هنگامی که هر یک از ما به معنای واقعی به کسی خوب گوش می‌دهیم، علاقه خود را به آنچه می‌گویند نشان می‌دهیم و به صاحب سخن احترام می‌گذاریم.
کد خبر: ۱۲۳۵۴۸۳

در اینجا به برخی نکات مربوط به گوش دادن اشاره می‌کنم. خوب گوش کردن می‌تواند تخلیه روانی مراجع را در پی داشته باشد. گاهی مواقع افراد از این‌که با کسی درددل کرده یا به اصطلاح فرصتی برای «خالی کردن» خود پیدا کنند، احساس رضایت می‌کنند. در چنین شرایطی افراد به ما اعتماد بیشتری می‌کنند و این اعتماد در تقویت و حفظ روابط انسانی ما تاثیر‌گذار است. برای برقراری ارتباط از طریق خوب شنیدن ضروری است. همچنین باید با طرف مقابل تماس چشمی داشته باشیم. تماس چشمی به معنای «زل زدن نیست». سؤالات پی‌در‌پی نپرسیم و اجازه دهیم طرف مقابل ما حرفش را بزند یا به‌قول معروف اجازه دهیم «کلام منعقد شود». به‌موقع اظهار‌نظر کنیم و واکنش کلامی و غیرکلامی نشان دهیم تا طرف مقابل متوجه باشد شما حواس‌تان به حرف‌های ایشان هست. به‌عنوان مثال جمله‌ای را که گفته تکرار کنیم (بازگویی) یا برداشت‌مان را از صحبت‌هایش بگوییم (بازتاب)، یا اگر ابهامی یا حتی تناقضی در صحبت‌هایش وجود دارد، از او بخواهیم که صریح‌تر صحبت کند (تصریح). زمانی که داریم با افراد صحبت می‌کنیم به موضوع دیگری فکر نکنیم، بلکه با دقت تمام به حرف‌های او توجه داشته باشیم. این موضوع کمک می‌کند طرف مقابل با علاقه و انگیزه بیشتر با شما حرف بزند. معمولا در چنین شرایطی افراد از صحبت کردن با شما احساس رضایت بیشتری دارند و این می‌تواند در حفظ روابط شما تاثیر‌گذار باشد.
ممکن است موضوعی که درباره‌اش حرف زده می‌شود برای شما مهم نباشد. سعی نکنید موضوع را تغییر دهید. اجازه دهید موضوع گفت‌و‌گو به پایان برسد بعد موضوع دیگر را مطرح کنید. نکته بعدی این که هنگام صحبت با فرد دیگر، کار دیگری انجام ندهیم و فقط به حرف‌های او گوش دهیم.
مشاهده چنین رفتاری به معنی اهمیت ندادن به حرف‌های او است که می‌تواند روی کیفیت ارتباط شما تاثیر منفی بگذارد. ممکن است زمانی که طرف مقابل شما می‌خواهد حرفی بزند، ولی شما در آن زمان کار مهم دیگری دارید محترمانه از او بخواهید بعد از چند دقیقه یا حتی زمان دیگری با هم صحبت می‌کنید. فراموش نکنیم شنونده خوبی بودن، مهارتی نیست که در یک روز حاصل شود، نیاز به تلاش مستمر و علاقه صادقانه نسبت به دیگران دارد. همچنین هنگام گوش دادن به حرف‌های دیگران سعی کنیم به حالت‌های بدن او هم توجه کنیم و در واقع هنگام گوش دادن، حالات او را هم مشاهده کنیم، اما فکر می‌کنم گوش دادن مهارتی است که برای حفظ روابط اجتماعی و انسانی با اطرافیان‌مان ارزش یاد گرفتن را دارد.

دکتر حسن موسوی‌چلک

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها