وحید رونقی گوینده قدیمی که این روزها اجرای برنامه صبحگاهی را تجربه می کند

از میکروفن دوبله به آنتن زنده رسیدم

اجرا و مجری بودن توانایی‌ای است که شاید کمتر کسی بتواند از پس آن برآید. برای همین می‌توان از آن به عنوان یک هنر یاد کرد. هنری که در کنار توانایی سخنوری باید از نظر استایل، رفتار، میزان اطلاعات، توانایی ارتباط‌گیری با مخاطبان، قدرت مانور و مدیریت یک برنامه و... نیز دارای استعداد و قابلیت باشد. در غیر این صورت در این هنر گام موفقی برنخواهد داشت. برای همین است که طی سال‌ها که اجرا در رادیو و تلویزیون شکل گرفته است، افراد کمی توانسته‌اند به عنوان یک مجری موفق و معروف شناخته شده و در یادها بمانند. در حال حاضر اگر در یک نظرسنجی از مردم عادی خواسته شود نام مجری‌هایی که از نظرشان محبوب هستند را بگویند قطعا تعدادشان به بیشتر از انگشتان یک دست هم نخواهد رسید. مجری‌هایی که برخی از آنها به دلایل گوناگون یا دیگر فعالیت نمی‌کنند، یا کم کار شده‌اند یا در حال حاضر حسابی گل کرده‌اند و در شبکه‌ها و برنامه‌های مختلف مشغول اجرا هستند و در مقابل دوربین قرار می‌گیرند. وحید رونقی از آن دسته مجری‌هایی است که کار خود را با دوبله شروع کرده است و به مرور توانسته با توانایی‌هایی که از خود نشان داده است پا در عرصه اجرا بگذارد و مقابل میکروفن اجرا در رادیو قرار گیرد. اتفاقا در برنامه‌های موفق رادیویی هم خوش درخشید. او علاوه بر اجرا، دوبله و تهیه‌کنندگی؛ کارگاه‌های فن بیان نیز برگزار می‌کند که در آنها به کسانی که نیاز دارند از قدرت سخنوری خود بهره ببرند آموزش‌های لازمی که در طی تجربیات خود به دست آورده است را در اختیار آنها می‌گذارد.
کد خبر: ۱۲۳۰۴۷۷

آقای رونقی چطور شد که سر از اجرا درآوردید؟
من کارم را با دوبله شروع کردم و بعد از آن وارد رادیو شدم. حالا بیش از ده سال می‌شود به عنوان گوینده مشغول به کارم و البته در طول این سال‌ها برنامه‌های مختلف تلویزیونی را هم تهیه کرده‌ام، اما هیچ‌وقت در این برنامه‌هایی که خود تهیه کرده‌ام اجرا نداشتم.
کشف شدید یا با تلاش‌های خودتان توانستید در این زمینه ورود پیدا کنید؟
من از کودکی علاقه زیادی به اجرا داشتم و وقتی بزرگ‌تر شدم و به سن بلوغ رسیدم همان زمانی که پسرها دیگر تن صدایشان تغییر می‌کند، متوجه شدم که صدای من با صدای همکلاسی‌هایم متفاوت‌تر است و این موضوع را دیگران هم متوجه می‌شدند؛ برای همین همیشه وظیفه روخوانی از کتاب برعهده من بود و هم معلم‌ها و هم همکلاسی‌هایم دوست داشتند من این وظیفه را به‌عهده داشته باشم. از همان زمان بود که احساس کردم زمینه آن را دارم تا از صدایم به نحو بهتری بهره ببرم و بخت خود را در این زمینه امتحان کنم. آن زمان شرایط ورود به رادیو به ساده نبود؛ برای همین در گام نخست ورود از صداپیشگی شروع کردم و بعد از آن‌که به مرور زمان شناخته شدم، توانستم در رادیو نیز جایی برای خود به‌دست آورم.
و این‌گونه شد که روند پیشرفت خود در زمینه اجرا را پیش بردید؟
از سال 82 کار صداپیشگی را شروع کردم و سال‌ها با مجموعه گویندگان جوان کار کردم. از سال 87 وارد رادیو شدم و به عنوان گوینده مکمل حضور داشتم. بعد از آن در استودیو شهر رادیو تهران بودم و در طول این سال‌ها در شبکه‌های مختلف رادیو مانند رادیو جوان، رادیو پیام و... نیز حضور داشتم و اجرا می‌کردم. اما همیشه محل و پایگاهم رادیو تهران بود و در برنامه‌های مختلف و پرشنونده رادیو تهران حضور داشتم که شاخص‌ترین برنامه آن، مسابقه صفر 21 بود که بعد از ظهرها از رادیو تهران پخش می‌شد و در طول این سال‌ها در کنار اجرای برنامه‌های مختلف رادیویی در تلویزیون نیز برنامه‌هایی را تهیه کرده‌ام؛ از جمله برنامه سینما آی‌فیلم در آی‌فیلم، کافه فیلم در آی‌فیلم، تصویر زندگی در شبکه دو و... در شبکه جام‌جم هم در برنامه باهمستان اجرا داشتم تا سال گذشته که پیشنهاد برنامه یه روز تازه در رادیو شد.
در این روند کاری چه استادهایی داشته‌اید که توانسته‌اند به شما در پیشرفت و حضور در این عرصه کمک کنند؟
من در برابر این سوال شما تنها می‌توانم نام میکاییل شهرستانی را بیاورم. چون در این عرصه به من بسیار کمک کرد و حضور ایشان، اتفاق مبارکی بود و دریچه‌های تازه‌ای را روی من باز کرد.
شما کلاس‌های فن بیان نیز برگزار می‌کنید. کمی درباره این کلاس‌ها توضیح دهید و بگویید به چه صورت این کلاس‌ها برگزار می‌شود؟
من خودم را در این حد و اندازه نمی‌دانم اسم آن را کلاس بگذارم و با عنوان کارگاه فن‌بیان تلاش می‌کنیم تا آموزش‌های لازم را به علاقه‌مندان ارائه دهیم. کار و تمرین به صورت گروهی انجام می‌شود که من تلاش کرده‌ام داشته‌هایی که از طریق مطالعه، کلاس‌هایی که رفته‌ام و تجربه شخصی که داشتم در اختیار افراد حاضر در کارگاه بگذارم. در این کارگاه‌ها انتقال تجربه به صورت گروهی انجام می‌شود و برای همین با همدیگر کار یاد می‌گیریم.
در این کارگاه‌ها مجری تربیت می‌کنید؟
دوره‌ای که من دارم برگزار می‌کنم برای تربیت مجری نیست. بلکه دوره‌ای است که در آن فن‌بیان تقویت می‌شود. حالا این فن بیان می‌خواهد برای کسانی باشد که می‌خواهند سخنرانی کنند، کنفرانس برگزار کنند، معلم مدارس یا استاد دانشگاه هستند و... در کل به آنها آموزش داده می‌شود از صدای خود چگونه استفاده کرده، چه زمان‌هایی در حین صحبت کردن نفسگیری کنند، تن صدای خود را چگونه در زمان صحبت کردن تنظیم کرده و به گونه‌ای حرف بزنند که قدرت کلام‌شان بتواند طرف مقابل را جذب کند. همه این شاخص‌ها در کنار یکدیگر کمک خواهد کرد تا فرد در زمان صحبت در موقعیت خوبی قرار گیرد. بنابراین هرکسی می‌خواهد از قدرت کلام خود در کاری استفاده کند، می‌تواند در این دوره‌ها و کارگاه‌های فن‌بیان شرکت داشته باشد. از طرف دیگر از آنجا که ساز و‌کار رادیو و تلویزیون در جذب مجری مشخص نیست اگر فرضا من، یک گوینده هم تربیت کنم او را کجا مشغول کار کنم؟ امکان ورود مشخصی برای این دسته از افراد وجود ندارد. برای همین در این زمینه اقدامی انجام نمی‌دهم.
باتوجه به تجربه آموزشی که شما دارید به نظرتان ویژگی یک مجری خوب چه مواردی باید باشد؟
در هر صورت هر فردی برای آن‌که بتواند مجری شود باید یک‌سری حداقل‌ها را داشته باشد و به لحاظ استانداردهای صدا و تصویر قابلیت‌هایی در او دیده شود تا وقتی مقابل دوربین ظاهر می‌شود بتواند مخاطب را پای صدا و تصویر خود بنشاند. منظور از ظاهر هم باید به گونه‌ای باشد نه آن‌قدر جذاب اما دلنشینی لازم در او یافت شود. اما به اعتقاد من یک مجری در کنار این موارد اولیه باید دارای زاویه دید، صاحب دید و نگاه باشد. همین موضوعات باعث خواهد شد تا یک مجری بتواند برتری خود را به رخ بکشد. یک مجری موفق کسی است که بتواند نسبت به مسائل پیرامون خود واکنش نشان دهد. همان‌طور که می‌بینید مجری‌هایی که واکنشی در اجرای خود ندارند، معروف و محبوب نیستند. سواد، دانش، آگاهی و داشتن جهان‌بینی برای مجری بسیار مهم است.
از تفاوت مجری تخصصی با مجری عمومی بگویید. آیا این دو نوع مجری باید با هم تفاوت داشته باشند؟ امکان آن‌که این دو گروه مجری بتوانند جای یکدیگر قرار بگیرند، هست؟
مجری برنامه تخصصی باید در آن حوزه سواد بسیار وسیع و گسترده‌ای داشته باشد؛ اما مجری عمومی باید مانند اقیانوس؛ وسیع اما کم‌عمق باشد. این مجری‌ها باید همه چیز بدانند و درباره موضوعات مختلف سررشته داشته باشند، اما در حدی که مقداری آگاهی داشته باشد، ولی از مجری تخصصی فقط توقع می‌رود در زمینه و حوزه تخصصی خود اطلاعات کامل و جامعی داشته باشد.مجری عمومی باید هم در شادی و هم در عزا و مناسبت‌های مختلف خودش را نشان دهد. برای همین سخت می‌توان جای این دو مجری را باهم عوض کرد و لازم است هر کدام در حوزه فعالیت خود اجرا و حضور داشته باشند.
یکی از بهترین برنامه‌هایی که در آن اجرا داشته‌اید و همیشه از آن به‌خوبی یاد می‌کنید و برایتان تجربه‌ای متفاوت بود چه برنامه‌ای بود؟
ما برنامه‌ای داشتیم در رادیو که پنجشنبه عصرها شروع می‌شد به نام پنجشنبه صد در صد که من، احسان کرمی، امین قاضی و میثم عبدی اجرای آن را برعهده داشتیم و چون برنامه را زندگی می‌کردیم یک برنامه متفاوت و سرزنده‌ای از کار درآمده بود. برنامه‌ای که معمولا عصرها مخاطب بسیاری داشت و با آن‌که شنونده رادیو کم است؛ اما مخاطب بسیار و قابل توجهی داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها