مهم‌ترین مجریان کودک تلویزیون در این سال‌ها چه کسانی بوده‌اند؟

گردهمایی خاله‌ها و عموها !

مجریان کودک در طول چهار دهه فعالیت صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران همواره از محبوبیت بالایی برخوردار بوده‌اند. معمولا این محبوبیت اول از بین کودکان آغاز می‌شود و کم‌کم توجه بزرگ‌ترها را هم جلب می‌کند و تا جایی پیش می‌رود که مجری برنامه کودک، شهرتی هم‌ عرض با بازیگران مشهور دست و پا می‌کند. مجریان برنامه‌های کودک همیشه در شیرین‌ترین انتظارها همراه ما بوده‌اند، در آن لحظاتی که منتظر شروع کارتون بودیم و دل دل می‌کردیم تا هر چه زودتر به دنیای شگفت‌انگیز کارتون‌ها برویم.
کد خبر: ۱۲۳۱۶۶۳

مجریان دهه ۶۰

الهه رضایی و گیتی خامنه از آنجا که مشهورترین مجری‌های برنامه‌های کودک در دهه ۶۰ بوده‌اند، در دهه اخیر و پس از گسترش غیر قابل انتظار موج نوستالژی، به بهانه‌های مختلف جلوی دوربین آمده‌اند و به نوعی سعی در زنده کردن خاطرات آن دوران داشته‌اند. از برنامه «نقره» که اصولا برای خاطره بازی با دهه ۶۰ ساخته شده بود تا برنامه «بچه‌های دیروز» که با علامت مثبت ۳۰ در گوشه کادر، حتی کارتون‌های آن زمان را پخش کرد. رضایی از سال ۵۸ و در حالی که تنها ۱۵ سال داشت، اجرای برنامه‌های کودک را آغاز کرد و در سال ۷۸ با برنامه‌های کودک خداحافظی کرد. خامنه هم در همان سال به تلویزیون آمد و ۱۵ سال به اجرای برنامه برای کودکان پرداخت. او در سال ۷۳ برای تحصیل در خارج از کشور، ایران را ترک کرد و در سال ۸۹ دوباره به ایران بازگشت. خامنه در سال‌های اخیر مجری برنامه‌های کودک نیست و اجرا در برنامه‌های خانوادگی و بزرگسال و حضور در برنامه «بچه‌های دیروز» مهم‌ترین فعالیت‌هایش به شمار می‌رود. چهره الهه رضایی و گیتی خامنه هنوز پس از گذشت سال‌ها، برای بخش قابل توجهی از مردم به‌ویژه دهه پنجاهی‌ها و شصتی‌ها خاطره‌انگیز است.
عمو قناد و فیتیله‌ای‌ها
مجید قناد که بیشتر با نام عمو قناد شناخته می‌شود، در سال ۵۵ کارش را از صداوسیمای آبادان آغاز کرد. او از مجریان قدیمی حوزه کودک محسوب می‌شود و از لحاظ ماندگاری و تداوم در عرصه اجرا می‌توان او را با هرمز شجاعی مهر مقایسه کرد! از مدرسه تا مدرسه، بازی شادی تماشا، چرخونک، گل و گلدون و مسابقه ساعت شنی برخی برنامه‌های موفق قناد در تلویزیون بودند و البته او تجربه بازی در چند فیلم سینمایی را هم دارد، اما شاید درخشان‌ترین دوران حضور عمو قناد در تلویزیون به همکاری هشت ساله‌اش با عموهای فیتیله‌ای در برنامه فیتیله جمعه تعطیله بر‌می‌گردد.

گروه سه نفره محمد مسلمی، حمید گلی و علی فروتن از سال ۸۳ کار خود را به عنوان عموهای فیتیله‌ای آغاز کردند و برنامه کودک آنها در روز جمعه با اجرای مجید قناد از سال 86 تا ۸۹ از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون به شمار می‌رفت. این همکاری به دلایل نامشخص از اسفند ۸۹ پایان یافت و پس از آن نه مجید قناد توانست به موفقیت‌های قبلی‌اش برسد و نه فیتیله‌ای‌ها توانستند برنامه‌ای به قوت فیتیله جمعه تعطیله تولید کنند.


عمو پورنگ

داریوش فرضیایی را شاید بتوان مشهورترین مجری کودک حال حاضر تلویزیون ایران دانست. او از سال ۷۳ و در ۲۱ سالگی کارش را با گویندگی در رادیو آغاز کرد و در سال ۷۸ با اجرای برنامه پورنگ و تورنگ بین مخاطبان کودک طرفدار پیدا کرد. فرضیایی از همان زمان به نام عمو پورنگ شناخته شد و از سال 81 اجرای برنامه‌های کودک توسط او با این نام شکل جدی‌تری گرفت. پورنگ کارش را با اجرای برنامه استودیویی با حضور کودکان تماشاگر و همراه با اجرای موسیقی و بخش‌های نمایشی کوتاه آغاز کرد و پس از مدت کوتاهی به چنان محبوبیتی رسید که آهنگ‌هایش توسط بچه‌ها و بعضا بزرگ‌ترها زمزمه شد. این محبوبیت هنوز هم ادامه دارد و وقتی فرضیایی در شهرهای مختلف برای اجرای برنامه‌های استیج و مناسبتی حضور می‌یابد، جمعیت قابل‌توجهی در محل اجرای برنامه حاضر می‌شوند. عمو پورنگ از سال ۱۳۹۴ شکل قبلی برنامه‌های کودک را ادامه نداد و تولید مجموعه نمایشی محله گل و بلبل را کلید زد. پخش این مجموعه که بازیگران شناخته‌شده‌ای هم در آن بازی می‌کنند، تا امروز نیز ادامه دارد. او در سال ۱۳۹۷ با سریال «بالش‌ها» سری هم به شبکه نمایش خانگی زد که نتوانست موفقیت چندانی کسب کند.


خاله نرگس
سال ۱۳۸۰ بود که برنامه کودک رنگین‌کمان در شبکه پنج سیما - که آن زمان شبکه تهران نام داشت - آغاز شد. این برنامه هم از استودیو و با حضور پرشمار کودکان پخش می‌شد و عروسک‌های مختلف آن مانند چرا، چیه و... به چنان شهرتی رسیده بودند که آن موقع بعید بود کسی آهویی دارم خوشگله را نشنیده باشد. آزاده آل‌ایوب یا خاله نرگس مجری اصلی رنگین‌کمان بود که در طول این سال‌ها بیشترین حضور را در این برنامه داشت و اجرایش طرفداران بسیاری پیدا کرد. البته مدت نسبتا طولانی‌ای داوود منفرد هم آل‌ایوب را در اجرای برنامه همراهی می‌کرد. رنگین‌کمان به مرور زمان میزبان عروسک‌های دیگری هم شد که دو شخصیت عروسکی پنگول با صداپیشگی هومن حاجی‌عبدالهی و قیطون‌خان با صداپیشگی محمدرضا علیمردانی به‌شدت پرطرفدار شدند.


سایر خاله‌ها و عموها
به‌جز کسانی که به‌طور جداگانه به آنها پرداختیم، در طول این سال‌ها مجریان دیگری هم در برنامه‌های کودک حضور داشتند. ایرج طهماسب یا آقای مجری نیز کارش را با اجرای برنامه کودک آغاز کرد و در سال ۱۳۷۰ برنامه صندوق پست را اجرا می‌کرد، اما از آنجا که بعدها با کلاه قرمزی تغییر مسیر داد و سراغ ساخت آثار نمایشی رفت، نمی‌توان او را مجری برنامه کودک محسوب کرد. مسعود روشن‌پژوه دیگر مجری‌ای بود که از اواخر دهه ۶۰ با «مسابقه محله» محبوبیت زیادی در میان کودکان داشت. مینا هاشمی هم مجری جوانی بود که در دهه ۷۰ سابقه زیادی در اجرای برنامه‌های کودک پیدا کرد و شیده معاونی نیز از مجریان کودک همین نسل به‌شمار می‌رود. در دهه ۸۰ سارا روستاپور یا خاله سارا هم با اجرای تعدادی از برنامه‌های رنگین‌کمان به شهرت قابل‌توجهی رسید و ملیکا زارعی یا خاله شادونه هم در شبکه دو اجرای برنامه‌های کودک را آغاز کرد. در دهه ۹۰ به جز کسانی که کارشان را از گذشته آغاز کرده‌اند و همچنان مشغول اجرا هستند، مجریان تازه‌ای هم اضافه شدند. زوج عمومهربان (مجتبی ظریفیان) و خاله رویا (آزیتا رضایی) و فاطمه امینی و عروسک مل‌مل از جمله مجریان برنامه‌های کودک در دهه اخیر‌هستند.

محمد وفایی
خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها