بررسی شیوه اجرای برخی مجریان باسابقه یا شناخته‌شده و مطرح تلویزیونی؛ از هرمز شجاعی‌مهر که باسابقه‌ترین است تا سروش صحت و پژمان بازغی که تازه به این جمع اضافه شده‌اند

عیارسنجی مجریان سیما

هرسال چند مجری در شبکه‌های مختلف تلویزیونی معرفی می‌شوند. بعضی از آنها از همان نقطه شروع می‌فهمند این‌کاره نیستند و اجرا را رها می‌کنند. برخی دیگر می‌مانند و به جایی نمی‌رسند و در نهایت یک عده انگشت‌شماری هستند که می‌مانند، رشد می‌کنند، دیده می‌شوند و در فهرست مجریان موفق تلویزیون قرار می‌گیرند. با همه این اوصاف باید بپذیریم که در کل تلویزیون، زیاد مجری درجه یک نداریم. بعضی‌ها تازه از رشته‌های مختلف (بازیگری ـ کارگردانی و ...» به این عرصه آمده‌اند، بعضی دیگر صرفا به خاطر قدمت و سن و سال‌شان باقی مانده‌اند و اجرای موفقی ندارند و فقط بعضی‌ها تازه نفس‌اند و در همین مدت کوتاه، توانسته‌اند خودشان را به اثبات برسانند. در این گزارش، عیار و قدمت برخی مجریان تلویزیون را بررسی می‌کنیم.
کد خبر: ۱۲۳۰۴۷۱

هرمز شجاعی‌مهر (شبکه یک)
عیار اجرا: بعد از گذشت دو دهه، در اجرایش کوچک‌ترین تغییری به وجود نیامده است. هنوز هم اگر چشم‌هایمان را ببندیم و صدایش را در برنامه «سیمای خانواده» بشنویم، حس می‌کنیم به دوران کودکی برگشته‌ایم و داریم خاطرات‌مان را مرور می‌کنیم. شجاعی‌مهر، در اجرایش
نه پیشرفتی کرده و نه پسرفتی داشته است. 20 سال است به یک شیوه خاص سلام و احوال‌پرسی می‌کند، با یک لحن خاطره می‌گوید و وقتی مقابل مهمان‌های برنامه قرار می‌گیرد درست مثل همان قدیم با آنها گپ می‌زند. البته یک مساله را فراموش نکنیم که اکثر مخاطبان سیمای خانواده، از شجاعی‌مهر توقع دیگری ندارند. شاید اگر سبک اجرا و شیوه مصاحبه با مهمان‌ها تغییر می‌کرد، آن را پس می‌زدند و نمی‌پذیرفتند، چون از نظرشان شجاعی‌مهر باید همین باشد و به همین سبک وسیاق اجرا کند.
قدمت اجرا: خودش در مصاحبه‌ای گفته اولین برنامه زنده رادیویی و اولین برنامه زنده تلویزیونی بعد از انقلاب را او اجرا کرده. تا پیش از سیمای خانواده، 16سال مجری برنامه صبحگاهی بود و دهه 70 هم در دوره‌ای «ساعت خوش» را اجرا می‌کرد. اما تا قبل از سیمای خانواده یعنی تا سال 73 به این حد شناخته شده نبود. او با این برنامه به شهرت زیادی رسید و آن را تا همین حالا هم ادامه می‌دهد.

محمدجعفر خسروی (شبکه 2)
عیار اجرا: محمدجعفر خسروی سال‌هاست «زنده‌باد زندگی» را اجرا می‌کند، اما غیر از قسمتی که خانواده‌ای با پوشش نامرسوم به برنامه آمدند و حرف‌های متفاوتی درباره سبک زندگی‌شان زدند، هیچ‌کدام از قسمت‌های این برنامه جریان‌ساز نشد و خیلی‌ها هنوز هم آن را نمی‌شناسند. خسروی برنامه‌ریزی خاصی برای مصاحبه‌هایش ندارد.
مهمان‌ها را دعوت می‌کند و نمی‌داند باید آنها را به چه سمت و سویی ببرد و از مصاحبه به چه هدفی برسد. بزرگ‌ترین نقطه ضعف خسروی، سرک کشیدن در شاخه‌های مختلف است.
او گمان می‌کند به همه امور مسلط است و راحت می‌تواند درباره همه چیز صحبت کند. همین الان صبح‌ها در برنامه زنده‌باد زندگی از سیاست و اقتصاد و سینما و خلاصه از همه چیز حرف می‌زند.
قدمت اجرا: از تابستان 91، زنده‌باد زندگی به عنوان یک ویژه برنامه تابستانی با اجرای محمدجعفر خسروی روی آنتن رفت و به نظر می‌رسید پخش آن تا آخر تابستان به پایان برسد، اما ماندگار شد و الان بیشتر از هفت سال است که این برنامه هر روز روی آنتن شبکه دو است.

بهروز افخمی (شبکه 5)
عیار اجرا: یکی از ویژگی‌های مهم بهروز افخمی این است که حرفش را صریح بیان می‌کند و منتظر اجازه از طرف کسی نمی‌ماند. نکته مهم دیگر، اطلاعات و تسلط افخمی بر موضوعات است. او سواد سینمایی بسیار بالایی دارد و روی موضوع سینما خیلی مسلط است. برای همین هم همیشه هنگام تماشای برنامه‌هایش، اطلاعات زیادی به مخاطبان می‌دهد. افخمی برخلاف خیلی از کارگردان‌هایی که به عرصه اجرا وارد می‌شوند، روش گفت‌وگو را بلد است و می‌تواند یک مصاحبه را از ابتدا تا انتها هدایت کند. نوآوری، نکته دیگری است که در برنامه‌های افخمی دیده می‌شود. مثلا زمانی که به هفت آمد، سعی کرد ساختار آن را کاملا تغییر دهد و حالا هم در برنامه «نقد سینما» همین کار را ادامه می‌دهد.
قدمت اجرا: مدت زمان زیادی نیست که او را علاوه بر کارگردان به عنوان مجری هم می‌شناسیم. درواقع از زمانی که فصل سوم هفت ساخته شد، افخمی در جایگاه مجری قرار گرفت. بهروز افخمی وقتی اجرای «هفت» را پذیرفت، تصمیم گرفت آن را با الگوی ذهنی خودش به سرانجام برساند. به همین خاطر است که برنامه او با برنامه فریدون جیرانی و محمود گبرلو تفاوتی کامل داشت. او این روزها در برنامه «نقد سینما»، رقیب پروپاقرصی برای محمدحسین لطیفی در برنامه «هفت» است.

سروش صحت (شبکه نسیم)
عیار اجرا: سروش صحت برای اجرای برنامه‌ای مثل «کتاب‌باز»، بهترین گزینه است. چون خودش در زندگی عادی، کتاب‌باز است و تسلط خیلی زیادی روی ادبیات ایران و جهان دارد. ضمن این‌که با یک جور علاقه خاص درباره نویسنده‌ها و داستان‌ها صحبت می‌کند که شبیه یک اشتیاق معمولی نیست. انگار این شعف برای صحبت از کتاب، از درون او می‌جوشد و برای همین هم انرژی بسیار خوبی به برنامه می‌دهد. از طرف دیگر، خیلی ساده و ملموس اجرا می‌کند و هنگام اجرا، کوچک‌ترین تغییری در رفتار و طرز صحبت کردنش به وجود نمی‌آید. او کاملا راحت و صمیمی روبه‌روی مهمان‌هایش می‌نشیند و با همان شور و شوق همیشگی که دررفتارش سراغ داریم با آنها گپ می‌زند. با مهمان‌ها خیلی راحت گرم می‌گیرد و به سلیقه‌شان درباره کتاب‌ها با دقت گوش می‌دهد. او برای مصاحبه با هر مهمان، محور جدیدی پیدا می‌کند و معمولا مصاحبه‌هایش با افراد مختلف، شباهتی باهم ندارند و تنوع در آنها کاملا رعایت می‌شود.
قدمت اجرا: قدمت اجرای سروش صحت به فصل دوم کتاب‌باز برمی‌گردد. او تا به حال دو فصل برنامه را به طور کامل اجرا کرده و این روزها هم مشغول اجرای فصل چهارم این برنامه است.

محمدحسین لطیفی (شبکه 3)
عیار اجرا: لطیفی معمولا به این دلیل برای اجرای برنامه‌های سینمایی دعوت می‌شود که سواد سینمایی بالایی دارد و سال‌ها کارگردان بوده است. البته لطیفی، صدای خوبی هم دارد و از سوی دیگر، آدم خوش مشربی است. برای همین وقتی مقابل دوربین می‌نشیند، ذاتا بلد است مخاطب خود را با خود همراه کند، اما تجربه نشان داده برنامه‌هایی که با اجرای لطیفی روی آنتن رفته ‌است، چندان پرمخاطب نشده‌اند. شاید همین برنامه هفت فعلی هم اگر میز نقد نداشت و خیلی‌ها به خاطر مسعود فراستی پای برنامه نمی‌نشستند، مخاطب زیادی به دست نمی‌آورد. لطیفی جزو کارگردان‌هایی است که پیش از اجرا تجربه کار روزنامه‌نگاری نداشته و برای همین هم معمولا در مصاحبه‌هایش، چالشی عمل نمی‌کند.
قدمت اجرا: سال ۹۲ شبکه پنج برنامه‌ای روی آنتن فرستاد با نام «سینما اکران». این برنامه که حامی مالی آن بنیاد سینمایی فارابی بود، تصمیم داشت مردم را به سینما رفتن علاقه‌مند کند، اما در نهایت موفقیتی به دست نیاورد. موفقیت لطیفی در اجرای برنامه هفت بیشتر از سینما اکران است.

علی ضیا (شبکه یک)
عیار اجرا: علی ضیا که این روزها روی صندلی اجرای برنامه «فرمول یک» نشسته، یک سر و گردن از آن مجری جوان و کم‌تجربه سال‌های اول، بالاتر است. اصلا نمی‌توانیم او را با چند سال پیش خودش مقایسه کنیم. ضیا زمان اجرای «ویتامین3» و «بعضیا» تلاش می‌کرد هرطور شده خودش را شاداب و بامزه نشان دهد. مدام هیجان‌زده می‌شد به شوق می‌آمد و دلش می‌خواست کاری کند تا همه او را بشناسند و درباره‌اش حرف بزنند. الان چند سالی است این شور و هیجان کمتر شده و ضیا جدیدا خیلی پخته‌تر عمل می‌کند. دیگر عطش دیده‌شدن ندارد و مصاحبه با چهره‌های مشهور مهم سر ذوقش نمی‌آورد. حالا دیگر می‌توانیم او را یکی از مجریان موفق تلویزیون بنامیم.
قدمت اجرا: ضیا از سال 85 تا الان به عنوان مجری فعالیت می‌کند، اما عمده شهرتش را از زمان اجرای برنامه صبحگاهی «ویتامین 3» به دست آورد. بعد از آن بود که چند برنامه از جمله «نبش جنت‌آباد» و «بعضیا» را در این شبکه اجرا کرد و بعد هم که راهش به شبکه یک رسید. او چند وقتی است برنامه «فرمول یک» را در شبکه یک اجرا می‌کند.

محمدحسین میثاقی (شبکه سه)
عیار اجرا: محمدحسین میثاقی، جدای از این‌که مجری باشد، یک عشق فوتبال واقعی است. به خاطر همین علاقه فراوانش به فوتبال هم سراغ اجرا رفت. ابتدا برای برنامه «نود»، بخش‌‌های کوتاهی می‌ساخت و بعد به عنوان گزارشگر فعالیت کرد و حالا هم که مدت‌هاست نامش میان مجریان به ثبت رسیده است. او در تمام این مدت، شور و هیجان زیادی را وارد کارش می‌کند و این مساله، یک جورهایی به امضای او در اجرا تبدیل شده؛ میثاقی خیلی با هیجان و حرارت صحبت می‌کند و با عشق عجیبی از فوتبال حرف می‌زند. بنابراین می‌توانیم نام میثاقی را در فهرست مجریانی قرار دهیم که صرفا با یک رشته وارد عرصه اجرا شد و همیشه هم به همان رشته وفادار ماند.
قدمت اجرا: میثاقی تا قبل از «فوتبال 120» به عنوان مجری دوم برنامه‌ها اجرا می‌کرد و درواقع با فوتبال 120 به طور کامل شناخته شد. حالا هم مدتی است اجرای برنامه «فوتبال برتر» را در شبکه سه به عهده دارد؛ برنامه‌ای که این شبکه بعد از توقف «نود» دوشنبه‌شب‌ها روی آنتن می‌فرستد.

پژمان بازغی (شبکه نسیم)
عیار اجرا: مهم‌ترین ویژگی بازغی این است که هنگام اجرا، از خود واقعی‌اش فاصله نمی‌گیرد و سعی در ادا درآوردن و تغییر لحن و... ندارد. او به موقع شوخی می‌کند، به موقع مچ شرکت کننده‌هایش را می‌گیرد و سعی می‌کند با آنها همراه شود و یک اجرای نسبتا مفرح داشته باشد، اما در عین حال از سبک همیشگی‌اش فاصله نمی‌گیرد. شاید به نظر برسد برای یک برنامه در حوزه کودک، باید لزوما از یک مجری باهیجان که بالاوپایین می‌پرد و ادا درمی‌آورد، استفاده کرد تا فضا تا حد زیادی به حال و هوای کودکان نزدیک شود، اما حضور پژمان بازغی و اجرای معقول او ثابت کرد که اتفاقا چنین برنامه‌ای بدون ادا درآوردن و لوس‌بازی‌های مرسوم، بسیار جذاب‌تر اجرا می‌شود و در این صورت، ذات مسابقه دستخوش تغییر نمی‌شود. تا اینجای کار، پژمان بازغی به عنوان یک مجری اشتباه خاصی نداشته است و همواره سعی کرده برنامه را روی یک خط استاندارد پیش ببرد.
قدمت اجرا: تا پیش از «کودک‌شو»، پژمان بازغی را به عنوان یک بازیگر می‌شناختیم و طبیعتا وقتی شنیدیم قرار است مجری یک برنامه باشد، ابتدا تعجب کردیم. او تا به حال فقط «کودک‌شو» را اجرا کرده و هنوز برای اجرای برنامه دیگری مقابل دوربین نرفته است.

وحید یامین‌پور (شبکه افق)
عیار اجرا: سال‌هاست در اجرا و گفت‌وگوهای چالشی، امضای خاص خودش را دارد و زمانی که قرار می‌شود برنامه‌ای با اجرای وحید یامین‌پور را ببینیم از همان ابتدا می‌توانیم از نوع نگاه و نقطه‌نظرهای مجری در مصاحبه مطمئن باشیم. این مساله اتفاق مثبتی است اما از طرف دیگر می‌تواند ضعف باشد؛ چون مهمان برنامه، کاملا او را می‌شناسد و از قبل با پیشداوری مقابلش می‌نشیند. یامین‌پور بیان خوبی دارد و استاد مصاحبه‌های چالشی است. با کسی که موافقش باشد، مصاحبه خوبی انجام می‌دهد و در مقابل مخالفان هم چالش موفقی را پیش می‌برد و یکی از نقاط مثبتش این است که توانایی کنترل مصاحبه را دارد و عصبانیتش را به‌خوبی کنترل می‌کند. از همه مهم‌تر این‌که به حوزه خودش مسلط است و معمولا هنگام مصاحبه از این شاخه به آن شاخه نمی‌پرد.
قدمت اجرا: یامین‌پور با تجربه گویندگی و مدیریت در رادیو وارد صدا وسیما شد و اجرایش در برنامه دیروز، امروز، فردا باعث شد خیلی زود نامش بر سرزبان‌ها بیفتند. در سال‌های اخیر شبکه افق خانه اصلی یامین‌پور بوده اما در حال حاضر در شبکه‌سه نیز به اجرا می‌پردازد.

مهیا ماهرو
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها