همانطور که می دانید ، میلگرد یکی از پر مصرف ترین قطعات فولادی در صنعت ساخت و ساز است و تقریبا همه ما میلگردهای ریخته شده کنار ساختمان های در حال ساخت را دیده ایم زیرا اساس آرماتور بندی در ساختمان سازی های امروزی، بتن آرمه یا بتن مسلح شده به میلگرد فولادی است اما شاید در نگاه اول نتوانیم تفاوت بین میلگردها را تشخیص دهیم بنابراین در ادامه بیشتر به این تفاوت ها می پردازیم!
کد خبر: ۱۲۲۹۸۴۵
نگاهی دقیق تر به مقاطع آهن و قیمت آنها

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، میلگردها انواع مختلفی دارند که قیمت و کاربرد هرکدام از آنها باتوجه به نوع میلگرد تعیین می شود. به طور کلی میلگرد به دو دسته میلگرد ساده و میلگرد آجدار دسته بندی می شود. اما اگر بخواهیم کمی تخصصی تر به موضوع بپردازیم : در بازار آهن، این میلگردها را با نام میلگرد A1، میلگرد A2 و میلگرد A3 یا میلگردهای ساده 240 ، میلگرد آجدار 340 ، میلگرد آجدار 400 و میلگرد آجدار 500 می شناسند .

میلگرد آجدار

اگر کمی با مصالح و ویژگی های آنها آشنایی داشته باشید ، می دانید که مقاومت فشاری بتن بسیار زیاد است ولی بزرگترین نقطه ضعف آن مقاومت کششی بسیار کم آن است. پایین بودن مقاومت کششی بتن موجب می شود که به تنهایی برای استفاده در قطعاتی که به طور همزمان تحت تاثیر کشش و فشار هستند با محدودیت همراه باشد . به همین منظور برای تقویت کشش بتن ، در قسمت تحتانی آن از میلگرد استفاده می کنند.

میلگرد آجدار از قطر ۶، ۸، ۱۰ تا ۵۰ میلی متر وجود دارد . میلگرد با قطر کمتر از ۶ میلی متر را مفتول می نامند . میلگرد از قطر ۶ تا ۱۲ میلی متر جهت ساخت خاموت و از قطرهای ۱۰ تا ۵۰ میلی متر برای ساخت تیرها، ستون ها ، دال و غیره استفاده می شود . وزن هر شاخه میلگرد تولید شده در کارخانه های مختلف با سایز مشابه تولید شده در دیگر کارخانه ها متفاوت است. برخی از آن ها سبک تر و برخی سنگین تر هستند. به همین دلیل است که قیمت میلگرد آجدار کارخانه ها با یکدیگر متفاوت است.

میلگردهای آجدار با استانداردهای A4 , A3 , A2 تولید می شوند که هر کدام خصوصیات مختص خود را دارند. در این میان ، میلگرد A2 و A3 پر مصرف تر از سایر گرید ها هستند که در ادامه بیشتر به آنها می پردازیم.

میلگرد آجدار مارپیچ A2

میلگرد آجدار a2 یک فولاد ابزار سردکاری است که از1 درصد کربن و 5 درصد کروم تشکیل شده است . میلگرد A2 بخاطر ویژگی های متنوع ، عدم تغییر شکل ، خواص سختی پذیری و ثبات ابعادی در عملیات حرارتی شناخته شده است. میلگرد آجدار A2 از مقاومت در برابر سایش متوسطی برخوردار است . تنش تسلیم میلگرد آجدار a2 برابر با ۳۴۰۰ و مقاومت کششی آن ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است .

همچنین یکی از مهم ترین مشخصات میلگرد آجدار a2 حفظ استحکام خود در طی عملیات حرارتی است. این میلگرد در پروژه هایی که امکان فرسایش و خوردگی زیادی دارد بسیار مورد توجه قرار میگیرد و به دلیل دوام بالایی که دارد موجب کاهش هزینه های ساخت و ساز می شود.

شایع ترین کاربردهای میلگرد آجدار مارپیچ A2 عبارتند از:

  • تیغه های صنعتی
  • قالب های ریخته گری
  • ابزار پانچ
  • قالب های آهنگری
  • تیغه های برشی
  • قالب های مهر زنی

میلگرد آجدار جناقی A3

همانطور که از نام این میلگرد مشخص است ، آج های آن به شکل جناقی (هفت و هشتی) می باشد. میزان تنش تسلیم آن ۴۰۰۰ و مقاومت کششی آن ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است و ضریب ازدیاد طول آن کمتر از 14 درصد می باشد . با وجود اینکه میلگرد آجدار a3 اصلا برای جوشکاری مناسب نیست ، اما همانطور که گفته شد پر مصرف ترین میلگرد برای کارهای ساختمانی است.

از دیگر مشخصاتی که باعث شده است قیمت میلگرد عاجدار A3 بیشتر از سایر میلگردها باشد ، می توان به ثبات استحکام عالی آن در عملیات حرارتی و همچنین مقاومت عالی در برابر خوردگی و سایش اشاره کرد به همین دلیل است که در کارهای ساختمانی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

میلگرد ساده

سطح میلگردهای ساده که با استاندارد A1 نیز شناخته می شود ، همانطور که از اسم آن مشخص است صاف و بدون عاج می باشد . ساختار سفت و محکم این میلگرد باعث ایجاد تنش تسلیم بالای 240 مگاپاسکال و استحکام کششی 360 مگاپاسکال می شود و موجب شده است در تمام شرایط آب و هوایی قابلیت استفاده خوبی از خود نشان دهد.

.

میلگرد ساده A1 که به میلگرد نرم بدون آج هم معروف است ، دوام بسیار زیادی دارد و می تواند به راحتی بار مکانیکی بسیار زیادی را تحمل کند. از دیگر ویژگی های میلگرد A1 می توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی اشاره کرد که منجر به طول عمر میلگرد می شود. انواع میلگرد ساده سطح تمام شده بدون درزی دارد و دارای مقاومت بسیار خوبی در ساخت و ساز دارد.

به طور کلی اگر بخواهیم تفاوت میلگرد ساده و آجدار را به طور خلاصه بیان کنیم باید بگوییم که میلگرد ساده بیشتر مصرف صنعتی دارد و میلگرد آجدار به طور معمول در مصارف ساختمانی به کار گرفته می شود. برای اطلاع از قیمت میلگرد ساده و آجدار و همچنین برای خرید میلگرد ساده و میلگرد آجدار میتوانید به وب سایت فولاد مارکت مراجعه کنید.

تیرآهن

تیرآهن ها در اشکال و سایزهای مختلفی وجود دارند که شایع ترین نوع آن تیرآهن I و H شکل است. آنها معمولا در ساخت و ساز، کارهای عمرانی، ماشین آلات سنگین، ساخت کامیون و سایر کارهای سنگین استفاده می شوند. تیرها بیشتر برای حمایت از سازه های سنگین مورد استفاده قرار می گیرند. این به دلیل توانایی آن برای مقاومت در برابر بارهای سنگین است که عمدتا در برابر خم شدن مقاوم است .

از آنجاییکه تیرآهن یکی از مهمترین پروفیل‌ها در صنعت ساختمان شناخته شده است ، حجم استفاده از این محصول به اندازه‌ای بالا است که حتی کوچکترین تغییر در قیمت تیرآهن موجب اختلاف زیاد در هزینه اجرا خواهد شد . بنابراین در هنگام خرید اهن حتما به نوع آن ( تیرآهن ساده – تیرآهن هاش ) ، وزن و سایز آن توجه داشته باشید.

برخی نکات مهم در خرید تیرآهن :

  • عرضه تیرآهن به دو صورت شاخه‌ای و کیلویی صورت می‌پذیرد.
  • پرکاربردترین نوع تیرآهن سایزهای 14، 16 و 18 است.
  • برندهای ذوب آهن، فایکو، آرین، یزد و بناب از مهمترین کارخانه‌های تولید کننده تیرآهن به شمار می‌آیند.

همانطور که در تصویر می بینید هر تیرآهن ازسه بخش تشکیل شده است. دو بال موازی که دو انتهای تیرآهن را تشکیل می دهد. یک تکه آهنی ضخیم، بین این دوبال که به صورت عمودی قرار دارد و به آن جان تیرآهن میگویند. در واقع فشارهای وارده بر تیرآهن ها توسط این دو عضو ( بال و جان ) تحمل می شود. اندازه تیرآهن و طول بال و جان میزان مقاومت تیرآهن را در برابر خمش و بارهای وارده تعیین می کند.

دو تفاوت عمده ای که در تیرآهن ها وجود دارد ، تفاوت در مقطع بال آنهاست به طوری که با وجود شباهت های بسیاری که دارند هرکدام کاربرد منحصر به فرد خود را دارند و به طور کلی دو نوع تیرآهن I و H شکل وجود دارند. این تیرآهن ها بسته به بال و عرض و استانداردهای اروپا در دسته های مختلفی قرار میگیرند. از مهم ترین و معروف ترین استانداردهای تیرآهن می توان به تیرآهن‌های IPE ،INP و IPB اشاره کرد. تیرآهن IPE و INP جزء دسته تیرآهن های I شکل قرار میگیرند و تیرآهن IPB جزء گروه تیرآهن های H است که به آن تیرآهن هاش نیز گفته می شود.

تیرآهن های I فقط می توانند در قالب تیرآهن در ساختمان استفاده شوند در صورتی که تیرآهن H در ستون های باربر نیز کاربرد دارد و می تواند عملکرد بهتری از فولاد را ارائه دهد و بار بیشتری را تحمل کند. در واقع می شود اینطور بیان کرد که تیرآهن H نوعی مقطع فولاد اقتصادی با خواص مکانیکی بهتری نسبت به تیرآهن I است که توانایی تحمل کشش در دو زاویه را دارند. همچنین موجب کاهش هزینه های عملیاتی ، کاهش میزان مصرف آهن ، افزایش سرعت پروژه و استحکام و مقاومت بالای سازه می شود.

در یک دسته بندی کلی می توانیم تیرآهن ساده و هاش را بر اساس کاربرد مورد قیاس قرار دهیم :

کاربرد تیرآهن I عبارتند از :

از دیگر مشخصات تیرآهن معمولی این است که تیرآهن های I در صنعت ساخت و ساز فولادی کاربردهای مهم بسیاری دارند. آنها اغلب به عنوان خرپای تکیه گاهی اصلی یا قاب بندی های ساختمان ها استفاده می شوند. تیرآهن فولادی I یکپارچگی ساختاری با قدرت و حمایت بی قید و شرط را ارائه می دهد و تکیه گاه بسیار خوبی در سازه است. قدرت زیاد این تیرآهن نیاز به استفاده از سازه های تکیه گاهی متعدد را کاهش می دهد ، موجب صرفه جویی در هزینه و زمان می شود و همچنین باعث محکم تر شدن سازه می شود. دو مشخصه تنوع و قابلیت اطمینان تیرآهن I آن را تبدیل به یک گزینه عالی برای هر سازنده ای کرده است.

کاربرد تیرآهن H عبارتند از :

تیرآهن های I فقط می توانند در قالب تیرآهن در ساختمان استفاده شوند در صورتی که تیرآهن H در ستون های باربر نیز کاربرد دارد و می تواند عملکرد بهتری از فولاد را ارائه دهد و بار بیشتری را تحمل کند. در واقع می شود اینطور بیان کرد که تیرآهن H نوعی مقطع فولاد اقتصادی با خواص مکانیکی بهتری نسبت به تیرآهن I است که توانایی تحمل کشش در دو زاویه را دارند. همچنین موجب کاهش هزینه های عملیاتی، کاهش میزان مصرف آهن ، افزایش سرعت پروژه و استحکام و مقاومت بالای سازه می شود.

اگر قصد خرید تیرآهن یا هر محصول فولادی دیگری را دارید ، می توانید به وب سایت فولاد مارکت مراجعه کنید و یا با مشاوران تخصصی فروش ما در ارتباط باشید. زیرا شما می توانید تمام محصولات فولادی و استیل را با کمترین قیمت و بهترین کیفیت از فولاد مارکت تهیه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها