مروری بر سریال‌های پلیسی خاطره‌ساز خارجی که در سال‌های گذشته پخش شده‌اند

به نام قانون، ایست!

یک زمانی شبکه‌های تلویزیونی پر بود از سریال‌های پلیسی و معمایی. سریال‌های پرمخاطب خارجی که اتفاقا به‌موقع هم وارد شبکه‌های داخلی می‌شدند و به شکل حرفه‌ای دوبله و هر هفته روی آنتن می‌رفتند. صداپیشه‌های معروفی که روی نقش‌های اول‌ این سریال‌ها حرف زده‌اند بسیاری‌شان با همان نام و عنوان شناخته و حتی معروف شده‌اند.سریال‌هایی که حسابی طرفدار داشت و همه دوست داشتند تا انتها آن را دنبال کرده و متوجه شوند جرم و جنایت قتل و سرقت و... که رخ داده، چطور کشف و رسوا می‌شود. تعقیب و گریزهای هیجان‌انگیز، انفجار خودروها در اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها، تیراندازی‌های هیجان‌انگیز، در کنار چهره‌های مرموز کارآگاه‌ها و پلیس‌های‌ جنایی و کشف معماهایی که تصور می‌شد به عقل جن هم نمی‌رسد و... باعث می‌شد تا همه مشتاق قسمت‌های بعدی شوند که قرار بود هر هفته از یکی از شبکه‌های تلویزیون منتشر شود. در این گزارش مروری داریم به برخی از این سریال‌هایی که زمانی برای خودشان گل کرده بودند.
کد خبر: ۱۲۳۲۸۸۰

ناوارو
سریالی کارآگاهی- تجسسی که کمیسر پلیسش با دخترش زندگی می‌کرد. این سریال که محصول کشور فرانسه است حول محور این کمیسر جذاب می‌گردد و با آن بارانی کارآگاهی و شال سفیدرنگی که معمولا به گردن دارد به دنبال کشف ماجراها و معماهایی است که برایش پیش می‌آید. نام این کمیسر، آنتوان ناوارو بود و نام سریال هم با همین عنوان شناخته می‌شود. سریالی که بهرام زند نقش اول آن را گویندگی کرد. روژه هنن بازیگر نقش ناوارو درگذشته،‌ اما بازی او از یاد هیچ کس نخواهد رفت. او برای بازی در سریال ناوارو برنده جایزه بهترین بازیگر هم شده بود. البته بماند که او باجناق فرانسوا میتران، رئیس جمهور فرانسه بود و این موضوع نیز شهرتی برای او دست و پا کرده بود. این سریال که 109 قسمت داشت و از شبکه یک سیما پخش می‌شد و موسیقی تیتراژ آن هم جزو موسیقی‌های بسیار معروف و خاطره‌ساز است، نقش اولش را یک مرد 60 ساله به‌عهده داشت. با این وجود به‌خوبی توانسته بود با قد بلند و چهارشانه‌اش مخاطبان را به سمت خود جذب کند. چون با کارآگاهی مواجه بودند که موهایش را در آسیاب سفید نکرده و برای همین تمام کسانی که حول محور او می‌گشتند نیز توانستند به‌خوبی تاثیر این نقش را به مخاطبان نشان دهند. این سریال محصول سال 1989 بود و تا سال 2006 از تلویزیون فرانسه پخش شد. ناوارو سریال موفقی بود که در زمان خودش از این سریال به عنوان یکی از مجموعه‌های موفق پلیسی و الگویی برای سریال‌های مشابه در این ژانر یاد می‌شد. برای همین هم همیشه در فهرست بهترین سریال‌های پلیسی در کنار درک و کمیسر رکس جای دارد.

پوآرو
پوآرو با آن سر نیمه‌کچل و سبیل‌های تاب‌داده به سمت بالا و کلاه‌شاپو و کت و شلوار مشکی و نگاه و لبخند مرموزش را هیچ‌کس فراموش نخواهد کرد. به‌خصوص صدای او را که با صداپیشگی اکبر منانی است در یاد بسیاری جاودانه کرده. این‌سریال که برگرفته از نوشته‌های آگاتا کریستی است محصول کشور انگلستان بوده و بازیگرش هم دیوید سوشی است. بازیگری که شهرت‌اش را مدیون بازی در این نقش است.
این سریال از سال 1989 تا 2013 در 13 فصل پخش شد و اتفاقا در ایران طرفداران بسیاری نیز پیدا کرد. کارآگاهی تخیلی که از کشور بلژیک بود و از نیروی پلیس بلژیک به کارآگاهی خصوصی در انگلیس بدل شده بود. پو‌آرو شخصیتی بود که همیشه همان میزان موهایی که روی سرش باقی‌مانده بود را مرتب نگه می‌داشت، سبیل‌هایش مرتب و رو به بالا براق شده بودند و لباس‌هایش همیشه اتوکشیده و مرتب بودند و تا حدودی شمه‌هایی از وسواس در او دیده می‌شد. این ویژگی بارز او را در کنار علاقه‌اش به خوردن غذا را هم کسانی که این سریال را دنبال می‌کردند، می‌دانستند. بسیاری از صاحب‌نظران بر این باورند پوآرو یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های کارآگاهی در دنیای فیلم و سینما و به طور حتم باهوش‌ترین کارآگا‌‌هان بوده است. کارآگاهی که دیگر در قسمت پایانی می‌میرد و به نوعی خود را می‌کشد. سوشی نیز بعد از آن‌که 25 سال در نقش پوآرو ظاهر می‌شد پس از بازی در قسمت پایانی با این شخصیت خداحافظی کرد؛ اما در هر صورت شهرت او در این نقش برای همیشه جاودانه ماند. این سریال هم برای مدتی طولانی از شبکه یک سیما پخش شد و اتفاقا طرفدار بسیاری هم داشت و جذابیت و مرموز بودن او موجب می‌شد بسیاری مشتاقانه در انتظار قسمت‌های جدید آن بوده و در زمان تماشا خود را در قالب هرکول پوآرو گذاشته و تلاش‌شان بر این بود تا مانند او، کاشف حقایقی باشند که البته در بسیاری از موارد موفق به کشف نمی‌شدند چون کمتر کسی هوش پوآرو را دارد.

ماجرای شرلوک هلمز
شاید تلفظ نام این شخصیت برای بسیاری دشوار بود، اما آرتور کانن دویل، خالق یکی از بهترین شخصیت‌های پلیسی است که توانسته در کل جهان طرفدار بسیاری نیز پیدا کند. به خاطر همین علاقه باعث شد تا سریال آن هم بارها و بارها ساخته شود که اتفاقا اکثرشان با بازخورد خوبی مواجه شدند؛ به‌طوری که جرمی برت، بازیگر نقش شرلوک در سریال ماجراهای شرلوک نیز شهرت خود را مدیون این کارآگاه باهوش و خبره است و به عنوان نماد شرلوک هلمز شناخته می‌شود. این سریال در هفت‌فصل ساخته و از سال 1984 تا 1994 پخش شد. این کارآگاه هم مانند پوآرو در قسمت پایانی‌اش می‌میرد و مرگ ناگهانی بازیگر این نقش نیز موجب می‌شود تا این سریال ادامه‌دار نباشد.
تفاوت این کارآگاه با آن پیپ و کلاه معروفش نسبت به کارآگاه سریال‌های دیگر پلیسی در این است که شرلوک هلمز به پلیس مشاوره می‌دهد. مردی تنها که به نظر می‌رسد خانواده‌ای نیز ندارد و برای همین هم به تنهایی زندگی می‌کند. مرد مرموزی که باوجود تنها‌بودن و جامعه‌گریز بودنش بسیار باهوش است و نگاهی دارد که با نگاه‌های دیگر متفاوت است. در این سریال برای کشف این کارآگاه مرموز به گذشته او هم نگاهی شده است تا از این طریق هم مخاطبان از رازهای پنهان زندگی او سردرآوردند.

هشدار برای کبری 11
این سریال با سریال‌هایی که تاکنون از آنها یاد شد یک تفاوت فاحش دارد و آن در اکشن بودن و هیجانی است که در این سریال موج می‌زند. تعقیب و گریزهای جاده‌ای، انفجار، تیراندازی و... چاشنی اصلی و هیجان‌انگیز این سریال است که در زمان پخش آن از شبکه پنج سیما همه را میخکوب پای تلویزیون می‌نشاند. سریالی که ساخت کشور آلمان است و 45 فصل آن از سال 1996 تاکنون ساخته شده و در 120 کشور جهان نیز پخش شده است. جالب است که این سریال برخلاف سریال‌های دیگر دو قهرمان دارد. نام سمیر برای بسیاری نامی آشناست؛ نقشی که بازیگرش را اردوگان آتالای را بر‌عهده داشت و رنه اشتینک هم که در نقش تام قهرمان دیگر این سریال بود نیز توانستند برای خودشان حسابی طرفدار دست و پا کنند. البته جالب اینجاست که تاکنون قهرمان دوم بارها در ماجراهای تعقیب و گریز کشته شده و تنها سمیر قهرمان ثابت این سریال باقی مانده است، به طوری‌که کریس ریتر، بازیگری است که جای تام را بعد از مرگ او می‌گیرد و پس از مرگ او بن یگر جایگزین و همراه سمیر در داستان می‌شود. آخرین فصل این سریال در سال 2019 ساخته شده و احتمال دارد همچنان ادامه داشته باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل شهرت این سریال برای ایرانی‌ها البته بعد از هیجان و جذابیت آن که برای تمام کشورهای دنیا مشترک است، حضور پیمان ابدی، بدلکار ایرانی در این سریال بود که از سال 86 به ایران برمی‌گردد؛ اما در سال 88 در یک حادثه بدلکاری داخل کشور جان خود را از دست می‌دهد.

یوسف هاشمی
خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها