در روز معماری نگاهی کرده‌ایم به بلایی که معماری مدرن سر طراحی مساجد آورده است

معنا در قربانگاه فرم

کتاب «حکمت ایرانی در معماری اسلامی؛ از آغاز تا پایان عصر صفوی» نوشته فرزانه فرشیدنیک را انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر کرده است. آن‌طور که هنرآنلاین خبر داده این کتاب با هدف بررسی زیربنای فکری تغییرات معماری ایرانی-اسلامی و جست‌وجوی ریشه‌های آن در جهان‌بینی و نظریه‌های فلسفی حاکم بر جامعه، در دوره‌های مختلف پس از اسلام تا پایان عصر صفوی نگارش شده است.
کد خبر: ۱۲۳۴۰۲۷

این کتاب تلاش می‌کند تا گوشه‌ای از تأثیر حکمت و اندیشه بر معماری اسلامی ایران به‌ویژه در عصر صفوی را بررسی کند.
به این‌منظور، پس از مرور مختصر دوره‌های مختلف پس از اسلام، عصر صفوی به‌عنوان نقطه اوج حیات فکری اسلامی و شیعی بررسی و تحلیل شده است تا از این طریق، چگونگی تجلی حکمت در هنر اسلامی ایران آشکار شود؛ بنابراین، ابتدا سیر اندیشه اسلامی از صدر اسلام تا پایان دوره مغول به اجمال معرفی و ویژگی‌های شاخص دوره‌های مختلف حیات فکری ایرانی- ‌اسلامی و تأثیر آن بر معماری تبیین شده است.
پس از آن از مکتب فکری اصفهان با شرح بیشتر سخن گفته شده تا امکان معرفی ویژگی‌های شاخص معماری این دوره فراهم آید. پژوهشگر این اثر با بیان این‌که عصر صفوی، از زبان زیباشناختی منحصربه‌فردی برخوردار است که به شکل‌گیری یکی از درخشان‌ترین دوره‌های هنر و معماری ایرانی منجر شده و یکی از نمونه‌های شاخص در نمایش ارتباط تنگاتنگ میانِ هنر و مکاتب فلسفی و عرفانی است، از اصفهانِ عصر صفوی، به‌عنوان نمونه‌ای شاخص در زمینه ارتباط تنگاتنگ میان معماری و مکتب متعالی اسلام و الگویی منسجم از شهر اسلامی، یاد می‌کند.
کتاب حکمت ایرانی در معماری اسلامی؛ از آغاز تا پایان عصر صفوی در ۲۰۲ صفحه و با بهای ۲۵ هزار تومان وارد بازار نشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها