سریال های دنباله دار موفق چه ویژگی هایی دارند؟

دوبـــاره! یک فصل فایده نداره!

سنت دنباله‌سازی برای سریال‌ها و حتی فیلم‌های سینمایی سال‌هاست که در عرصه‌های بین‌المللی تجربه می‌شود و امتحان خود را پس داده است. در تلویزیون ایران هم این اتفاق چندین بار افتاده و سازندگان بیشتر سریال‌هایی که خوب دیده می‌شوند، سودای ساخت سری‌های بعدی را در سر دارند. در این بخش به سریال‌هایی می‌پردازیم که ادامه پیدا کردن آنها موفقیت‌آمیز بوده و در سری‌های بعدی هم توانسته‌اند مخاطبان خود را راضی نگه دارند.
کد خبر: ۱۲۳۴۸۰۳

پایتخت
نویسنده: محسن تنابنده، خشایار الوند و کورش نریمانی
کارگردان: سیروس مقدم
بازیگران: محسن تنابنده، احمد مهرانفر، علیرضا خمسه، ریما رامین‌فر
نوروز ۱۳۹۰ بود که تیم تنابنده و مقدم با سابقه موفقیت سریال‌هایی مانند
«پیامک از دیار باقی» و «چاردیواری»، دست به ریسک بزرگی زدند و قصه یک خانواده شمالی به نام معمولی را به تصویر کشیدند. ریسک پایتخت از این جهت بود که پیش از آن معمولاً سریال‌هایی که در آن بازیگران با لهجه صحبت می‌کردند، نمی‌توانست جایی در میان مخاطب عمومی باز کند و گذشته از آن، با اعتراض‌های گسترده قومیتی مواجه می‌شد که در سریال با لهجه آنان صحبت شده بود. اما پایتخت با این مشکلات روبه‌رو نشد و طراحی دقیق فیلمنامه و قاب‌بندی‌های مناسب یک کارگردان باتجربه، خروجی قابل قبولی پیش‌روی مخاطبان قرار داد. این موفقیت به حدی بود که سری‌های بعدی یکی پس از دیگری ساخته شد و به‌دلیل حفظ نسبی کیفیت، پس از پخش شدن پنج فصل از پایتخت، مخاطبان تلویزیون منتظر فصل ششم هستند.

هوش سیاه
نویسنده: آرش قادری
کارگردان: مسعود آب‌پرور
بازیگران: حسین یاری، کیکاووس یاکیده، کیهان ملکی، کمند امیرسلیمانی و سودابه بیضایی
هوش سیاه اولین سریالی بود که به طور جدی به جرایم رایانه‌ای می‌پرداخت و همین تازه بودن سوژه، به دیده شدن آن کمک بسیاری کرد. این سریال داستان تقابل یک افسر پلیس با بازی حسین یاری و یک نابغه خلافکار رایانه‌ای با بازی کیکاووس یاکیده بود و البته در هر قسمت از سریال، خرده‌داستان‌های پلیسی هم وجود داشت. بعد از توفیق سریال هوش سیاه در زمان پخش، گروه سازنده تصمیم به ساخت سری دوم آن گرفت و در این سری علاوه بر همان موضوع جرایم رایانه‌ای، از جذابیت‌های گونه سینمایی پرطرفدار فرار از زندان هم بهره بردند. هوش سیاه ۲ البته ضعف‌هایی هم داشت و در بعضی قسمت‌ها گره‌های رایانه‌ای آن چنان پیش پا افتاده و ساده باز می‌شد که باعث ایجاد بازخوردهای منفی در فضای مجازی شد.

دردسرهای عظیم
نویسنده: علیرضا کاظمی‌پور و سعید جلالی
کارگردان: برزو نیک‌نژاد
بازیگران: جواد عزتی، مهدی هاشمی، امیرحسین صدیق، مهران رجبی، الناز حبیبی، پرستو گلستانی، فریده سپاه‌منصور و مریم سعادت
پس از موفقیت پله‌پله جواد عزتی در سینما و افزایش روزافزون طرفدارانش، پخش سریالی با نقش‌آفرینی او در سال ۱۳۹۳ توانست توجه بسیاری را جلب کند. دردسرهای عظیم درباره جوانی به نام لطیف است که رویای بازیگری دارد، اما تاکنون نتوانسته به جایگاه مورد نظرش برسد و با ورود فرد ثروتمندی به نام فرحان، اتفاقات تازه‌ای برایش رخ می‌دهد. سریال به دلیل داشتن پس‌زمینه کمدی و اشاره به موضوعات اجتماعی، بیننده فراوانی جذب کرد و در ماه رمضان سال بعد، سری دوم آن روی آنتن رفت که با تکیه بر مخاطبان فصل قبلی‌اش، به موفقیتی نسبی رسید. مدتی بعد اخباری هم درباره ساخت فصل سوم به گوش رسید که با توجه به جایگاه سینمایی عزتی، این اتفاق
بعید به نظر می‌رسد.

عملیات ۱۲۵
نویسنده: علیرضا افخمی، مهدی شیرزاد و آرش قادری
کارگردان: بهروز افخمی، محمدرضا آهنج و مسعود آب پرور
بازیگران: عبدالرضا اکبری، احمد نجفی، رضا رویگری، کاوه خداشناس، ایمان صفا، کــاوه سماک‌باشی و متین ستوده
شش سال قبل از فاجعه آتش‌سوزی و سقوط ساختمان پلاسکو و توجه ویژه مردم و کاربران فضای مجازی به آتش‌نشانان و فداکاری‌های آنها، بهروز افخمی ساخت این سریال را آغاز کرد. عملیات ۱۲۵ ماجرای جمع جوانی از آتش‌نشانان را در کنار چند آتش‌نشان باتجربه روایت می‌کرد و در هر قسمت اتفاقات و مأموریت‌های تازه‌ای برای این آتش‌نشانان پیش می‌آمد که نفس‌ها را در سینه حبس می‌کرد. البته در حاشیه این مأموریت‌ها، ماجراهای عاشقانه و خانوادگی هم جریان داشت. از آنجا که فصل اول سریال مخاطب خوبی پیدا کرد، فصل‌های بعدی هم با کارگردانان متفاوت ساخته شد و تا پایان پخش آخرین فصل، همچنان بیننده داشت.

مرد هزار چهره
نویسنده: پیمان قاسم‌خانی، مهراب قاسم‌خانی، خشایار الوند، امیرمهدی ژوله
کارگردان: مهران مدیری
بازیگران: مهران مدیری، سیامک انصاری، علیرضا خمسه، پرویز فلاحی‌پور، شقایق دهقان، بهاره رهنما و فلامک جنیدی
بعد از سریال نه‌چندان موفق «باغ مظفر»، مهران مدیری در نوروز سال ۱۳۸۷ با یک سریال متفاوت به تلویزیون آمد؛ سریالی که داستانش را با یک ایده
امتحان پس‌داده روایت کرد: حضور شخصیت اصلی در موقعیت اشتباه. مسعود شصت‌چی با بازی مدیری، کارمند بایگانی اداره ثبت احوال شیراز بود که اشتباه گرفته شدنش با آدم‌های مختلف، از پزشک جراح تا سرهنگ نیروی انتظامی، موقعیت‌های کمدی جذابی ایجاد می‌کرد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، سریال بسیار دیده شد و به همین دلیل دنباله آن با عنوان «مرد دو هزار چهره» ساخته شد و در نوروز ۱۳۸۸ روی آنتن رفت. با این‌که سری دوم به قوت سری اول آن نبود و در برخی داستان‌ها افتی نسبی مشاهده می‌شد، اما همچنان کیفیت قابل قبولی داشت و بیننده قابل توجهی جذب کرد.
البته خیلی‌ها منتظر ساخت فصل سوم این سریال بودند اما این اتفاق رخ نداد و خاطره خوش و بدون خدشه‌ای از این سریال در ذهن مخاطب‌ها ماندگار شد.

محمد وفایی
خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها