افزود: من از دکتر علیدادی به عنوان معاونت توسعه سازمان صدا و سیما و دکتر آشنا در خواست می‌کنم که با نگاه خاص به برخی شرکت‌ها که گامی جلوتر دارند ما را مطلع کنند که بتوانیم تا قبل از بسته شدن بودجه سال ۹۹ بودجه‌ای را به این شرکتها اختصاص دهیم. من منتظر هستم در آینده نزدیک از اقدامتشان بنده را مطلع کنند. ما تا ۱۵ آذر ماه بودجه را به مجلس ارائه خواهیم داد و میتوان تا آن زمان این شرکت‌های نخبه را شناسایی و برای دریافت بودجه به ما اطلاع دهند.
شکستن انحصار علمی
حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم، قائم مقام سازمان صدا و سیما ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر اسلام و امام جعفر صادق و با تقدیر و تشکر از معاونت‌ها محترم سازمان خصوصا مهندس علی دادی معاون محترم توسعه و فناوری رسانه و مهمان‌های محترم شانزدهمین اجلاس فناوری رسانه را زمینه‌ای برای شکوفایی علم و فناوری و استفاده از مستعدین دانست و گفت:دشمنان انحصار علمی، انحصار انرژی و رسانه‌ای به کشورهای در حال توسعه تحمیل می‌کنند و فقط با آموختن و استفاده از آن است که میتوان نقش‌های آنها را نقش بر آب کرد.
وی افزود: برای فعالیت و پیشرفت در رسانه، به بیشتر علوم نیازمندیم. نمی‌توانید از کیفیت تولید خوبی برخوردار باشید وقتی که تجهیزاتتان به روز نیست. باید تجهیزات خوبی داشته باشید تا رسانه بتواند به رسالت خود درست عمل کند. هیچ مرزی در فناوری علمی در رسانه وجود ندارد. در شانزدهمین دوره میبینیم که به پیشرفت‌های خوبی رسیدم و این یک موفقیت بزرگ است.
قائم مقام سازمان صدا و سیما در پایان اظهار کرد: در گذشته ما نمایشگاه علم و فناوری رسانه‌ای دیگر کشورها بودیم اما امروز تمام آنها بومی سازی شده است. ما در بخش زمین دیجیتال همراه گام دوم هستیم و مهم‌ترین دستاورد این است که محصولات ما بومی شده است. اگر این موفقیت‌ها به دست نیامده بود و فقط رسانه ما را تحریم می‌کردند احتیاج به تحریم دیگر بخش‌ها نبود.
چالشی جدی‌ به نام طرح یکسان‌سازی
در ادامه مراسم پیمان جبلی معاون برونمرزی رسانه ملی گفت: اجلاس شانزدهم در اولین سال از چهل ساله دوم انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و باید سرشار از وعده و امید به چشم‌انداز روشن در آینده باشد. به همین دلیل شعار اجلاس امسال به درستی گام دوم انقلاب انتخاب شده است. در فرهنگ و ادبیات بومی ما نیز چهلمین سال به عنوان بلوغ فکری، عقلی و درکی انسان است.
جبلی ادامه داد: اگر پیشرفت ویا نقصی در حوزه‌های محتوایی وجود دارد مستقیما مرتبط به حوزه فناوری رسانه است. ما در حوزه برون‌مرزی آلبومی از افتخارات همکاران فناوری رسانه سازمان را به نمایش گذاشتیم. با پشتیبانی‌هایی که حوزه فناوری رسانه سازمان از حوزه برون‌مرزی داشته است به افزایش این توفیقات کمک کرده است. 16 سال پیش با راه اندازی شبکه اتوماسیون news room در شبکه العالم، کاست و کاغذ از سیستم حذف شد که در زمان خود جهشی بزرگ در حوزه فنی سازمان بود اما امروزه در تمام شبکه‌ها اجرایی می‌شود. اولین شبکه HD که در سازمان راه اندازی شد شبکه پرس تی‌وی بود.
جبلی از چالش‌هایی که حوزه برون‌مرزی با آن مواجه است افزود: اگر زمانی در دهه 90 چالش ما قطع سیگنال از ماهواره بود اما امروزه ذائقه رسانه‌ای مخاطب از ماهواره به سمت استفاده از پلت‌فرم‌های دیگر مانند پخش تلویزیونی روی وب و شبکه‌های اجتماعی سوق پیدا کرده است. این خود هم یک امتیاز است چراکه دیگر کسی علاقه‌ای به تحریم ماهواره ندارد. از طرفی برای ما یک چالش است و ما را مجبور به استفاده از پلت‌فرم‌های جهانی مانند یوتیوب و فیسبوک می‌کند. در ظاهر این پلت‌فرم‌ها ابزارهایی برای دسترسی عموم مردم جهان به رسانه هستند اما در حقیقت ابزارهای رسانه‌ای تحت قدرت آمریکا هستند. دیگر ماهواره و سیستم توزیع کابلی در درجه اول اولویت کشورهای بزرگ دنیا نیست. در بسیاری از نقاط دنیا استفاده از IP TVها و دیگر پلت‌فرم‌ها به صرفه‌تر است. ما برای عبور از این چالش ناچار به طراحی پلت‌فرم اختصاصی خودمان هستیم. در حال حاضر پلتفرمی به نام یورومدیوم در واحد برون مرزی طراحی شده است که به نظر می‌رسد بستر و شروع خوبی برای راه اندازی پلت‌فرم و پخش کننده بومی و ملی هم برای تغذیه رسانه‌های علاقه‌مند به استفاده از محتوی رسانه‌ای جمهوری اسلامی و هم مخاطبانی که علاقه مند به دنبال کردن محتوی رسانه‌ای برون مرزی هستند اما با محدودیت‌های ایجاد شده به یوتیوب دسترسی ندارند، است.
وی تاکید کرد: اگرچه پخش Sw رادیویی پخش مناسبی است اما در اکثر نقاط جهان این شیوه پخش دیگر مخاطب ندارد. ما باید بر روی تولید بر بستر وب و شبکه‌های اجتماعی متمرکز شویم. رادیوهای ما ابزار مناسب تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی را ندارند اما در واحد برون مرزی شبکه‌ پرس تی وی وجود دارد که در این زمینه بسیار فعال هستند. سیستم یورومدیوم این اجازه را به ما می‌دهد که تولیدات مناسب برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی توسط رادیوها در این فضا دانلود شده و بدون کم‌ترین هزینه مورد استفاده بخش عظیمی از شبکه‌های برون مرزی قرار گیرد.

فاطمه شهدوست

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها